Baja Myagri guna medium pasir


Kajian MyAgri dalam penghasilan peptisid melibatkan penggunaan kulat tanah berfaedah untuk mengawal kumbang badak.PERKEMBANGAN bidang bioteknologi telah mendorong penghasilan pelbagai jenis formulasi baja yang bertujuan untuk memajukan industri pertanian.

Selain menyubur dan menambahkan hasil tanaman, penggunaan baja-baja tersebut juga adalah lebih efisien serta tidak mencemarkan alam sekitar.

Antara syarikat tempatan yang giat menjalankan usaha penghasilan baja-baja organik bermutu adalah Malaysian Agri Hi-Tech Sdn. Bhd. (Myagri).

Sejak 12 tahun penubuhannya, syarikat tersebut telah menghasilkan pelbagai jenis bahan penggalak produktiviti tanaman dan juga pengawalan perosak.

Baja yang dikenali sebagai MycoGold adalah antara bahan penyubur berkualiti yang semakin mendapat perhatian.

Dengan menggunakan pasir lombong sebagai medium pembajaan, produk premium tersebut mengandungi campuran beberapa spesies kulat tanah berfaedah yang dikenali sebagai Arbuskular mikoriza.

Selain itu, baja tersebut turut dicampurkan dengan akar dan spora kulat Mikoriza yang bernas untuk memastikan kandungannya efektif dan sesuai untuk semua jenis tanaman.

Menurut Pengurus Kanan Malaysian Agri Group of Campanies, Zubaidah Ilias, MycoGold sesuai digunakan untuk semua jenis tanaman seperti kelapa sawit, getah, koko dan juga buah-buahan.

“Setakat ini, produk MycoGold ini banyak digunakan dalam industri perladangan terutamanya kelapa sawit.

“Pemilihan pasir sebagai medium pembajaan untuk MycoGold adalah kerana kosnya yang lebih rendah dan mudah diperoleh,” katanya ketika ditemui pada Persidangan dan Pameran BioMalaysia 2008 kelmarin.

Antara kelebihan baja berkenaan ialah, ia mampu membantu perkembangan akar dan tunas pokok selain meningkatkan kecekapan pengambilan air dan nutrien.

Ia juga berupaya meningkatkan ketahanan pokok terhadap masalah kekurangan air serta mengurangkan penggunaan baja dalam jangka masa panjang.

Selain MycoGold, Myagri turut mengeluarkan sejenis baja organik dari sisa kelapa sawit yang dikenali sebagai Agricare Bio-Organik.

Dihasilkan dengan menggunakan teknologi terkini, baja tersebut mengandungi mikro organisma berfaedah seperti mikoriza dan trichoderma.

Kedua-dua kulat tersebut mampu bertindak menyediakan lapisan pelindung di sekeliling akar bagi melindungi pokok daripada serangan patogen.

Apa yang menarik, melalui penggunaan sisa kelapa sawit tersebut, ia secara tidak langsung dapat menjaga alam sekitar kerana kesemua bahan buangan tersebut dapat digunakan semula.

Untuk bahan pengawal perosak pula, Myagri telah memperkenalkan dua jenis formulasi yang dikenali sebagai TrichoGold dan juga Metaxorb.

TrichoGold yang dihasilkan daripada bahan organik digunakan untuk mengawal penyakit bawaan tanah dan kulat.

Metaxorb pula adalah sejenis peptisid yang mengandungi fungus Metarhizium berfungsi untuk mengawal kumbang badak pada tanaman kelapa dan kelapa sawit.

Setakat ini, kesemua produk tersebut telah dipasarkan secara komersial di seluruh negara dan juga luar negara seperti Indonesia dan Thailand.

Tinggalkan komen