Jual kerepek untung daripada makan gaji

Bermula sebagai penjual kuih, Roslan kini miliki kilang hasilkan produk makanan dapat sambutan terutama pada musim perayaan

BANTING: Bermula dengan kerepek ubi biru 18 tahun lalu, seorang bekas kakitangan sebuah syarikat pembalakan kini menghasilkan 18 jenis kerepek bagi memenuhi pasaran tempatan berikutan permintaan yang semakin meningkat.

Ruslan Azis, 46, berkata ketika ini sebuah kilang pemprosesan miliknya menghasilkan 100 pek kerepek beraneka rasa seberat lima kilogram setiap satu untuk diedarkan kepada pembekal menggunakan lori, manakala pek kecil dengan berat satu kilogram serta 500 gram untuk dijual di kedai kerepeknya.

Tanpa mahu mendabik dada, beliau yang kini boleh dianggap ahli perniagaan yang berjaya dan mampu hidup senang sentiasa bekerjasama dengan pengusaha kerepek lain di sekitar kawasan operasinya di Kampung Kancong Darat demi kebaikan bersama dan mewujudkan persaingan sihat.

Ruslan kini mampu tersenyum bangga kerana pendapatan yang diperolehnya kini jauh lebih tinggi, terutama ketika musim perayaan berbanding ketika beliau bekerja makan gaji.

Mengimbas kembali detik mula membabitkan diri dalam perniagaan itu, beliau berkata, beliau baru berhenti kerja dari sebuah syarikat pembalakan di Perak pada 1989 untuk membantu isterinya, Suzana Mohd Talib, 41, menjual kuih-muih sebelum bertemu dengan seorang pengusaha kerepek yang berjaya.

Katanya, selepas kembali ke kampung asalnya di Kampung Kancong Darat pada tahun sama, beliau melakukan dua pekerjaan iaitu menjual kuih-muih dan mengikut rakannya menjual kerepek di sekitar kawasan itu.

“Ketika membantu rakan menjual kerepek, saya disapa seorang pengusaha kerepek lain yang bertanyakan sama ada saya kenal ubi keledek biru kerana dia sedang mencari mereka yang berminat untuk menghasilkan kerepek ubi keledek biru untuk dieksport ke United Kingdom.

“Walaupun tidak pernah mendengar nama ubi keledek biru, apatah lagi melihatnya, hati saya terdetik ia mungkin peluang yang datang sekali seumur hidup untuk saya mengubah kehidupan keluarga,” katanya ketika ditemui di kilangnya di sini, baru-baru ini.

Ruslan yang kini bergelar Pengarah Ros Enterprise berkata, berniaga adalah impiannya dan kerana itulah beliau sanggup berhenti kerja, apatah lagi selepas menyedari kehidupannya pasti sukar selepas kawasan hutan semakin berkurangan akibat pembangunan.

Sebaliknya, kata beliau, bidang perniagaan akan menghasilkan keuntungan yang berterusan hingga ke anak cucu jika ia diusahakan dengan cara bijak dan betul.

“Sejak itu, saya menghasilkan kerepek ubi biru di rumah secara kecil-kecilan dan semua proses dilakukan dengan tangan kerana saya tidak ada modal untuk membeli mesin ketika itu.

“Pada 1990, saya memberanikan diri membeli mesin berharga RM1,000 bagi menghasilkan kerepek dengan menggunakan tiga tumbuhan asas iaitu keledek ubi biru, keledek ubi biasa dan pisang tanduk yang dipelbagaikan rasa,” katanya.

Ruslan berkata, beliau mengalami kesukaran pada peringkat awal untuk membuka kilang kerana hanya mendapat pinjaman RM90,000 daripada bank walaupun modal sebenar yang diperlukan berjumlah RM200,000.

Berbekalkan semangat untuk terus maju dan berjaya sebagai pembekal, beliau menyimpan wang sedikit demi sedikit bagi menampung perbelanjaan membina kilang dan kini mampu memilikinya bagi meningkatkan pengeluaran.

“Saya merancang untuk membeli peralatan lebih canggih pada masa depan dan pada masa sama akan terus mengekalkan kesucian produk dan kebersihan kawasan kilang,” katanya yang memiliki kawasan tanaman pelbagai jenis ubi berhampiran kilangnya bagi keperluan bahan asas kerepek.

FAKTA: Ros Enterprise

# Pengusaha miliki 18 tahun pengalaman dalam perniagaan.

# 18 jenis kerepek dipasarkan.

# Antara kerepek yang dihasilkan, kerepek jejari udang, jejari bilis, jejari ubi, ubi masin putih, ubi masin kuning, ubi pedas basah, ubi perasa lada hitam, bawang, ubi pedas kering, ubi perasa kari, keledek, pisang tanduk, ubi perasa BBQ, ubi perasa ayam, pisang abu, ubi perasa tomato dan pisang manis.

