Kegigihan bantu Ku Hanisrahayu jadi usahawan berjaya

KU HANISRAHAYU Ku Yaakub menunjukkan kuih yang siap untuk dipasarkan di Kampung Belukar Gelong Rambai, Tunjang, Kubang Pasu, baru-baru ini.


KUBANG PASU 2 Ogos – Seorang usahawan, Ku Hanisrahayu Ku Yaakub membuktikan kebenaran pepatah Melayu ‘di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’.

Wanita berumur 36 tahun dari Kampung Belukar Gelong Rambai, Tunjang di sini kini boleh berbangga dengan pencapaiannya selepas hampir 15 tahun menjalankan perniagaan bakeri dan kuih tradisional.

Kisah kejayaan ibu kepada empat anak berusia tiga tahun hingga 15 tahun itu bermula pada 1996 apabila dia berusaha mencari jalan untuk menambah pendapatan keluarga.

Memandangkan sejak kecil dia sering menolong ibunya, Wan Azizah Megat Ahmad, 58, membuat pelbagai kuih tradisional, Ku Hanisrahayu atau lebih dikenali dengan panggilan Anis melihat peluang untuk berbuat demikian dengan menceburi bidang tersebut.

Dengan sokongan suaminya, Ahmizan Ahmad, 38, pasangan berkenaan mula berniaga secara kecil-kecilan dengan mengambil kuih tradisional yang dihasilkan oleh seorang kenalan mereka untuk dijual di pasar malam di sekitar Jitra.

Tidak lama selepas itu, dia mengambil keputusan untuk mempelajari sendiri teknik-teknik membuat kuih bagi memenuhi permintaan pelanggan setelah kenalannya itu berhenti daripada menghasilkan kuih tradisional tersebut.

Pada 1999, Ku Hanisrahayu mula mengorak langkah yang lebih jauh apabila dia bertekad meluaskan lagi perniagaannya supaya tidak bergantung pada jualan kuih-muih tradisional semata-mata.

Bagi merealisasikan hasratnya itu, dia mengikuti kursus asas pemprosesan kek dan biskut di Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI) di Kuala Lumpur.

“Selepas itu jika ada iklan yang menawarkan kursus berkaitan bidang ini, saya akan menyertainya bagi menambahkan kemahiran dan pengetahuan yang ada.

“Syukur usaha itu berbaloi kerana perusahaan bakeri seperti membuat kek, roti dan biskut kini menjadi perniagaan utama kami,” katanya ketika ditemui di bengkelnya di Kampung Belukar Gelong Rambai, Tunjang di sini baru-baru ini.

Ku Hanisrahayu yang merupakan usahawan bimbingan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) berkata, dia bertuah kerana mempunyai seorang suami yang memahami dan sentiasa memberi sokongan padu terhadap usahanya itu.

Malah katanya, dia juga bersyukur kerana mendapat pelbagai bantuan dan sokongan daripada agensi kerajaan khususnya menerusi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Menurutnya, perniagaan MNA Abadi Enterprise yang ditubuhkannya turut mengekalkan jualan pelbagai kuih-muih tradisional sama ada yang dihasilkan sendiri atau orang lain terutama penduduk kampung.

“Sehingga hari ini, pasaran perniagaan kami semakin meluas dengan menerima pelbagai tempahan termasuk daripada sekolah-sekolah di sekitar Kedah dan Perlis.

“Apabila tiba musim cuti sekolah atau perayaan, permintaan pasaran meningkat dengan ketara,” katanya yang pernah meraih Anugerah Usahawan Cemerlang 2009 RISDA Kedah.

Ku Hanisrahayu memberitahu, dia sendiri tidak menyangka kini mampu meraih pendapatan bersih antara RM5,000 hingga RM6,000 sebulan hasil penat lelah membangunkan perniagaannya itu.

Sambil merendah diri, usahawan berjaya itu berkata, kejayaan yang dikecapi bukan datang dengan mudah sebaliknya pelbagai pahit getir terpaksa dilalui.

“Semasa hendak memulakan perniagaan dulu, saya terpaksa berhutang untuk membeli ketuhar dan mengumpul modal sedikit demi sedikit.

“Alhamdulillah, berkat kegigihan dan sokongan semua pihak, perniagaan MNA Abadi Enterprise berada pada tahap sekarang. Tetapi masih banyak yang perlu kami pelajari,” katanya yang mempunyai enam pekerja tetap.

MNA Abadi Enterprise merancang untuk mengembangkan lagi perniagaan dengan menambah bilangan mesin bagi meningkatkan pengeluaran dan membuka cawangan bagi memudahkan lagi urusan pemasaran serta jualan produk.

Mereka yang ingin merasai keenakan produk keluaran MNA Abadi Enterprise boleh menghubungi Anis di talian 012-4253901 atau Mizan (012-4933901).

1 thoughts on “Kegigihan bantu Ku Hanisrahayu jadi usahawan berjaya

  1. assalamu’alaikum..
    saya pelajar tahun satu USM kampus kejuruteraan.Modul Usahawan adalah modul wajib yang perlu saya ambil.Saya telah ditugaskan untuk membuat sedikit kajian mengenai tokoh-tokoh keusahawanan yang berjaya di malaysia. tuan adalah tokoh yang ingin saya kaji dan menjadikan salah satu idola. Oleh itu, jika tidak keberatan, saya berharap agar tuan dapat sedikit sebanyak menceritakan titik awal permulaan perniagaan encik sehingga berjaya serta dapatlah kiranya tuan ceritakan sedikit latarbelakang diri tuan seperti yang berikut:

    1.nama penuh
    2.tarikh lahir dan tempat lahir
    3.Latar belakang tuan
    4.Tahap pendidikan dan tempat pengajian
    5.jenis perniagaan yang diceburi
    6.Minat tuan
    7.Pengalaman tuan sepanjang menjalankan perniagaan
    8.Faktor dorongan (dalaman dan luaran)
    9.cabaran, halangan atau kegagalan dahulu, sekarang, dan masa hadapan.
    10.Cara mengatasi cabaran, halangan dan kegagalan
    11.kejayaan dulu, sekarang.
    12.Perancangan masa hadapan.
    13.Prinsip hidup
    14.faktor-faktor kejayaan perniagaan
    15.kejayaan&kegagalan yang pernah dilalui sepanjang tempoh perniagaan
    16.maklumat-maklumat lain yang bersesuaian
    17.sedikit gambar tentang hasil jualan

    segala kerjasama tuan amat saya hargai dan saya dahului dengan ucapan ribuan terima kasih..

Tinggalkan komen