POTENSI TERNAKAN IKAN PUYU

Usia bukan penghalang bagi mencapai kejayaan, itulah pegangan hidup Encik Mohd Amran bin Abu Saman yang tekun mengusahakan projek ternakan ayam di Kampung Damai, Kuang, Selangor meskipun usianya telah menjangkau 60 tahun. Beliau yang mempunyai lima orang cahayamata pernah berkhidmat di Jabatan Ukur selama 13 tahun sebelum menceburkan diri dalam bidang ternakan ini. Pada mulanya, beliau mengusahakannya secara kecil-kecilan tetapi memandangkan permintaan ke atas bekalan daging ayam tidak mencukupi, akhirnya beliau mengambil risiko dengan memberanikan diri membuat pinjaman berjumlah RM75,000 pada bulan November 2000 lalu dari cawangan Sungai Buloh. Beliau menyatakan hasrat untuk menghasilkan kira-kira 30,000 ayam dalam masa seminggu. Untuk ini beliau harus mempunyai 27 buah kandang, yang mana kelulusan bagi pinjaman tambahan sebanyak RM3juta yang dirancangkan adalah diharapkan.

Beliau merupakan penternak ayam yang pertama mengamalkan ternakan secara ’close concept’ yang diperkenalkan oleh seorang rakan dari negara jiran, Thailand. Ayam-ayam ini diternak di dalam kandang dengan menggunakan teknologi kitaran udara melalui system semburan air. Kandang ini diperbuat dari papan dan atapnya dari PE plastik. Kandang ini dilengkapi dengan penapis udara yang menggunakan kuasa kuda bagi tujuan menyedut haba panas dan berbau seterusnya menghasilkan haba yang sejuk. Ia juga dilengkapi dengan ‘sprayer’ di mana ia berfungsi menyembur air ke atas ‘netting’, pada masa yang sama kipas sentiasa berpusing supaya udara ditapis oleh penapis untuk menyekat habuk, dengan cara ini ayam akan mendapat lebih gas oksigen. Penyemburan ini berlaku setiap 15 minit. Bahagian lantai kandang pula dipenuhi dengan dedak bagi membolehkan anak-anak ayam ini mendapatkan bekalan makanan yang mencukupi.

Anak-anak ayam yang berusia 1 hingga 10 hari ditempatkan di tingkat atas. Bagi kandang ayam yang berusia 1 hingga 10 hari, ia dilengkapi dengan ‘brooder’ iaitu sejenis gas silinder yang digunakan untuk memanaskan anak-anak ayam pada waktu malam. Ia akan digunakan selama 5 hari. Anak-anak ayam yang berusia 10 hingga 42 hari akan dipindahkan ke tingkat bawah. Tambah beliau lagi, dua perkara yang penting dalam penternakan ayam ini ialah air dan elektrik. Penggunaan air amat perlu kerana tanpa air ayam-ayam tersebut boleh mati dan penggunaan elektrik adalah untuk menjana kuasa mesin-mesin seperti ‘blower’, ‘sprinkler’ dan ‘brooder’. Encik Mohd Amran mendapat bekalan anak ayam jenis ‘broiler’ (ayam daging) dari CP (Charoen Porkpand) dengan harga 5 sen seekor.

Ayam-ayam ini diberi vitamin dan antibiotik bagi memastikan ianya sihat dan tidak berpenyakit. Setiap hari pada tiga minggu pertama vaksin akan dicampur ke dalam air minum yang disalurkan dalam ‘sprinkler’. Ianya merupakan langkah awal bagi mengelakkan serangan penyakit bermusim yang ditakuti iaitu ‘New Castle Disease’ atau dikenali sebagai sampah ayam. Apabila ini cukup besar saiznya yakni 42 hari, ayam-ayam tersebut akan dihantar kepada pihak Charoen Porkpand dengan perjanjian kontrak untuk tujuan pemasaran.

