Bunga putih jadi buruan

mainpix11
Tangkai bunga berbentuk nanas dan bunga putih nampak eksotik.

Setawar Putih dianggap hiasan wajib laman konsep nusantara

SEKALI pandang, rupa pokok ini sama seperti spesies Zingirber yang kini menjadi pilihan ramai dalam seni hiasan laman.

Namun, Costus Speciosus atau lebih dikenali sebagai Setawar Putih adalah dalam sub famili costoideae dan sejak kebelakangan ini mendapat perhatian dan diburu ramai sebagai pokok hias laman kerana mempunyai bunga yang cantik.

Uniknya, jika tidak berbunga pun, pokok ini nampak seperti berbunga kerana tangkai bunganya (bract ) berwarna merah dan cantik. Ada yang menggelarkan tangkai bunganya seperti bentuk buah nanas. Selepas bunganya layu, tangkai bunga itu akan kekal di tempatnya untuk beberapa minggu. Bunga Setawar Putih berwarna putih dan biasanya pokoknya boleh mencapai ketinggian antara satu hingga tiga meter. Pokok ini biasa dijumpai di dalam hutan kerana ia dikategori sebagai tumbuhan liar.

Namun, sejak lima tahun kebelakangan ini, banyak nurseri menjualnya kerana permintaan daripada orang ramai. Dipercayai bunganya yang cantik memikat pencinta alam memilihnya menghiasi laman kediaman masing-masing.

Satu yang menarik mengenai Setawar Putih ia mempunyai rizom yang menyerupai rizom halia. Cara pembiakannya juga sama dengan tumbuhan lain dalam famili halia iaitu biji benih dan pecahan rizom.

mainpix22

Apa yang menarik mengenai tumbuhan ini ialah daunnya yang tersusun dalam bentuk spiral manakala bunganya berwarna putih dan kelihatan seolah-olah kertas crepe yang biasa digunakan untuk dijadikan bunga. Maka, ramai yang menggelarkan tumbuhan ini sebagai crepe ginger.

Batang Costus lembut dan ada ruas seperti buluh dan biasanya batang itu boleh membentuk lingkaran bertingkat-tingkat. Pokok ini sesuai ditanam di sebelah tiang pegola atau pancang kayu kerana ia nampak lebih cantik apabila ia mula melingkari.

Terkini, pokok ini seakan menjadi hiasan wajib bagi laman berkonsepkan nusantara dan tropika. Malah, dalam laman berkonsep Bali, tumbuhan ini juga menjadi pelengkap landskap lembut.

Pokok ini sangat mudah tumbuh, namun memerlukan cahaya matahari yang sederhana sesuai dengan tempat asalnya kawasan tropika. Bererti tanah yang sedikit lembap memudahkan tumbesarannya.

mainpix31
Daun hijau muda costus sesuai untuk landskap lembut.

Selain seni hias landskap, Costus sangat berguna dalam perubatan yang mana rizom setawar putih dijadikan penawar untuk penyakit seperti kusta, kecacingan, penyakit kulit, demam, asma, bronkitis, anaemia dan sembelit.

Ia juga dijadikan ubat untuk merawat luka terbakar, malah dijadikan ubat menghilangkan rasa loya, pening dan muntah. Malah, masyarakat Sunda di Indonesia percaya Setawar putih dapat meningkatkan tenaga batin lelaki.

FAKTA: Setawar Putih

  • Dipercayai dijumpai di Pulau Sunda, Indonesia,
  • Costus juga dijumpai di pulau-pulau di Kepulauan Pasifik seperti Fiji, Tonga, Kepulauan Islands dan Hawaii.
  • Salah satu spesies Costus dikenali sebagai Costus spectabilis menjadi bunga rasmi Nigeria
  • Nama lain bagi Costus adalah isebsab (Palauan), keukand (Hindi), pakarmula (Gujarati), pushkarmula (Marathi and Sanskrit), and kostam (Tamil).
  • Nama Tempatan: Setawar Putih
  • Nama Saintifik: Costus speciosus
  • Nama Lain: White costus, lemba batu,spiral ginger,white spiral ginger,kok hing, crepe gingerFamili: zingerberaceae.
  • Lokasi dijumpai: Liar dan ditanam sebagai tumbuhan hiasan di taman.
  • Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s