Minuman berasaskan herba ISOmedic

mas cotek sejenis herba yang mudah ditanam di negara ini dan kaya dengan nilai kesihatan.


HERBA adalah anugerah alam yang merupakan khazanah yang tidak ternilai harganya. Di negara barat seperti Amerika dan Eropah, hari ini penghasilan ubat-ubatannya lebih 70 peratus adalah berasaskan pada herba setelah melihat potensi herba ke arah rawatan yang lebih selamat dan berkesan.

Walaupun di negara mereka terdapat musim pada setiap tahun tetapi pembangunan ke arah herba giat dilaksanakan, sehingga terpaksa menanggung kos yang tinggi bagi melaksanakan penanaman secara berterusan disebabkan masalah musim yang terdapat di negara mereka.

Berbeza di Asia khususnya di Malaysia, tumbuhan-tumbuhan herba boleh tumbuh dengan mudah secara melata dan sebahagian besarnya tidak perlu melakukan penanaman kerana herba-herba ini boleh tumbuh dan hidup secara sendiri.

Kita seharusnya mengambil peluang dan ruang dengan menggunakan khazanah anugerah alam ini untuk meningkatkan ekonomi negara.

Jadi kesedaran, pengetahuan serta minat perlu dipupuk dan dibimbing supaya akan munculnya wira-wira perniagaan yang berasas dari herba dengan meneroka dan menjadikan herba ini sebagai satu perniagaan.

Pembangunan herba di Malaysia perlu dipandang serius terutama dari golongan pihak profesional dan ahli korporat yang berpotensi.

Penggabungan di antara pengamal perubatan secara tradisional dan golongan profesional seharusnya bergerak secara seiring sekiranya industri ini ingin dimartabatkan pada satu tahap yang lebih tinggi.

Jika ingin merealisasikan herba sebagai satu khazanah tanpa had atau nilai yang tinggi, pembangunannya perlu mempunyai strategi yang lebih berkesan.

Pembangunan yang dilakukan tanpa strategi akan menerima nasib yang sama seperti herba-herba lain yang dibangunkan tetapi tidak mencapai ke sesuatu matlamat yang disasarkan.

Sebagai contoh, pegaga, misai kucing dan kacip Fatimah, di mana pada satu peringkat mendapat fokus yang meluas dan akhirnya menjadi sunyi.

Syarikat tunjang

Berbeza dengan tongkat ali dengan adanya syarikat tunjang (anchor company), ia boleh berdiri lebih lama dan dikenali meluas sehingga ke luar negara.

Justeru, pembangunan herba seharusnya memikirkan selain potensi yang terdapat pada herba tersebut tetapi perlu juga memikirkan sasaran pasaran dan bentuk penghasilan produk siap.

Pembangunan herba tidak boleh hanya sekadar penghasilan produk siap dalam bentuk tradisional seperti teh, minyak, kopi dan kapsul sahaja.

Kita seharusnya memikirkan bentuk penghasilan yang lebih global bagi menembusi pasaran bukan sahaja untuk pasaran domestik malah untuk pasaran antarabangsa.

Seperti di Thailand pengeluar minum yang berjenama Red Bull, yang mana pengusahanya adalah orang yang pertama terkaya di negara tersebut dan mantan Perdana Menteri.

Melihat dari sudut potensi ini, melalui Syarikat Delto Medicama Plantation yang diketuai oleh Nasnan Jajuli dan dibantu dari pelbagai agensi serta universiti, produk minuman kesihatan dikenali sebagai ISOmedic dihasilkan.

Kajian dengan mengambil kira apakah yang terdapat dalam kandungan isotonik berjenama tinggi dan menjadikan bahan-bahan tersebut sebagai asas kepada pembuatan ISOmedic.

ISOmedic ini diperkuatkan lagi dengan penggunaan ekstrak tujuh spesies mas cotek yang mana khasiatnya telah dilakukan analisis mendalam.

Kajian yang dilakukan mendapati khasiat yang terdapat pada tumbuhan tersebut sememangnya antara keperluan tubuh badan manusia.

Minuman ini menggunakan kelebihan khasiat yang terkandung dalam ekstrak mas cotek dan ditambah dengan penggunaan bahan-bahan lain sebagai asas seperti produk-produk isotonik yang lain.

Bagi menjamin bekalan bahan mentah ini mencukupi, projek ini melibatkan 35 orang penanam yang ditempatkan di Tanjung Karang bagi fasa pertama dan pembiayaan dilakukan oleh AgroBank Selangor.

Penghasilan isomedic adalah kerjasama a Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), di mana khasiat yang ketara adalah menurunkan tekanan darah tinggi atau meningkatkan tekanan darah rendah dalam tempoh tidak sampai satu jam selepas pengambilan sebotol isomedic.

Selain berfungsi sebagai pemberi sumber tenaga, isomedic mampu untuk menyeimbangkan keperluan badan.

Keberkesanan bagi mengatasi masalah denggi, beberapa pihak hospital telah menjalani ujian terhadap pesakit-pesakit denggi.

Begitu juga testimoni akan dilakukan pada atlet tinju dan berbasikal, bagi tujuan adakah isomedic ini berkemampuan meningkatkan tenaga kearah itu.

Hasil kajian telah menunjukkan bahawa mas cotek ini mempunyai lima komponen aktif yang berguna untuk tubuh manusia.

Komponen tersebut adalah flavonoids, tannins, triterpenoids, proanthocyanins dan phenols.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s