# Memiliki 3 kilang dengan 20 pekerja.

141 thoughts on “Jual kerepek untung daripada makan gaji

  1. Boleh saya dapatkan no phone anda. Seandainya saya ingin membekalkan pisang tanduk untuk dibuat kerepek adakah pihak anda berminat kerana kami ada kebun pisang tanduk dan sekarang ingin mencari pembeli untuk kami pasarkan dlm beberapa bulan lagi.

  2. Assalamualaikum…
    bolehkah tuan beritahu saya bagaimana cara proses kerepek cempedak,ada kawan ceritakan kerepek dari bahan ini pun bagus jika diusahakan..t.kasih

  3. blh bagi ctc no & alamat? saya tengah cari pembekal kerepek area Sepang/nilai/banting. Saya nak tempah untuk raya dan kenduri kahwin bulan Oct ini.

  4. Boleh saya dapatkan no tel, alamat dan emel?Saya berminat menjadi pengedar di Putrajaya. Saya ingin membantu keluarga.Terima kasih.

  5. salam…

    saya nak tanya kalo saya nak jadi supplier ubi kepada pembuat kerepek mcm mana? Maaf saya masih baru dlm bidang ini

  6. salam..

    saya berminat untuk mengenali diri encik dgn lbh mendalam.boleh sy dapatkan biodata encik dan bagaimana dgn perkembangan perniagaan encik sekarang..terima kasih.

  7. salam..
    sy student ipta. sy perlu membuat kajian tentang produk iks. kalau en tidak keberatan boleh tak en tinggalkan no tel dan juga alamat en.
    terima kasih…

  8. Salam….saya sangat berminat untuk untuk menjual kerepek secara kecil-kecilan di pejabat saya. Bagaimana caranya untuk saya menghubungi tuan dan puan.

    tq

  9. salam… saya berminat untuk jadi pengedar kerepek perak, bagaimana saya hendak menghubungi tuan dan kalau boleh sertakan alamat tuan… tq

  10. salam…saya nk beli untuk majlis kawen hujung mggu ni…ada ke pengedar di serdang atau kaw yg sewaktu dengannya??

  11. Asalamuilaikum,

    Saya berminat nak jadi pengedar kerepek pisang… saya nak tahu harga psaran sekrg…. boleh bgi penjelasan x?????????

  12. A’skom.Saya merupakan pembekal makanan ringan ke seluruh M’sia.Jadi saya ingin mendapatkan keterangan lanjut menganai senarai kerepek yg anda hasilkan serta harga ( quot / sebeutharga ).Di harap anda dapat menyertakan alamat serta lokasi agar rundingan dapat di lakukan dengan segera.

    Sekian terima kasih.

    • keluarga saya pengeluar rempeyek…antara kawasan yang di supllykan sekitar kedah dan penang.saya berminat untuk menjadi pengedar barangan tuan dan boleh hubungi 0124995864.
      lokasi perniagaan : under pantauan MOE
      di alor setar kedah.

  13. A’kum,

    Saya wakil penjual kuih2 raya every year,,, n lookg for good biscuits…. berminat untuk tambah contoh biskut + kerepek dari sykt tuan…

    plz reply contact no urgently for album collection….
    012-6265475

  14. A”KUM

    SAYA INGIN MENJADI PENGEDAR KEREPEK
    DARI SYKT TUAN
    UTK HARI RAYA INI.
    PLZ REPLY CONTACT MY NO DERECT 017-5507128

  15. salam puan hasnah,

    jika saya nak order packaging 100gm boleh tak? nak try rasa dulu. macamana nak order ya atau boleh beri address, so saya boleh ke tempat puan?

    • Wsalam..

      Saya pun ada packaging utk 100gm.Klau saudari nak sample bg saya alamat dn nom fon,atau dtg sendiri kermh saya di country homes.
      Hasnah – 0136741396

  16. saya berminat utk jadi pengedar.
    bagaimana cara saya ukt hubungi pihak tuan?
    saya boleh di hubungi di talian 013 2090980

  17. aslkm, sy pemborong & pembekal kerepek dr parit raja b.pahat d ktrg. sesiapa yg berminat nak jd pengedar boleh cntact (019 9592803/012 6349714 )@ sila dtg terus ke kedai sy d sebelah masjid raja chendering (under renovation). pasal harga jgn risau mmg muroh! ambil direct dr kilang!!!

