Usahawan Wanita Contoh – Syairah Telur Asin

Anak gadis kelahiran Pulau Pinang yang menggemari bidang perniagaan ini sanggup menghabiskan masa di kawasan ternakan itik telur masin sepanjang hari. Pada asalnya, projek telur itik masin ini di asaskan oleh ibu bapa Syairah, namun minat dan semangat ushawan membuatkan Syairah meneruskan perusahaan milik bapanya walaupun beliau masih muda.

galeri_28.jpg
Ako Mustapha bersama bapa Syairah di reban itik

galeri_29.jpg
Ako Mustapha asyik melakukan kerja menyalut telur masin

galeri_30.jpg
Syairah menerangkan proses telur masin pada
Ako Mustapha dan pengacara Rancangan
‘Sentiasa Di Sisi Anda’ kerjasama RTM & Bank Pertanian Malaysia

Projek pemprosesan itik telur masin ini bermula pada Julai 2003 semasa beliau masih di sekolah menengah lagi. Minatnya yang mendalam telah memberi semangat kepada beliau untuk menjadi pengusaha yang berjaya. Walaupun projek ini kebiasaannya dipelopori oleh bangsa Cina, namun Syairah tidak gentar. Beliau berani menyahut cabaran walaupun pada mulanya ramai yang meragui kebolehannya serta tidak kurang yang mengejeknya.

Hasil usaha gigih serta bantuan khidmat nasihat dan pinjaman yang diperolehi dari Bank Pertanian Malaysia, kini pasaran telur masin sekitar Pulau Pinang berjaya ditembusi oleh syarikat milik Syairah.

Profil Pengusaha:

profile_11.jpg

Nama : Syairah Binti Shafiee
Tarikh Lahir : 5 April 1986
Umur : 21 Tahun
Alamat : No 35,Tingkat Bkt Myk 3, Taman Bukit Minyak,
14000 Bukit Mertajam, Pulau Pinang
Pendidikan : STPM
Nama Syarikat : Kota Aur Enterprise
Jenis Projek : Telur itik masin

59 thoughts on “Usahawan Wanita Contoh – Syairah Telur Asin

  1. hebat anak melayu,muda2 lagi dah jadi usahawan.akupun berminat jugak ni.boleh bagitau aku tak kat mana aku boleh dapatkan baka itik telur ni??kalau boleh biarlah area pantai timur.ada apa2 info pasal itik telur ni sila email aku : mohd_zafri859@yahoo.com.

  2. asalamualikum…saya nak interviw usahawan ni untuk projek kelas saya…dan saya memerlukan maklumat Kota Aur Enterprise..boleh mail kepada saya secepat mungkin???

  3. saya minta infonya domg, bagaimana cara mendapatkan telornya. dan satuanya skr berapa? kalau masin anda pakai apa? abu atau batu bata

  4. Di daerahku juga ada telur asin, tapi pasti lain dengan produk Pinang. Aku minta info pembuatan, pemasaran dan modal awalnya yah. thanks so much.

  5. Pingback: Panduan Ternakan Itik Telur, usahawan telur masin, cari duit tambahan
  6. apakah cabaran dan halangan yang anda tempuhi sepanjang menjalankan perniagaan ini……..sila balas kerana saya sedang membuat satu kajian tentang anda….

  7. Assalamulaikum…. Saudari boleh x kongsi ngan saya selain makanan dedak apa lg makanan tambahan yang itik boleh makan? dan pemakanan itu xkan jejaskan tumbesaran ataupun penghasilan telur itik. harap dapat bantu.

  8. assalamualaikum…
    blh sy tau..camne nk wat telor asin coz mak sy cuma buat pakai air garam sj.camne pulak dgn cr guna arang.
    skrg ni ada pelihara tp cuma utk sdn bhd je
    pelihara itik ni adakah lebih rumit dr pelihara ayam.
    peratus penyakit agakny tinggi x.

  9. salam ,saya gembira dapat berbicara dalam blog ini dan mengharapkan perkongsian maklumat dalam industri ini ,saya baru sebulan mula menternak itik telur di kedah ,boleh bagi saya no untuk dihubunggi ? no tel saya 0197710101 (nor azaman )

  10. Sy berminat ngan ternakan itik…
    Dh cube berjinak2 skit2 dlm biz nie..
    tp msih lg byk pekara yg sy perlu belajar..
    Blh x kongsi sedikit pengetahuan dgn sy..?
    Klau x keberatan la.. Blh x bg sy cntack no
    cik syairah.. Sy amat berharap n amat berterima kasih kiranya cik dpt membantu sy dlm bidang nie..

  11. Saya asyraf berkecimpung dlm bidang penternakan itik hampir 3 bulan. Menternak dalam 600 ekor itik telur di kelantan. Sesiapa yg inginkan perkongsian maklumat atau ingin dptkan bekalan2 itik dan makanan itik telur,kambing dan kuda boleh hubungi sy di talian 019-907 8228 @ 017-432 7228.

  12. sy berminat dengan ternakan itik,boleh sy dpt.kan email dr syairah atau sapa2 yg m’pnyai info brkenaan pemeliharaan itik dgn lbh detail lg.sila kongsi maklumat.

  13. slamat bjaya sy dr kota samarahan,sarawak.sy dan rakan saya baru nak bcadang ternak itik telur ni.boleh tak saudari beri tip-tik utk memulakan,semasa dan sterusnya utk projek kami ni…..t.q

  14. bagus juga ada usahawan mcm syariah.Muda2 lagi dah berkecimpung dgn biz.saya sdg dpt maklumat cara penteranakan itek.Bolehlah syariah beri sedikit panduan.Masalaah dgn ternakan itek.

