Usahawan motosikal roda tiga dapat subsidi 50 peratus

KUALA LUMPUR 1 Dis. – Kerajaan akan memberikan subsidi sebanyak 50 peratus daripada kos membeli sebuah motosikal tiga roda yang bernilai RM7,000 kepada mana-mana individu yang berminat untuk menceburkan diri sebagai usahawan tani.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar berkata, usaha itu selaras dengan usaha kerajaan yang mensasarkan jumlah peserta sebanyak 5,000 orang dapat dicapai pada tahun depan sekaligus dapat meningkatkan hasil pertanian negara.

“Kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi usahawan motosikal tiga roda ini subsidi sebanyak 50 peratus akan kita berikan…jadi mereka hanya perlu membayar RM3,500 untuk sebuah motosikal itu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan perhimpunan bulanan kementeriannya dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) di sini, hari ini.

Usahawan motosikal tiga roda merupakan satu kaedah yang diwujudkan oleh Fama bagi membantu para petani memasarkan hasil tanaman mereka yang berskala kecil tanpa perlu mengeluarkan modal besar.

Dengan cara ini hasil tani akan dipungut oleh usahawan yang akan bergerak ke kampung-kampung dan kemudian akan dikumpulkan di Agrobazar kedai rakyat dan dari situ ia akan diagihkan kepada peniaga pasar tani dan pemborong. – Bernama

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s