PENANAMAN PISANG DI KG. PAMAH KULAT

kiat-145-pisang.jpgpisang.jpg

Pisang merupakan penanaman yang utama bagi penduduk Kampung Pamah Kulat. Kebanyakkan penduduk di kampung tersebut mempunyai kebun pisang yang diwarisi dari turun temurun. Pisang yang dihasilkan disini adalah bermutu tinggi kerana tanahnya yang subur dan persekitaran yang sesuai untuk penanaman pisang. Pisang Sematu, Kelat, Raja, Emas, Lemak manis dan Rastali adalah di antara jenis pisang yang ditanam di Kampung Pamah Kulat. Pisang ini dipasarkan di sekitar Raub, Pahang dan Kuala Lumpur.

Pengusaha Pisang
Pengalaman: Lebih 30 tahun berkecimpung dalam penanaman pisang yang diwarisinya turun temurun.
Luas ladang: 9 ekar
Jenis pisang: Sematu, Raja, Kelat, Emas, Lemak manis, Rastali

No. telefon: 09-3659046

Penanaman Pisang

Varieti /Klon

Botani Kawasan Penanaman Penjagaan Kitaran pokok pisang
Sematu, Raja & Kelat
– sesuai di buat kerepek dan goreng. Pisang sematu adalah yang paling sesuai untuk di buat kerepek
Mempunyai saiz pokok yang besar
(lebih kurang 10 kaki tinggi)
Ketiga-tiga jenis pisang ini boleh di tanam di kebun yang sama kerana mempunyai saiz pokok yang besar dan tidak memerlukan kawasan tanah yang baru. Biasanya kebun pisang Sematu boleh diusahakan dalam jangka masa yang panjang iaitu lebih dari 20 tahun manakala pisang Raja dan Kelat dapat bertahan sehingga 15 tahun. Ini adalah kerana anak pokok pisang tersebut akan tumbuh berpanjangan dan ladang-ladang tersebut tidak perlu penjagaan rapi. Pembakaran dan pengapuran adalah perlu untuk penanaman pisang di kebun yang baru. Di antara 150 ke 200 pokok pisang boleh di tanam dalam satu ekar kebun dengan jarak di antara satu pokok ke pokok yang lain adalah 12 kaki. Tidak memerlukan penjagaan yang rapi.Pembajaan hanya perlu di buat sekali sekala untuk memastikan pengeluaran hasil yang baik. Sekiranya kebun pisang tidak dibajai langsung, hasil dan kualiti pisang akan berkurangan. Baja yang digunakan adalah baja 151515. Rujuk di bawah.
* Emas, Lemak Manis & Rastali
– sesuai di makan mentah
* Mempunyai saiz pokok yang kecil
(lebih kurang 8 kaki tinggi)
* Kebun-kebun pisang ini hanya mampu bertahan selama 4 tahun sahaja. Selepas itu pokok-pokok pisang tersebut akan pupus dengan sendirinya. Kawasan tanah yang baru adalah diperlukan untuk penanaman semula. Kawasan tersebut perlulah dibersihkan dahulu dengan membakarkannya . Selepas itu bolehlah di tanam dengan anak pokok pisang yang di ambil dari kebun kawan-kawan ataupun saudara mara yang berdekatan. Lebih kurang 200 pokok pisang boleh di tanam dalam satu ekar kebun dengan jarak di antara satu pokok ke pokok yang lain adalah 12 kaki. * Penjagaan yang rapi adalah diperlukan. Biasanya setiap minggu kebun pisang tersebut akan dibersihkan dengan membuang atau meracun rumput rampai yang tumbuh di sekeliling pokok pisang, jantung dan daun pisang akan di cantas. Pembajaan adalah diperlukan sekiranya kebun tersebut berusia dua tahun ke atas. Pokok pisang yang mempunyai batang pokok yang cantik akan menghasilkan buah yang berkualiti.JBaja yang digunakan adalah baja 151515. * Satu pokok pisang akan mengeluarkan 2 ke 3 anak pokok pisang. Anak-anak pokok pisang ini akan di alihkan ke kebun baru ataupun dibiarkan hidup di tempat yang sama.
Anak-anak pokok pisang tersebut akan membesar dan mengeluarkan jantung pisang dalam masa 7 ke 8 bulan dari tarikh penanamannya. Dalam jangkamasa 9 ke 11 bulan, buah pisang sudah cukup tua dan bolehlah di tebang.

Pengeluaran Pisang

Pokok pisang yang buah pisangnya sudah tua akan ditebang. Pusingan penebangan pokok akan dilakukan setiap minggu. Sekiranya dibiarkan, pisang tersebut akan masak dan rosak sebelum sempat dijual. Pengeluaran pisang dianggarkan diantara 200kg – 500kg seminggu.

Satu pokok pisang akan menghasilkan satu tandan pisang dan beratnya dalam lingkungan 20 ke 30 kg. Harga borang untuk se kilogram bagi pisang Sematu, Raja & Kelat adalah 40 sen manakala bagi pisang Emas, Lemak manis & Rastali adalah mengikut gred (Gred A – 60 sen dan Gred C – 30 sen).

Pengeluaran pisang untuk tahun pertama adalah kurang berbanding dengan tahun 2 dan seterusnya. Ini adalah kerana satu pokok pisang akan menghasilkan 2 ke 3 pokok anak pisang.

Pemasaran Pisang

Buah pisang dipasarkan melalui orang tengah. Pekebun pisang akan melonggokkan buah-buah pisang tersebut di tepi-tepi jalan untuk dikutip oleh orang tengah. Biasanya kutipan dilakukan pada hari Ahad dan Selasa. Orang tengah akan memasarkan buah pisang tersebut di sekitar Raub, Pahang dan Kuala Lumpur.

