Perlis keluar mempelam Perlishunshine

KANGAR 28 Jun — Mempelam sala keluaran Perlis kini dikenali sebagai “Perlisunshine” sejajar dengan usaha mengkormesilkan komoditi itu di pasaran antarabangsa.

Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Md Isa Sabu berkata penjenamaan sala Perlis sejajar dengan perkembangan terkini komoditi itu yang kini memasuki pasaran Singapura dan Indonesia selain mendapat permintaan tempatan yang tinggi.

Mengikut rekod jualan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), 36,417 tan metrik mempelam itu dipasarkan ke Singapura musim lalu manakala pasaran ke Indonesia masih di tahap berskala kecil.

Sejak awal tahun ini, FAMA memasarkan 293,250 kilogram mempelam keluaran Perlis yang bernilai RM343,412 ke negeri-negeri Johor, Pulau Pinang, Kedah, Melaka, Terengganu, Perak, Negri Sembilan dan Kuala Lumpur.

Menteri Besar yang ditemui di tapak ekspo pertanian, penternak dan nelayan Perlis di sini hari ini berkata beliau berharap penjenamaan mempelam itu akan dapat meletakkan komoditi itu pada tahap yang baik.

Mempelam itu yang banyak ditanam di seluruh Perlis ditanam secara komersil di beberapa kawasan termasuk Chuping dan Bilai Udoh.

Sebelum ini mempelam itu dianggap tidak berharga malah ada penanam yang pernah membuangnya ke dalam perigi buta setelah gagal mendapat pasaran memuaskan akibat lambakan buah-buahan itu dalam pasaran.

Bagaimanapun sejak beberapa tahun lalu, banyak pengusaha mempelam itu memperolehi pendapatan lumayan selepas hasil keluaran mereka dibeli oleh FAMA.

Sementara itu, tinjauan rambang mendapati kebanyakan pengusaha tanaman itu bersetuju dengan nama baru itu, namun ada antara mereka mengakui sukar buat mereka untuk menyebut nama baru itu dengan betul.

“Buat masa ini biarlah kami menyebutnya dengan nama sala tapi untuk maksud perdagangan, ia boleh dikenali dengan nama baru,” kata Abdul Wahab Ahmad, 72, yang juga seorang penanam mempelam itu semasa ditemui di tapak ekspo di Dataran Datuk Sheikh Ahmad di sini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s