Tempoh seminggu diperlukan bagi tujuan membersihkan kandang dan memasukkan anak-anak ayam yang baru. Proses pembersihan ini termasuk membuang segala dedak dan tahu ayam yang sedia ada. Lazimnya, pada hari ke 42 saki baki najis ayam akan mula berulat, tetapi dengan teknologi yang digunakan, kira-kira 80% daripadanya akan menjadi kering dan dijadikan baja. Baja tahi ayam ini pula akan dijual pada harga RM4.00 setiap bag.

Setakat ini Encik Amran mempunyai 3 kandang yang mampu menempatkan kira-kira 60,000 hingga 80,000 ekor ayam. Menurut beliau, penjagaan rapi anak-anak ayam ini amat penting bagi mengekalkan kesihatan serta menghasilkan ayam yang bermutu.

Ditanya apakah benar kerja menternak ayam ini susah, jelas Encik Amran “ ..bela ayam ni mesti ada penglibatan yang padu, setidak-tidaknya, seorang pengusaha boleh membuat 3 kandang sebagai permulaan…” . Beliau yang boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris juga sanggup memberi tunjuk ajar bagi sesiapa yang berminat untuk melibatkan diri dalam ternakan ayam secara komersial.

Apa ditunggu lagi, mereka yang berminat untuk menceburkan diri dalam ternakan seperti ini bolehlah mendapatkan keterangan lanjut dengan mengunjungi mana-mana cawangan Bank Pertanian yang terdekat.

Sumber : Buletin Patriot, Bank Pertanian Malaysia.

99 thoughts on “POTENSI TERNAKAN IKAN PUYU

    • benih ikan keli untuk DIJUAL :

      KELI

      2 inci 6.5-7.5 sen
      3 inci 8.5-9.5 sen

      PUYU

      1 inci 11-13 sen
      1.5 inci 16-18 sen

      hrga tmsuk pghntan. MIN pghntr 5000 ekor. PASIR GUDANG.. 019-5144239

      • KURSUS ASAS : PENTERNAKAN IKAN KELI & PENANAMAN ROSELLE

        TARIKH : 25 julaI 2010
        TEMPAT : kolam penternakan BERSEPADU, kg KOPOK ,pasir gudang
        BAYARAN :RM 65.00 (minum, makan tengahari & nota)

        daftr sebelum 20 JULAI. NAJIB 0137801201

  1. saya pernah membela ayam daging selama 3 tahun.tapi akhirnya menyerah kalah jua. sebabnya… tidak menguntungkan. sukar untuk saya jelaskan disini. tapi kepada sesiapa yang berminat membela ayam. saya boleh beritahu macam mana anda boleh untung dan tidak jadi seperti saya.
    tentu anda tertanya2 pula. kalau boleh bagi nasihat kenapa saya boleh rugi. seperti saya kata mula tadi. sukar dinyatakan disini.
    untuk menghubungi saya email ke ez_eft@yahoo.com

    • to nurul:harga benih puyu dalam anggaran RM 0.20. mengikut pasaran di setiap kawasan. untuk lebih lanjut. sila hubungi saya di no 0132009373

      P/S:harga boleh di runding mengikut kuantiti yang dibeli.

  2. Assalamualaikum, sesiapa yg berminat utk mbuat ternakan ikan puyu area johor sila hubungi sy, sy membekalkn benih ikan puyu, makanan(pallet), dan sy akan membeli semula hasil ternakan anda, hubungi sy mahathir-0137948994, t.kasih

  3. Salam En. Mahathir,

    Saya berminat untuk menjalankan ternakan ikan puyu. Buat masa nie, 6 kolam telah dibina. Boleh tak bagi info sikit dekat saya. Berapa harga benih, makanan dan harga jualan balik. Terima kasih.

