Kaedah hasil baja lebih sistematik

TASEK GELUGOR 4 Nov. – Pengurusan Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Ara Kuda, di sini bercadang menghasilkan baja buatan sendiri secara lebih sistematik bagi membantu petani menangani peningkatan kos bahan itu.

Pengurusnya, Zamri Ahmad berkata, penghasilan baja melalui konsep pertanian semula jadi atau natural farming (NF) itu dapat mengurangkan kos input baja sehingga 20 peratus.

Beliau berkata, amalan NF sudah dilaksanakan di beberapa TKPM lain dan ia terbukti mampu menghasilkan pengeluaran sayuran berkualiti kerana menggalakkan kesuburan tanah.

”Pengurusan TKPM Ulu Yam (Selangor) misalnya, para petani sudah menggunakan teknik penghasilan baja melalui kaedah ini secara meluas dan hasilnya cukup menggalakkan.

”Kita sedang dalam perancangan untuk melaksanakan kaedah yang sama bagi membantu petani menyerap peningkatan kos input pertanian,” katanya ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

Zamri berkata, pihaknya bercadang menghasilkan baja jenis FAA atau fish amino acid yang menggunakan bahan utama seperti isi ikan termasuk tulang dan kepala ikan yang dicampur dengan gula merah.

Menurutnya, kaedah NF bukan sahaja wajar diketengahkan kerana pelbagai faedah termasuk bebas daripada penggunaan bahan kimia tetapi juga mudah dipraktikkan oleh petani.

”Selain itu, hasil pertanian juga lebih selamat kerana input yang digunakan terdiri dari produk fermentasi dan ekstrak haiwan, bukannya input kimia sintetik,” tambahnya.

Beliau berkata, pada masa ini, sudah terdapat petani yang menggunakan konsep NF dengan menghasilkan baja yang diperbuat daripada sisa-sisa hasil pertanian sayuran di ladang tersebut.

Bagaimanapun katanya, penghasilan baja berkenaan dilakukan secara individu kerana tidak semua petani mempunyai masa atau pengetahuan untuk menghasilkannya.

”Sebab itulah, kita sedang memikirkan kaedah terbaik termasuk dari segi kos dan jika semuanya berjalan lancar, kita akan memperluaskan konsep NF ini secara lebih sistematik,” tambahnya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s