  15. salam harizamry..

    a good info untuk usahawan melayu..teruskan usaha anda…

    boleh sya dapatkan no tel syairah sbb saya juga ada menternak itik dan bercadang untuk membuat telur masin… saya sangat berminat untuk berkongsi pengalaman dengan beliau..terima kasih

  16. salam..sy nk tau pasal prjek tlur asin dari pemeliharaan itik telur sehingga pengeluaran telur asin.mcmner caranyer untuk memulakan projek ini dan apa perlu ader bagi seseorang yang baru ingin memulakan projek ini.emailkan kepada saya kay..

  17. assalamualaikum.. sy ucap tahniah ats kjayaan cik..sy sgt bminat dlm pternakan itik & telur masin..boleh x cik bkongsi maklumat tentang prusahaan tlr masin ni.
    Harap balas..

  18. salam…saya nak tau mcm mane nak mulakan projek ini??saya amat berminat..klu dapay dikongsikan ilmu itu bersama dengan saya…harap dpt dibalas di email saya…

  19. askum..dan salam sejahtera…
    nama saya shahrir.
    saya berminat untuk menjalankan projek itik telur masin.dimana boleh saya dapatkan bantuan
    teknikal dan tiori berkenaan perjek ternakan tersebut..

  20. sy telah mnjalankn projek trnakan lmbu fidlot dan integrasi dan beberapa lg bsns lain trbaru sy telah menyediakn tempt ternakan itek telur ,benih juga telah ditempah namun sy kurang ilmu dlm ternakan itek dr segi pemakanan,ubatan dll boleh kiranya beri tunjuk ajar kepada saya.email : gegar_cafe_technology@yahoo.com tq

  21. saya akan memulakan projek itik secara serius awl bln 12
    hrp dapt sokongn n bntuan dari kawan2
    lokasi rompin
    amin 014 8394083 tuk sbrg pertanyaan n bantuan

  22. Salam.
    Saya merancang untuk menjadikan bidang ternakan
    ini satu perniagaan.Bukan sekadar itik malah semua jenis ternakan.Yang mana dulu saya nak mulakan agar ianya menjamain kejayaan.

  23. Saya mahu tahu cara-cara buat telur itek masin dengan tanah hitam,boleh ka anda memberi tahu,sekian terima kasih.

  24. Assalamulaikum
    Saya penternak baru belajar.
    saya ada menternak lebih kurang 400 ekor itik telur berumur 7 bulan dan mengeluarkan telur lebih kurang 300 sehari. Masalah saya adalah untuk memasarkan telur itik saya. Kalau ada kawan-kawan boleh tolong pasarkan sekitar melaka boleh hubungi saya zamri 012 3539611
    t/kasih

  25. aii… sy adalah org yg br nk mceburi bidang trnakan itik ni.. blh bg sedikit kata2 pransang atau nasihat utk sy…

  26. assalamualaikum….
    sy adalah org baru dalam industri ternakan itik penelur,bagi org baru sy memerlukan khidmat dan nasihat seperti penyediaan reban yg sesuai bagi menampung 1000 ekor itik dan kos makanan sehari bagi itik yg blm matang dan matang serta cara pemasaran hasil telur itik…kalau tak menjadi keberatan,sy ingin membuat lawatan di tempat penternakan anda

  27. salam..sy SITI FARHANA BINTI MOHAMAD YUSOF,pelajar USM KELANTAN..sy tertarik dgn kisah kejayaan Cik Syairah dlm mengusahakan projek telur asinnya..Kebetulan sy sedang menjalankan satu research tentang usahawan berjaya..Oleh itu,dgn jasa pihak tuan sy ingin mendapatkan no telefon atau alamat email cik syairah..untuk ke penang menemuramah beliau secara berdepan mgkin tidak mmpu sy lakukan..sy harapkan maklum balas yg positif daripada pihak tuan mahupun cik syairah sendiri…ini ni fon sy,0173743043

  28. saya turut membela itik telur suda hampir 5 tahun..tapi penjualan hanya lah telur mentah….harga pasaran juga adalah tidak menentu..saya ingin mencuba dalam perniagaan telur masin yg jugak akan mendapat lebih keuntungan…boleh x puan beri panduan cara membuat dan cara pemasaran…

  29. ayah sy seorng pengusaha telur masin d kwsn sekitar rumah sy…sekarang dia sedang menunggu hasil itik baru yang djngka akan bertelur bulan 2 tahun depan…kami b’cadang ingin kembangkan pasaran telur kampung kami yg mmg t’bukti sedap dalam slma 3 tahun sblom ini…jd apakah nasihat cik

  30. pohon ce’ syairah bantu saya untuk mendapatkan bekalan anak itek telur. reban snak itek seluas 3 m x3 m telah disediakan dan kawasan berkandang seluas 7m x 30m juga telah siap.Saya hadapi masaalah untuk mendapatkan pembekal anak itek telur. untuk makluman puan, lokasi tapak adalah di jalan titi serong parit buntar perak.

  31. salam…saya syida pelajar tahun akhir UUM. sy nk tanya sedikit tentang projek yang anda sedang jalankan. boleh tak tinggalkan no. tel agar dapat saya hubungi..terima kasih atas kerjasama anda. semoga anda akan terus berjaya

  32. berapa harga untuk pemborong ,saya nak jadi pengedar di kedah…!! kalaudah tahu harga sila ,sy asal pmtg janggus penaga ,sms sy hp 013 4238820

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s