Mengkaji khasiat mempelas

SETIAP tumbuhan hijau di muka bumi mempunyai keistimewaannya tersendiri sama ada untuk tujuan perubatan dan kecantikan.

Maka tidak hairanlah penggunaan tumbuhan hijau dalam masyarakat begitu meluas kerana ia lebih asli, berkesan, dipercayai dan menjimatkan berbanding ubat-ubatan moden.

Sejak ratusan tahun yang lalu, masyarakat dunia sering menggunakan kelebihan yang ada pada tumbuhan hijau untuk memelihara kesihatan dan mencantikkan diri.

Di Malaysia, sejak berabad tahun yang lalu, masyarakatnya tidak kira Melayu, Cina atau India menggunakan tumbuhan hijau sebagai punca makanan kesihatan dan perubatan.

Masyarakat Orang Asli sehingga kini masih mengamalkan cara perubatan menggunakan tumbuhan hijau yang banyak terdapat di hutan bagi tujuan perubatan dan kesihatan.

Amalan yang diwarisi sejak turun temurun ini dipelihara sehingga generasi seterusnya kerana bagi masyarakat Orang Asli, tumbuhan hijau adalah penawar segala penyakit dan mempunyai 1001 kegunaan.

Walaupun cara mengubati penyakit mungkin berbeza mengikut kepercayaan agama dan bangsa, namun ia menggunakan bahan yang sama iaitu tumbuhan hijau.

Namun penemuan teknologi baru khususnya bioteknologi menjadikan tumbuhan hijau semakin penting meskipun lambakan ubat-ubatan moden yang dihasilkan.

Kalangan masyarakat terutama golongan remaja hari ini tidak menyedari setiap jenis tumbuhan hijau yang dilihat di sekeliling mereka mempunyai nilai keistimewaannya yang tersendiri.

Selain itu, ada generasi muda hari ini tidak mengenali langsung sesetengah tumbuhan hijau yang dilihat mereka kerana kurang pendedahan mengenainya.

Individu sebegini tidak sedar keunikan dan kelebihan yang ada pada sumber alam itu sehingga ada di antara tumbuhan hijau terbabit boleh digunakan bagi tujuan berbeza sama ada untuk mengubati penyakit atau mencantikkan diri.

Salah satu tumbuhan hijau yang mempunyai pelbagai kegunaan dan sering digunapakai dalam kehidupan masyarakat di negara ini adalah mempelas.

Pegawai Penyelidik Unit Botani dan Herbarium Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Chew Ming Yee berkata, mempelas juga dikenali dengan nama akar empelas serta empelas dan nama ini berbeza mengikut negeri.

”Nama saintifiknya adalah Tetracera scandens (L) Merr dan kebiasaannya ia digunakan secara tradisional bagi tujuan perubatan dan sering digunakan sebagai kertas pasir semulajadi untuk melicinkan permukaan sesuatu benda atau objek,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Ming Yee berkata, mempelas adalah sejenis daun memanjat, mempunyai batang kayu, permukaan yang bergigi, lebar di bahagian hujung, daun yang berbulu dan amat kasar, mempunyai bunga kecil serta berbau sangat wangi.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s