  4. assalammualaikum dan salam sejahtera sesiapa hendah membeli ikan puyu matang dan benih ikan puyu boleh hubungi sy adli 017 2822672.harga boleh dirunding.t.q

    • sya berada di manjung perak…
      2″ seekor 15 sen shja.. serta layak mendapat contract farming ( market) sekiranya mengambil benih drp kami…
      contct no : 0175457162 (en. azmil ) sekiranya berminat boleh hubungi bila2 masa..

  5. Saya menjalankan program ternakan ikan puyu,keli,sepat siam cara berkelomppok,lokasi di Meru Kelang.Pada sesiapa yang nak join program ini…call saya, 0192450355

  6. Saya zamri dari selangor…..saya amat berminat tentang penternakan ikan puyu…now i dah bina 4 kolam canvas dan dalam proses memcuci kolam utk dapatkan PH yang sesuai….mabby minggu depan nak masuk anak ikan…..sapa sapa boleh tolong utk berikan info tentang harga benih ikan dan makanan…ie.kos nya dan di mana pembekalnya…thanks

  7. assalamualaikum,saya ada membekalkan pelbagai jenis anak itik untuk tujuan komersial atau secara kecil-kecilan dengan harga yang begitu menarik,penghantaran boleh dibincangkan.Untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya bob 012-7496049 atau emelkan ke azsahabat@yahoo.com

  8. a;kum.. sy merupakan penternak ikan puyu dan sedang mencari pembekal kepada sesiapa yang berminat bole hubungi sy atau partner sy di johor
    Hafiz 017-2593077
    Fauzi 019-2005050
    Nurul 017-2593088

    harga bole di runding..

  9. sya berada di manjung perak…menternak dan menjual puyu…keli..dan lintah
    2″ seekor 15 sen shja untuk ikan puyu .. serta layak mendapat contract farming ( market) sekiranya mengambil benih drp kami…
    contct no : 0175457162 (en. azmil )
    berminat hubungi segera

  10. skg byk pelaburan berbentuk sewa kolam 5k utk ternak puyu siam..lepas 3 bulan blh dpt pulangan 13k..sesape ade pndpt atau info tntg ni?btlke blh dpt pulangan svnyk tu?

  11. assalammalaikm…..

    saya dah menternak ikan puyu, masalahnya ikan lambat membesar, pasaran ada tapi tak seberapa.
    kalau tak keberatan mcm mana nak dapat modal pusingan untuk dapat pinjaman dan di mana saya boleh merujuk.

    • saya bleh menyarankan saudara menggunakan produk bakun untuk menpercepatkan pembesaran puyu. biasanya bleh tuai 4 hingga 6 bulan bleh di cepatkan ke 2 bln setgh hingga 3 bln. Pasaran kte bleh bincang. Saudara bleh hubungi saya di no hp : mohamad 019 7537662
      sham 019 7507665

  12. askum….

    saya ada 2 kolam ikan untuk di sewa. sumber air tak jadi masalah.keluasan kolam 70’x70′.harga sewa boleh di bincang.
    Jika berminat H/P 0192350218

  13. saya ada berita baik utk penternak keli & puyu.. Sy ada Bakun+enzim 66 yg boleh mempercptkan pembesaran klu keli benih 3″ blh havest 1 bln setgh – 2 bln. saiz 5,6,7 sekg. puyu blh havest 2 bln setgh – 3 bln yg biasa 4-5 bln… insya’ Allah… (Blh digunakan utk haiwan&tumbuhan lain gak) Sy di jb sesiapa berminat hubungi:-
    Mohamad 0197537662
    Sham 0197507665

  14. skg byk pelaburan berbentuk sewa kolam 5k utk ternak puyu siam..lepas 3 bulan blh dpt pulangan 13k..sesape ade pndpt atau info tntg ni?btlke blh dpt pulangan sbnyk tu?berapa lama tempoh matang ikan puyu?negara mana yang import ikan puyu?