  18. sesiapa yang berminat utk mengedarkan dan membeli pelbagai jenis bahulu iaitu bahulu biasa pandan n coklat sila hubungi saya di talian 019-3812692/019-3808692.tempahan untuk raya dah dibuka.sekitar selangor.sila lawati bahulucafe.blogspot.com

  19. alhamdulilah, bertemu laman ini yang memotivasikan saya untuk memulakan perniagaan.Pengalaman setakat makan gaji saya sebanding dengan cerita /sejarah tuan seperti tertera.Bagi saya,apapun kita perlu senantiasa bersyukur kerana konsep ksyukuran menghilangkan ketakburan dan penyakit hati yang lain. Saudara jika semuanya berniaga siapa pula akan menerajui pentadbiran,politik dan sosial.ingatlah, hidup dan matiku kerana allah. Bukan kerana duit,kerja,berniaga dan apa apa yang sewaktu dengannya. Keikhlasan,kesabaran,keyakinan,kerajinan,kesyukuran dan solat jika digabungkan dan mengikut nas nas islam maka terbentuklah kualiti dalam kehidupan. Kecil atau besar rezeki yang diperolehi di dunia allah ini pasti ada bahagian untuk mereka yang memerlukan. Akhir kata,berusahalah selagi terdaya,jangan lupa yang maha esa,kumpullah seberapa banyak harta,tapi jangan lupa sedekah orang yang meminta-minta. Wassallam

  20. assalamualaikum..
    saya adalah penjual kerepek secara kecil-kecilan di Putrajaya. saye berkongsi niaga bersame2 rakan2 office mate saya.. masalah saye sekarang, macam mane care untuk menarik perhatian customer ( berkenaan bungkusan serta harga)..

    • saya boleh bekalkan semua jenis kerepek dan pelbagai produk yang lain dgn harga yang murah…sesuai unutk pengedar dan pemborong..boleh hubungi saya 0173237856

  21. 1.Saya adalah pembekal kerepek dan makanan ringan di sekitar kuala lumpur dan selangor…Sesiapa berminat untuk jadi pengedar ataupon mengambil kerepek dan
    makanan ringan dengan saya boleh contact segera..harga adalah amat murah dan
    boleh dirunding untuk yang mengambil secara borong.
    antara packaging saya adalah 100g,500g,1kg..berminat boleh call terus untuk keterangan lanjut dan perbincangan harga.ataupon
    juz sms dan alamat Insyallah saya akn datang untuk perbincangan

    2.saya adalah pembekal kerepek di sekitar kuala lumpur dan selangor.mencari
    sesiapa yang ingin bekerja sebagai pengedar kerepek di mana-mana saja.mostly
    student market adalah besar untuk megisi masa lapang sambil tambah duit
    poket.gaji adalah di atas sale yang di buat..
    250pcs(100g)-gaji rm20.
    sales target 1000pcs perweek,siapa2 yang lepas target ini bonus lumayan akan
    di berikan.
    SMS name dan alamat segera untuk temujanji..

    EN.MUHAMMAD ZULHILMI BIN ALI
    0172546570
    0133916272

  22. bole tlg beri maklumat rm? / 5kg bagi setiap jenis kerepek ….untuk kuantiti 50kg brapa diskaun bole beri .. urgent ! tq

  23. sesiapa yang hendak menjadi pengedar pelbagai makanan & minuman ringan boleh hubungi saya, terus dari kilang…017-3237856-tq

  24. KEPADA PENGUSAHA-PENGUSAHA KILANG KEREPEK BUMIPUTERA yang bercadang mendapatkan modal bagi tujuan mempertingkatkan hasil pengeluaran, tuan-tuan boleh memohon DANA PERUNTUKAN KERAJAAN bagi tahun 2010 (dalam bentuk geran dan loan kerajaan) mulai sekarang. Sila hubungi saya sekiranya tuan-tuan berminat untuk memohon.

    Pn Farah : 012-923 1475

  25. sesiapa yg berminat untuk menjadi pengedar kerepek boleh lah hubungi saya atau sms nama dan alamat pada saya, saya akan berikan senarai harga pada tuan, sekitar petaling jaya adalah digalak kan kerana market tinggi.
    0123363593(kuzairi)
    e-mail ku_0503@yahoo.com

  26. saye ade produk kerepek, tapi saye x tahu camne nak pasarkan secara komersial..setakat ni cuma jualan secara kecil kecilan..ade sesiape ble bagi cadangan camne sye nak psarkannye…

  27. salam….
    bapa saya ada produk muruku panjang dan muruku bergigi serta kuih lidah buaya saya tidak tahu nak cari pasaran, buat masa ini kami bekal kepada kenalan yang telah mencuba produk kami, harap tuan dapat tolong kami.