Terdapat juga sesetengah pekebun yang ingin menjual buah pisang mereka secara terus kepada pembeli tetapi tidak mempunyai tapak untuk berjual. Walaupun terdapat kemudahan yang disediakan oleh pihak-pihak tertentu seperti Pasar Tani, namun ianya masih belum mencukupi.

Terdapat beberapa pemasalahan yang dihadapi oleh pengusaha pisang iaitu :

  • Pokok pisang dirosakkan oleh tupai yang banyak datangnya dari hutan-hutan yang tidak dibersihkan.
  • Pokok pisang akan mati disekiranya terdapat pokok-pokok yang lebih besar di dalam kebun yang lebih besar di kebun yang sama.
  • Pengeluaran pisang berkurangan pada musim panas kerana batang-batang pisang akan patah.
  • Pisang raja senang dijangkiti penyakit di mana batangnya mudah berkerang dari dalam yang akan menyebabkan daunnya menjadi kuning dan akhirnya pokok pisang tersebut akan mati.
  • Permintaan yang berkurangan pada bulan puasa menyebabkan pisang terbiar begitu sahaja.
  • getdataphp.jpg getdataphp3.jpg

    26 thoughts on “PENANAMAN PISANG DI KG. PAMAH KULAT

    1. Assalamualaikum….

      Saya ingin tahu mengenai dos-dos yang boleh diberikan kepada
      tanaman pisang bagi mengawal masalah serangan lalat buah.

      Harap membantu…

      Terima kasih….

    2. Assalamualaikum, saudara. Saya baru nak belajar cara2 menanam pisang n baru saja memulakan tanaman pelbagai pertanian. Bolehkah saudara mendapatkan maklumat utk saya cara terbaik penanaman n panaduan pisang, dan juga cara2 membuat kertas kerja. Sekian, terima kasih.

    3. saya baru aje tanam pisang minyak lebih kuang 4 ekar lebih kurang 300o pokok , kena serangan babi, dan yang tinggal cumah 300 pokok, pisang yang berbuah
      sikat nya hanya ada 3 dan 4 sahaja dalam satu tandan. jadi saya ingin tahu baja apa yang sesuai untuk buah pisang, buat masa ini saya beli baja yara 15×3, harganya mahal, tak ada ke baja yang murah sikit, kalau boleh tolong maklumkan. sekian terima kasih,

      • Hi Fara,

        Nak cari kebun pisang kat KL bukannye senang, apetah lagi pisang mas. Nk cari kt tmpt lain pun susah. Sebab ade sejenis penyakit ni yang menyebabkan ramai org tknk tanam pisang mas.
        Sejenis kulat/fungus atau bakteria. Ia boleh menyebabkan buah dan pokok pisang rosak warna kehitaman.

        Sekian.

    4. Assalamualaikum..
      Saya ingin membeli anak pisang raja untuk di tanam di kebun saya sebanyak 200 pokok. Bolehkah saya dapatkan harganya. No. saya 010 2605487.

    5. Saudara

      Saya ingin tahu boleh kah tuan membekal kepada saya pisang raja sebanyak 1 ton metric semnggu dan berapakah harganya besama-sama tandannya sekali dalam sekilo.

      sekian terima kasih

      radzi
      012-4533409
      kedah

    6. Salam, kepada sesiapa yang boleh membekalkan pisang secara berterusan sila hubungi saya. Untuk tujuan komersil.

      Wan
      0196119484
      KLang, Selangor

    7. Assalammualikum..saya ingin bertanya berkenaan.. berapa kali kah bgi setiap setahun pemberiaan baja harus diberikan bagi setiap tanamn pisang…

    8. assalammualaikum…sya ada mmbekal baja utk pisang…AR-U BOOSTeR..baja cecair organik & baja srbuk organik…nk ckp byk xpndai,,..anda blh lihat sndiri hasil nya…0147208554-raja
      jimat,hasil yg lumayan…

    9. negeri ku yg kaya dengan pisang tapi satu produk JUS PISANG pon aku tak jumpa lagi ,,betambah pelik aku ke germany prague iaitu negara eropah ada pulak JUS PISANG sedap pulak tu ,,,,pelik pelik pelik ,,negara yg takda pokok pisang leh wat jus pisang….MARDI ,FAMA,UPM ,,,TAK BUAT KEJE KE KORANG…LETIHHH AKUUUU…

    10. Assalamualaikum , saya Nurul Shahida dari SMK Pengkalan Permatang . Pada tahun ini saya perlu menyiapkan kerja khusus berkaitan penanaman pisang . Saya ingin membuat rujukan melalui blog ini . Tetapi saya tidak tahu nama , no ic , umur dan alamat encik . Jadi , bolehkah saya ingin menemu bual encik melalui telefon ? Saya sudah menghubungi no yg encik paparkan . Tetapi talian mengatakan sedang sibuk . Saya harap encik boleh menghubungi saya semula . (O11-23882669)

    11. salam saya anis syuhada dari kedahbiocrp ..syarikat kami ada menyediakan anak benih pisang berangan dari kaedah kultur tisu ..kebaikan penanaman menggunakan anak benih pisang kultur tisu …adalah penghasilan buah yang seragam ,kuantiti dan kualiti buah yg terjamin..selain anak benih juga bebas dri penyakit.. jika berminat blh hubungi saya h/p 0174630566 atau email anis@kbiocorp.com.my

    Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

    Connecting to %s