  15. a`kum tuan2 & puan2 yang berminat untuk menjalankan ternakan ikan kelah merah sila hubungi saya….0195900992….2 kolam fiber size 8`x4`x3..2 sistem filter 3 tingkat,berserta benih 250 ekor bersaiz 2″-7″+++ cukup lengkap la katakan.cuma bela sahaja…makanan juga di sedia..saya akan megajar cara ikan kelah makan d tangan…..RM15k…wasalam

  16. Salam..semua penternak kami pembekal anak benih puyu di Seberang Perai ,Penang..lokasi kolam kami di Relau ,Sungai Bakap..Ready Stok dlm 50,000 ekor lebih kurang 1 inci lebih berminat boleh call 019-4445876 harga 0.10 sen setiap 10,000 kami FOC satu bag pallet 20 kg starter

  17. saya berminat tuk buat pertenakkan puyu dan keli di kelantan… ada x potensi pasaran terutamanya di kelantan? dan berapa anggaran kos modal yg dperlukan??

  18. saya nak tahu harga benih ikan puyu dan keli ikut saiz. saya juga nak tahu harga pasaran dan bagaimana nak jual ikan ini. saya ada 7 kolam ikan.

  19. saya berminat untuk mencuba ternakan ikan puyu tetapi tiada pengalaman ,kolam batu dah tersedia 4kaki x 18 kaki ada 10 buah di tiram,johor.ada sesiapa boleh bantu ?hubunggi saya di 0197710101 wslm

  20. saya pembeka benih ikan puyu dan keli :

    PUYU :
    1 inci + 11-13 sen
    1.5 inci 15-18 sen

    KELI
    2 inci + 6.5-7.5 sen
    3 inci 8.5-9.5 sen
    3.5 inci 12-13 sen

    TILAPIA :
    2 inci – 16-18 sen
    2 inci + 22-22 sen

    berminat, SYAH 019-5144239
    PUSAT : pasir gudang

  21. salam,, sya ade kolam simen bersaiz 8×10 kaki, sebayk 5 kolam.. berapa anggaran benih puyu untuk 1 biji kolam 8×10..??? sy amat berminat untuk menternak puyu.. SILA HUBUNGI SYA DI TALIAN 013 7464270

  22. salam! saya mempunyai 4 buah kolam simen 10X20 kaki di Terengganu dan berminat membela ikan puyu, kepada pembekal terdekat sila hubungi saya di 013-9324455

  23. Aslmkm..smua!
    Saya bermula daripada penternak dan sekarang saya mengembangkan perniagaan dengan menjual benih ikan air tawar dengan harga yang murah di sekitar Johor. Ramai penternak yang mendapat khidmat nasihat, bekalan benih dan makanan ikan dari saya dan ada dah berjaya membuat produk sendiri spt keli salai,pekasam dll. Sesiapa yang ingin membela dinasihatkan jadilah penternak bukannya membela secara main2. Apa2 pengetahuan dan masalah tak kira cara2 menternak, penjagaan ternakan, pemakanan, pasaran dan membuat produk boleh hubungi Sallehuddin 019-7562570. Wslm

  24. saya ada jual benih puyu kat kawasan utara(pulau pinang) dan selatan(johor).

    puyu
    1″ 10 sen,
    1.5″ 15sen
    2″ 18sen
    harga boleh runding lagi
    amat alu-alukan agen kat kws berlainan
    ‘special price’ dan nasihat akan diberikan kepada agen
    termasuk pengajaran teknik pembenihan ikan puyu, keli, tilapia, lampam, sepat siam dll lg dengan harga byk special.

    Ahi 012-5935155

  25. pada pembekal bakun=enzim 66 macam mana saya boleh mendapatkan benda tersebut kalau ada tlg hubungi saya 0123361964 tq

  26. Salam tuan/puan, saya ada membekalkan benih ikan air tawar seperti berikut :-
    a) Keli 2″-2.5″ – 6sen, 3″-3.5″ – 10sen
    b) Puyu 1″ – 12sen, 1.5″ – 17sen
    c) Sepat siam 1″ – 11sen, 1.5″ – 18sen

    Stok sediada.

