ERTI SEBUAH PERSAHABATAN

Dalam dunia ini kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri. Tetapi dalam kita bersendirian, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keiklasan dan kejujuran seorang sahabat, begitulah juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.

Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya. Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.

Kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti kerana kita juga ada janji yg tidak ditepati. Kita beri beribu alasan memaksa dia terima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita perasaannya? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa. Tetapi kita sering terlupa.

Untungnya mempunyai seorang sahabat yang sentiasa memahami, yang selalu berada disisi pada waktu kita memerlukannya. Dia mendengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan. Harapan dan impian juga kita luahkan. Dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik menceritakan tentang diri kita hingga Kadang-kadang kita terlupa sahabat kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.

Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya,rasa takutnya?
Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita. Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita rasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia yang kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah.? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia bersandar harapan? Sesekali jadilah sahabat yang mendengar dari yang hanya bercerita.

Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat kerana dia juga seorang manusia. Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang,sedih dan kecewa. Dia juga ada kelemahan dan memerlukan seorang sahabat sebagai kekuatan. Jadilah kita sahabatnya itu.

Kita selalu melihat dia ketawa,tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangkakan. Di sebalik senyumannya mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan. Di sebalik kesenangannya mungkin tersimpan seribu kekalutan. Kita tidak tahu.
Tetapi jika kita cuba jadi sahabat sepertinya, mungkin kita akan tahu.

RENUNGILAH…

“HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA.”

7 thoughts on “ERTI SEBUAH PERSAHABATAN

  1. benarlah kata tuan, sungguh terharu dan mengharukan atok membaca catatan ni. tak payah gi jauh2 memadai dengan teman yang sentiasa berada disisi kita.

  2. sy ada seorang sahabat tape sejak kami tidak berjumpe sebab jarak yang jauh…saya sangt rindukannya dan saya tak dapat melupakannya sebab dia yang paling rapat dengn saya..saya telahcube untuk melupakannya tape tak berjaya..saya bingung macam mana untuk melupakannya…tolong lah saya

    • say pon sbnrnye ade mslh yg same dgn awk..selalu terbayang2 sahabat rapat yg jauh di mata..saya sbnrnye terpisah dgn dye hampir 5 tahun..dlm mase 5 tahun 2 saya selalu berusaha mencari jejaknye..tp slps jumpe..semakin teringt2..saya pon jd bingung dan rse mcm org x betul..setiap ari duduk teringt..mcm org gila pon ade..pelik laa aura persahabatan nie..terlalu hebat utk diterjemahkan..jd kpd sape2 tolong laa sahabat2 yg mempunyai mslh yg same cam kami nie..

  3. saya ada seorang sahabat yang amat saya sayangi dan rindui..walaupun perkenalan kami singkat, tapi kami macam dah lama kenal..saya tidak berjumpa dengan dia sejak kami habis belajar dan sehinggalah sekarang kerana kami berada di negeri yang berlainan…tapi saya selalu berhubungan dengan dia…bagi saya berada di lain negeri tidak bermakna kita putus persahabatan yang telah terjalin selama ini..hanya mati sahaja yang boleh memisahkan persahabatan…

  4. sy ade kwn yg sy sayangi..sy dh anggap die cam kakak sy sendiri..tp,sy x th same ade die pon menyayangi sy..tp,sy mmg btul2 yakin sy x kan bleh lupakan die..walau bgaimana pon..klu di takdirkan hubungan kami berkekalan hingga ke akhir hayat,smpai akhir hayat kiteorg lh jalinan persahabatan ini..

  5. kadang2 saya rse mcm gay plak..bile asyik ingt kt kwn baik..takut ape org kate..tp sbnrnye saya sgt sayang dye sbg sahabat..x lebih dr 2..

  6. Rse mcm gay? Cmtu jgak sy..kwn2 yg laen slalu pkir yg sy ni lez..tp kite tau niat kite syg die sbgi kwn baek, so just ignore je pe dowg kate…

    Sy mmg ad shbt baek..kmi 1 sek, 1 klaz n dduk sme2..syg sgt kt die..tp kdg2 sy trpkir yg die tu aggp sy sbgi kwn baek die jgk ke? Ape2 pun sy ttap syg die..tbe je 1 ary, ad mslh tmbul..kmi pun gdoh..mgkin bg die mmg sy yg slh shinggakn smpi 1 thp die bnci sgt2 at sy..so, sy x dpt trime hkikat n sy ni ego sgt,, jd sy kutok2 die kt owg laen..lpaz tu btmbh bnci die kt sy..sy igt kalo da bwt cmtu, sy bleh lpekn die tp still x bleh..nyesal sgt..hmpir 1 thun sy tggu die n cube baek ngn die..akhirnye die dpt maapkn sy n die kate die bleh baek ngn sy dlm mcj shja..mgkin krana die sdah ad kwn baek yg bru..sy redha jlah..tp dlm aty sy still bhrp yg kmi akn baek cm dlu agy…w’pon kmi rpt slame 4 bln je, tp sy syg sgt2 die..n sggp bkoban pe sje utk die… Nsib baek jmpe entry ni, bleh jgak ar luahkn prasaan..sy pkir sy sorg je yg tlmpau syg kn kwn n alami mslh ni,, upenye rmi gk ye…

    Bg sy la kn..kalo kite yakin kite bleh bsame dgn die, kite bsaba saje..mgkn ad hkmah dsblik pndritaan kite ini…
    LAGU KITA–> lgu ni khas utk kwn baek sy..’AKU XKN PRNAH BRHNTI SYG KAU’..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s