Sambil tanam bela ikan

ws_01.1

Nur Afiqah Ahmad menunjukkan salah satu tanaman hidroponik yang terdapat di gerai Kazzponic di Pusat Dagangan Antarabangsa (MITC), Ayer Keroh, baru-baru ini. -UTUSAN/ NAS NORZIELA NASBAH


MELAKA 12 Ogos – Pelbagai cara digunakan untuk menghasilkan sayuran segar sama ada secara tradisional atau tanaman hidroponik.

Bagaimanapun, cara penanaman hidroponik adalah yang paling mudah dijalankan kerana ia tidak memerlukan sistem tanaman yang rumit dan tanah.

Namun, antara sedar atau tidak, tanaman hidroponik yang dahulunya popular sejak 11 tahun lalu itu kini telah dilupakan begitu sahaja dan kurang mendapat sambutan.

Menyedari tanaman tanpa tanah yang kurang mendapat sambutan itu, syarikat pembekal utama bagi produk hidroponik, Kazzponic Sdn. Bhd. telah bergiat aktif dalam usaha menarik kembali minat rakyat untuk menanam tanaman segar secara hidroponik, tetapi telah diubahsuai secara unik.

Ia dilakukan dalam takungan yang terdapat ikan yang boleh dibela dengan menggunakan air baja yang selamat kepada manusia.

Pegawai Pemasaran syarikat itu, Nur Afiqah Ahmad, 18, berkata, cara itu merupakan sesuatu yang baru dan bertujuan untuk mengelakkan jentik-jentik hidup di dalam air baja.

”Ikan yang dibela dapat membantu menghapuskan jentik-jentik dan ini sekali gus dapat mengelakkan kita daripada dijangkiti denggi.

”Selain itu, hasil tanaman juga bertambah segar dengan adanya bantuan hidupan akuakultur di dalam takungan air yang menggunakan baja yang baik”, katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Beliau juga turut mengulas mengenai kebaikan yang diperoleh melalui tanaman hidroponik itu.

Katanya lagi, berbanding tanaman menggunakan tanah, kaedah hidroponik 300 peratus lebih cepat dan mesra pengguna.

Jelas beliau, tanaman menggunakan kaedah hidroponik itu boleh dikendalikan oleh sesiapa sahaja kerana ia tidak perlu menggunakan cangkul.

Beliau juga memberitahu, kaedah hidroponik bukan sahaja sesuai untuk semua jenis sayur-sayuran dan herba, malah juga pokok buah seperti pisang, tembikai dan lobak.

“Tanaman sayuran seperti kangkung cuma mengambil masa tiga minggu sebelum boleh dimakan berbanding ditanam di tanah yang mengambil masa lebih sebulan,” katanya.

Katanya lagi, ikan yang dibela juga dapat bertahan lama malah ia boleh dijadikan sebagai hiasan.

Selain itu, menurutnya, air baja yang disembur dua hari sekali itu akan memastikan tumbuhan akan lebih segar dan ikan tidak mati.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s