    Harga boleh runding mengikut kuantiti dan lokasi penghantaran. Khidmat nasihat penjagaan, penjimatan pemakanan dan pasaran diberikan percuma. Hubungi Zaini 019-6696606.

  27. Salam tuan/puan, sesiapa ada kolam tanah sediada utk disewa di area Rawang, Selangor, hubungi saya 019-6696606. Saya nak cari area Rawang.

  28. saya membeli ikan puyu
    saiz minimum 10 ekor/kg
    harga boleh runding
    saya d batu gajah perak
    call/sms saya
    012 514 5153

  29. siapa yang boleh supply anak ikan puyu dan keli 30k, harga murah sikit di rembau N. Sembilan. hubungi aya 0173442343

  30. menjual ternakan ikan puyu segar sama ada secara pukal ataupun sebaliknya. Saya mempunyai ternakan secara kanvas yang mempunyai bilangan kuantiti yang sangat banyak dan sedia untuk dijual. Bersama ini saya sertakan maklumat peribadi saya untuk dihubungi.

    Nama : Nordin bin Sipon
    No. H/P : 012-6978483
    Alamat : Lot 234, Lrg. Bambu, Jln. Berjaya, Kg. Sg. Buaya Tengah, 42700 Banting, Selangor

  31. menjual ternakan ikan puyu segar sama ada secara pukal ataupun sebaliknya. Saya mempunyai ternakan secara kanvas yang mempunyai bilangan kuantiti yang sangat banyak dan sedia untuk dijual. Bersama ini saya sertakan maklumat peribadi saya untuk dihubungi.

    Nama : Nordin bin Sipon
    No. H/P : 012-6978483
    Alamat : Lot 234, Lrg. Bambu, Jln. Berjaya, Kg. Sg. Buaya Tengah, 42700 Banting, Selangor

  32. Saya penternak ikan puyu&lampam jawa di kg Kota Lama Kanan,Kuala Kangsar Perak,tapi saya dapati anak ikan yg i beli 2 x menjadi.Semua anak ikan jadi bantut@x mau besar,jadi i mau dapatkan pembekal anak ikan yg berquality supaya perkara ini x terjadi lagi.I MEMASARKAN ikan i di KL&JB sb i telah membuat akurjanji kpd mrk semua selama 5th.I jual setiap 100kg seminggu…..Harap dapat bantu i mengatasi masalah ni.TQ

  33. Sy memerlukan pembekal benih ikan puyu & makanan ikan puyu sekitar terengganu secara berterusan bagi 20 buah kolam yang berukuran 20×10 setiap satu kolam.Projek ini sedang dalam proses pembinaan di Besut,Terengganu.Kepada sesiapa yg berminat untuk membekalkan benih & makanan ikan tersebut bolehlah menghubungi sy di wmssakri@gmail.com

  34. Salam.,
    saya mahu menjalankan ternakan keli.
    ada sesiapa yg boleh bantu?
    sekranya ada sebarang cadangan, pandangan atau pun kursus2 mengenai ternakan puyu, hrp dpt hubungi saya : 019-3667792

  35. Saya ingin menbela ikan puyu, saya nak tahu kos, saiz kolam,saiz ikan, kira 1 set, sebab saya masih baru dalam bidang ini,saya ada kawasan 1 ekar tanah utk diusahakan, modal 1+++++, sesiapa yg ber minat utk memberi tunjuk ajar & bisnes dgn saya, hubungi saya ayie/wawa, 0162116158,0122993408. Di tanjung karang selangor.. Tq..

  36. saya ada menjual ikan haruan liar.sesiapa yang hendak membeli banyak atau sedikit pun boleh.hubungi saya 0137864234-alan,kawasan kota tinggi johor

  37. Assalamualaikum…saya seekay dari terengganu..ingin mencari benih ikan puyu siam..dimana tempat terdekat untuk saya dapatkannya…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s