Tips Memilih Cat Rumah

Taken from: http://carirumah.net/artikel/detil/14/tips-memilih-cat-rumah


Bingung untuk memilih cat rumah yang paling sesuai untuk rumah anda. Padahal, memang tidak ada cara umum tentang pilihan warna cat untuk rumah anda. Perlu anda fahami bahawa pilihan warna cat adalah sebuah seni. Dan, dalam seni ada kebebasan. Warna cat akan mencerminkan keperibadian dan gaya hidup anda sebagai pemiliknya. Beberapa hal yang perlu diperhatikan dalam melakukan cat rumah agar kelihatan harmoni antara lain:

1. Ukuran Ruang
Jika ruangan anda sempit, elakkan warna-warna gelap kerana akan menimbulkan kesan semakin sempit dan menekan. Gunakan warna-warna terang untuk menimbulkan kesan luas. Bilik kecil akan kelihatan besar dengan warna muda pada dinding dan warna neutral untuk perabot.

2. Lokasi Bangunan
Bilik di rumah yang terletak di kawasan tropika akan lebih menawan dengan warna sejuk atau neutral. Anda boleh memilih warna cat rumah seperti hijau, biru, atau ungu untuk membina perasaan sejuk.

3. Lokasi Bilik
Bilik yang menghadap utara, barat laut atau barat daya cenderung mendapatkan sinar matahari tak langsung.Oleh kerana itu, bilik ini sebaiknya menggunakan cat rumah warna hangat, seperti kuning, coklat, atau peach.
Untuk ruangan yang banyak menerima sinar matahari, gunakan warna-warna sejuk, seperti hijau, biru, abu-abu, atau lavender.

4. Jenis Bilik
Bilik tidur orang dewasa boleh menggunakan warna yang selesa, tenang, dan tenang supaya kondusif untuk tidur. Namun untuk bilik anak boleh dipilih warna yang boleh mengawal imaginasi, iaitu warna-warna cerah.

5. Tinggi Bilik
Warna putih pada plafon akan menambah kesan tinggi, sementara warna gelap pada plafon akan memberi kesan ruangan lebih pendek.

6. Bahan Cat Rumah
Perhatikan apakah ada kandungan zat yang berbahaya, tidak mengandungi timbal (lead) dan merkuri, serta mempunyai kadar senyawa organik yang mudah menguap yang rendah (low VOC / volatile organic compound) dan di beri label hijau cat yang baik.Sebaiknya anda memilih cat yang mengandungi 100% acrylic dan yang paling mesra alam (environmentally friendly). Ia juga mudah di aplikasikan dan mudah di bersihkan, bahkan idealnya tidak sampai meninggalkan bau cat semasa dan sesudah pengecatan.

7. Carilah material cat rumah yang berkualiti
Pilihlah warna yang menciptakan harmoni dengan keseluruhan, warna furniture, lantai atau karpet. Pergantian warna dari satu ruang ke ruang lain sebaiknya mengalir, elakkan perubahan warna yang sangat kontras dari satu ruang ke ruang lain.

8. Pakailah tukang yang ahli dalam mengecat
Perhatikan kerapian dalam mengecat: khususnya bahagian tepi ruang, sambungan dengan list plafon atau lantai. Semakin rapi bahagian ini, semakin rapi bilik anda.

9. Jika anda menggunakan beberapa warna cat rumah
bezakan dalam jumlah atau kuantiti pemakaiannya. Biarkan satu warna sebagai warna dominan, dan jadikan yang lain sebagai aksen atau warna penyokong. Misalnya: wana hijau digunakan secara dominan, ditambah sedikit warna violet atau koral akan lebih menarik berbanding jika ketiga warna tersebut digunakan dalam jumlah atau kuantiti yang sama.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s