Perlis keluar 500 tan mempelam sala 2009

PADANG BESAR 16 April – Perlis dijangka mengeluarkan 500 tan mempelam sala berharga lebih RM700,000 untuk pasaran tempatan dan antarabangsa sepanjang tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Koperasi negeri, Sabry Ahmad berkata, anggaran itu berdasarkan kemampuan pengeluaran semasa yang direkodkan oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

Anggaran tersebut juga, katanya, dibuat berasaskan pasaran harga semasa dan hasil ladang sudah tuai dan buah matang yang bakal dikutip secara berjadual.

“Berdasarkan pasaran terkini, buah itu dijual dengan harga purata RM1.40 sekilogram. Setakat ini 75 tan buah mempelam sala dengan nilai RM96,936 telah dipasarkan.

“Apabila 75 tan telah dipetik, bermakna masih ada kira-kira 425 tan buah tersebut yang segar berada di lebih 35 hektar ladang mempelam sala yang dimiliki 44 peladang di Perlis,” ujarnya.

Beliau berkata demikian kepada para pemberita selepas melawat ladang kontrak mempelam sala milik seorang peladang, Abdul Hamid Shariff di Kampung Bilal Udoh, Chuping di sini hari ini.

Musim mempelam sala mengeluarkan hasil ialah sepanjang Mac hingga Mei manakala luar musim pula sepanjang Ogos hingga Oktober.

Sabry memberitahu, FAMA Perlis juga telah mengatur program mempromosi dan memasarkan buah tersebut ke Singapura pada tahun ini seperti yang dilakukan tahun lalu.

“Tahun lalu FAMA menjual mempelam sala Perlis di Singapura dengan harga RM4.40 sen sekilogram.

”Selain dijual segar, FAMA turut memasarkan hasil industri hilirannya dalam bentuk jus,” ujarnya

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s