Petani disaran tanam halia, limau bali

KOTA KINABALU 11 Mei – Golongan petani di negeri ini digesa mengusahakan tanaman halia dan limau bali bagi memenuhi permintaan yang tinggi terhadap produk berkenaan di pasaran antarabangsa.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah, Datuk Yahya Hussin berkata, pengeluaran sedia ada tidak mampu menampung permintaan eksport dari Semenanjung, Brunei, Indonesia dan Belanda.

Katanya, adalah merugikan jika peluang besar untuk meningkatkan produktiviti itu tidak dimanfaatkan oleh petani negeri ini.

”Kerajaan menyediakan pelbagai bantuan seperti insentif, baja, subsidi dan semua yang diperlukan khususnya melalui Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

”Jangan risau tentang pasaran kerana FAMA memberi jaminan tentang perkara ini. Apa yang perlu dilakukan ialah membangunkan tanaman tersebut dan menjaga kualitiinya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas Majlis Perasmian Kursus Induksi Modul Khusus dan Umum Kakitangan Baru FAMA Sabah dan Sarawak di Kampus Intan, dekat sini, hari ini.

Turut hadir Ketua Pengarah FAMA, Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz dan Pengarah FAMA negeri, Ibrahim Mahmood.

Yahya berkata, pada ketika ini, pengusaha tanaman halia kebanyakannya menanam tanaman tersebut di Tambunan manakala limau bali pula di kawasan-kawasan pedalaman.

Selain tanaman tersebut, kulit kayu manis dan rumpai laut juga berpotensi untuk dipasarkan ke peringkat antarabangsa.

Sementara itu, Mohamed Shariff memberitahu, Pusat Sehenti FAMA kini sedang dalam fasa akhir pembinaan berdekatan Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP), dekat sini.

Menurutnya, pusat tersebut dijangka siap sepenuhnya pada tahun ini dan akan beroperasi sebagai tempat pembungkusan dan pemasaran produk FAMA dari negeri ini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s