Sawit oh sawit..

Hari raya kedua, aku tak pegi beraya rumah sesapa pun…so, waktu tu aku ambil kesempatan ni masuk ke kebun sawit kami sekeluarga. Pegi terangkan kawasan pokok2 sawit..almaklumlah aku ni jarang balik kampung. Selama ni pun aku amanahkan kat bapak aku yang uruskan kebun tu. Yelah..kos nak balik kampung pun dah berapa…minyak ngan tol saja pegi balik dah RM300..belum aku berulang alik pegi kebun lagi.

Alhamdulillah…selepas 2 tahun aku tanam sawit ni, akhirnya pokok2 tu dah mengeluarkan hasil. Pokok2 sawit dah start berbuah..Isya-Allah dalam 2 bulan lagi masak ler buah sawit ni. Tak sabar rasanya nak menuai hasil pertama pelaburan ladang sawit ni. Biarpun harga sawit ni tak le mahal sangat sekarang, tapi sekurang2nya boleh gak menampung kos maintenance ladang ni. Kalau tak silap aku dalam 450 pokok jugak masa aku tanam hari tu. Mulai sekarang bolehlah buat akaun kira-kira hasil keuntungan dari pelaburan ni.

Niat dihati nak gak aku tanam tanaman sampingan such as tebu ke tapi takut rugi je..sebab hari tu dah keluar modal tanam pisang dalam 600 pokok. Tapi habis dibantainya oleh babi utan. Tapi okay jugak sebab sejak aku tanam pisang tu babi tak kacau anak sawit. Dah berapa kali pagar zink aku repair..tapi asyik kena rempuh je dek babi ni. Parit aku dah gali tapi babi ni dah advance sangat kot. Hari tu mampus sekor kena jerat..dalam 2 minggu tu babi dah takde masuk. Tapi sampai plak geng babi lain yang datang. Pening kepala aku weh…

Kat sini saja aku nak tepek gambor sawit aku ni buat puah hati sendiri..

One thought on “Sawit oh sawit..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s