SUDUT AGAMA

Blog ni baru saja dikemaskini….Di laman blog ini adalah tempatkan sudut ilmu agama dan takzirah sahaja. Dikala jiwa memerlukan ketenangan, tempat inilah aku ziarah selalu sambil membelek kembali ilmu-ilmu dan tazkirah agama yang terdapat disitu agar ilmu itu senantiasa berada dalam ingatan. Mana yang baik dari artikel yang terdapat disitu sama-samalah kita jadikan ikutan dan panduan.

Sila lawati: http://harizamrry.blogspot.com

Harap usaha yang tak seberapa ini memperolehi kecermerlangan dan kebahagiaan didunia dan diakhirat jua..Insya-Allah…Amin.

19 thoughts on “SUDUT AGAMA

  1. askum saudra,adakah mewarnakan rambut itu haram d sisi agama? jika ya mengapa ia tidak d highlightkan oleh media massa dn elektronik?semakin hari semakin ramai org mewarnakan rambut mereka.jahilkah kita?

    • sya nak bidas sikit..siapa yg kate blh m’warnakan rmbut??itu mngubah ciptan allah maka hukumnya haram..dan kbanyakan pewarna rambut di pasaran tidak myerap air..dan bagaimana anda nak mengambil wudu’

      • salam wtb..saya setuju color rambut tu haram dah termaktub. Maybe budk tu jahil agama? sama2 la kita ingatkan atau tsilap text kot. atau pakai hentam je.Agama xleh dilekehkan.Minyak wangi branded polo,poison,bevly hill n etc smua tu mengandungi bahan haram! pure perfume nak tahan lama baunya dan menyerap kedalam jiwa pembuatnya mengunakan lemak khinzir “lard”.

  2. slm,tahniah atas kesedaran akan tanggongjawab yang wajib dipikul oleh tiap insan iaitu dakwah yang meningkatkan pemikiran dan mengubah tingkah laku umat sesuai dengan perintah dan larangan ALLAH swt,

  3. Teratakrahmat.blogspot.com

    Iblis kata kepada Allah.

    Disebabkan KAMU hukum aku tersesat, aku akan halang manusia dari jalanMU yg benar.

    Surah Al-Araf : ayat 16

    Sebab tu kita ni sibuk cari makan, agama kita letak tempat ke-5 utk kita menyampah.

  4. assalamualaikum..

    hari demi hari,sy rsa mkn jauh dr-Nya..tapi,apabila mndgr cerita mimpi abngku mengenaiku..sy smakin takut..tafsiran mmpinya buat masa skarg seakan bnr..tp yg sy gusarkan,mimpinya mengenaiku pada masa depan..

  5. Saya rasa nak bantu kamu dengan keamanan yang saya dapat setelah menuntut ilmu agama secara lebih mendalam,

    kalau saya x ada ilmu tentang itu, saya rasa saya ada ustaz yang dapat bantu menjawab masalah kamu dengan jawapan yang bertepatan dengan cara Nabi sendiri.

    Dan kami tidak suka guna jawapan yang mengikut hawa nafsu atau akal kami.

    Kami akan guna cara rujuk yang terbaik dengan ajaran Islam untuk selesaikan masalah tersebut.

    Saya di email,
    zahiri2000@yahoo.com

    atau kamu boleh rujuk ustaz dan uztazah yang lebih hebat insyaAllah di…

    Al-Fikrah.net (mereka ada staff yg sentiasa membantu kita)

  6. Ustaz,

    Saya sangat tertekan kerana mengetahui diri ini sudah dimadukan oleh suami.Walau apa pun yang dia lakukan , hati saya ini sangat kecewa dan terluka. Apa yang harus saya lakukan kerana suami tidak mengetahui bahawa saya telah mengetahui perkara ini. Tolonglah……….. saya membuat sembahyang hajat dan solat tahjud,tetapi tidak dapat mengurangkan rasa sakitnya hati ini…..

    • Salam puan. simpati pada puan dan tidak banyak yang boleh saya katakan melainkan puan tariklah nafas panjang-panjang dan berkata didalam hati. aku redha pada dugaanmu ya allah. mohon diberikan sabar dan ketenangan akan dugaannya. Banyak amalkan membaca alquran dan mengadu segala isihati pada allah. Sekiranya itulah yg ditakdirkan redhalah. sekiranya hati menderita berterus teranglah pada suami yang perbuatannya menyiksa hati puan dan dia berdosa menyiksa hati isteri walaupun agama membolehkan dia berkawin sebenarnya sekiranya suami menyiksa jiwa dan perasaan isteri berdosa hukumnya. Maka pilihlah untuk berterus terang. Yang lain jangan henti memohon pertolongan allah dgn berzikir sepanjang masa. Pertolongan akan tiba. Bacalah alam nashroh, alwaqiah, alfatihah, al mulk, 4 qul…asma alhusna….tunggulah keajaiabannya. sabar…

  7. Assalaualaikum…saya inginkan penjelasan berkaitan perubatan tradisional. Ada pengamal perubatan ini menyuruh makan sepasang burung puyuh digoreng sambil selawat dan membaca alfatihah manakala tulangnya ditanam dgn dibungkus dgn kain putih dn kapas (bunjut).Sewaktu dtanam baca surah alfatihah,alkafirun dan Allahuakbar sambil mengambus tulang tersebut.Manakala bulu burung puyuh trsebut di suruh olehnya hanyutkan ke laut.
    Minta penjelasan kepada sesiapa yg tahu dalam kadar segera…apakah betul amalan itu ..katanya sebagai pendinding diri dari gangguan syaitan.Jawapan sila e-melkan kepada saya..malabwp@ymail.com

  8. as’kum…..
    penggunaan bahan perubatan
    yg di ragui kondinasinya
    boleh mbtalkan sesuatu amalan?
    tlg beri penjlasan sediapa yang mngetahuinya…….

  9. Assalammualaikum ustaz/ustazah..
    saya ada masalah nak minta hutang kat kawan saya…saya percaya kan dia…dan saya percaya dia akan bayar balik..sebelum ni pun dia ada hutang dan bayar..masalah saya ialah last hutang saya dia lambat bayar…dah dekat 7 bulan.,persoalan saya bukan lambat atau cepat dia bayar tapi tidak ada jawapan yang pasti bila dia akan bayar..bila saya tanyer bila nak bayar..dia kata ,kau jangan risau aku akan bayar..lepas tu air muka dia berubah..seolah2 saya tak percayakan dia,malah boleh mencetuskan perbalahan..demi mengelakan pergaduhan,dan menjaga hubungan kawan saya hanya berdiam diri..saya dah amalkan doa minta hutang,solat hajat,dan banyak bersabar..,

    harap dapat beri penyelasan..apa yang perlu saya lakukan

  10. Soalan saya.
    Apa ka jatuh talaq ke atas diri saya.. apabila.suami mngaatakan.. apa yang kita Bincangknan di sini aku anggap aku da lepaskan ko.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s