Tanaman sayuran jadi hiasan, beri pulangan

wj_02.1

Tanaman sayur-sayuran juga dilakukan di halaman belakang rumah di Felda Semenchu, Kota Tinggi.


KOTA TINGGI 3 Julai – Penduduk Felda Semenchu, di sini beranggapan konsep Edible Garden atau Taman Dapur yang diusahakan merupakan aktiviti yang menarik dan memberi manfaat kepada mereka.

Meski pun hanya diusahakan secara kecil-kecilan, ia dapat membantu para peneroka di sini untuk menjimatkan perbelanjaan di samping menjadikan pertanian sebagai aktiviti harian.

Seorang penduduk, Jamak Rahmat, 57, berkata, projek berkenaan merupakan satu aktiviti yang menarik kerana ia bukan sahaja dapat memberi hasil tetapi membantu mencantikkan landskap kediaman masing-masing.

Menurutnya, sayur-sayuran yang ditanam juga mampu menjadi sebahagian daripada perhiasan halaman kerana ia memiliki kecantikan tersendiri dan setanding dengan pokok bunga hiasan.

“Sudah hampir lima tahun saya mengusahakan Taman Dapur ini dan halaman rumah saya nampak lebih ceria ketika kesemua tanaman yang diusahakan sedang masak ranum,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di rumahnya, di Felda Semenchu di sini baru-baru ini.

Seorang lagi penduduk, Subari Radio, 60, berkata, projek itu secara tidak langsung dapat menggalakkan para peneroka mengusahakan tanah-tanah terbiar di sekeliling kawasan rumah.

“Daripada kita biarkan kawasan tanah kosong dipenuhi semak samun, baik kita usahakannya, dapat juga kita menikmati hasilnya pada masa akan datang,” katanya.

Katanya, terdapat pelancong yang datang, melahirkan rasa kagum kerana mereka tidak pernah melihat pokok sayur-sayuran dijadikan pokok hiasan.

Justeru, Subari berharap, penduduk di kawasan itu menyahut seruan Felda untuk mewujudkan Taman Dapur di kediaman masing-masing bagi menjadikan landskapnya lebih menarik.

“Jika setiap rumah di sini memiliki taman itu, tidak mustahil Felda Semenchu mampu menjadi sebahagian daripada tarikan pelancong di negeri ini,” katanya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s