  28. saya pengedar kerepek popiah pedas dan ia masih baru di pasaran, jika berminat sila hubungi saya di 019 330 1943

  29. saya ada menanam pelbagai jenis pisang seperti tanduk,nangka, abu,dll seluas lebih kurang 10 ekar.. dan kini dalam proses penuaian hasil…perlukan bekalan pisang boleh hubungi saya 017-6491895

  30. sy adalah student ipta yang berminat untuk menjadi pengedar di sekitar utara tanah air.. bagaimana saya boleh mendapatkan maklumat mengenai harga student untuk kerepek

  31. salam, saya memiliki tanaman ubi pisang kacang tanah nenas kelapa dan jagung utk di bekal kepada penguasa-penguasa, saya harap pihak tuan dapat memberi peluang pada saya utk membekalkan bahan mentah pada pihak tuan,, jika pihak tuan berminat hubungi saya,,, no tel:0166525825/ 0129325125 EN FAIRUZ…..

  32. saya ingin menjadi pengedar kerepek utk hari raya akan dtg. saya di kawasan puchong. bleh saya tau mcm mana caranya… na dimana tempat tuan dan bagaimana utk saya hubungi utk maklumat lanjut.

    • Salam…

      berminat utk menjual kerepek popia pedas, popia nestum & simpul kasih dgn harga borong…hubunngi sy Hasnah 0136741396

  33. Salam. saya ingin menjadi pengedar kerepek utk hari raya akan dtg. saya di kawasan segambut. bleh saya tau mcm mana caranya… dan tolong emailkan senarai harga.dimana tempat tuan dan bagaimana utk saya hubungi utk maklumat lanjut.

  34. Salam,

    Saya & rakan ingin membuka kilang membuat kerepek pisang. Buat masa sekarang perniagaan ini dijalankan secara kecil-kecilan oleh ibu kpd kwn saya dirumah. kami telah menghadiri kursus di PUNB & ingin meluaskan pasaran dgn membuka kilang.

    Saya amat berharap jika anda boleh berkongsi maklumat tentang :-

    1) Dimana utk membeli mesin2 memproses kerepek itu nanti
    2) Dari mana boleh saya dapatkan bahan mentah (pisang tanduk)
    3) Dimana utk mendapatkan maklumat ttg proses HALAL

    harap anda boleh kongsi maklumat dgn kami.

    salam

    yatie

  35. salam,saya ingin menjadi pengedar kerepek di kawasan seremban sempena hari raya yang akan datang ni…blh tolong emailkan senarai harga dan alamat serta no talipon yang blh saya hubungi tuan terimakasih

  36. jika berminat nk jual keperk popia pedas, popia nestum dan simpul kasih yg sedap dgn harga berpatutan…sila hubungi sy 013-6741396

  37. sesiapa yang berminat untuk menjadi pengedar pelbagai jenis kerepek n biskut boleh hubungi saya.saya mmerlukan pengedar dari mana2 negeri.. 0126653681

  38. salam,

    adik saya ada buat muruku yg ranggup and lembut, saya nak tanya, bagaimanakah caranya memasarkan muruku tersebut?. sekrg ni adik saya buat muruku tersebut hanya bila ada tempahan dari jiran itupun hanya pada hari raya. kalau boleh dia nak cari pendapatan tambahan dengan membuat muruku. terima kasih. 012-2987263

  39. saya menjual pelbgai jns kerepek di kwsan pasar malam dan pasar pagi diselama perak….
    saya ign tahu apakh jns2 krpek yg terdapat dan cara pnghantaran…

  40. saya pengusaha rempeyek dan peniram di sekitar Chemor, sesiapa berminat untuk jadi pengedar silalah berhubung di email saya atau no phone 012 4337250

    • Saya pengedar popia gulung. Berminat nak beli boleh hubungi saya Ayu-012-7222643. Harga menarik diberikan pada mereka yang membeli dlm kuantiti banyak.

  41. salam… saya berminat utk membeli produk kerepek pisang dari tuan. masalahnya boleh tak produk tu di hantar ke Langkawi? Camana pulak dgn harga?

  42. Salam,cik sy nk jd pengedar kerepek tradisi org melayu seperti rempeyek,tumpi,kuih ros n srbagainya blh tak.jika encik berminat cik blh hubungi sy di talian 0177036404 @pun cik blh wadap sy dno yg sm.

  43. saya Salam,cik sy nk jd pengedar murukku dan pelbagai jenis kacang putih seperti pagoda…bintang,kari muuku,kcg botak,kacang parang,kacang hjau dan bnyak lg…..sesiapa ingin berniaga secara kecil kecilan dan mncuba boleh terus email saya di norzakiah@kimia.gov.my atau sms atau whatsupp d no 0132901426

    Balas

  44. Assalamualaikum, saya baru berjinak-jinak dlm perniagaan kerepek pisang, saya ingin mendapat tunjuk ajar dari tuan mengenai bagaimana caranya untuk memulakan perniagaan saya ini. Segala tunjuk ajar dari tuan amat saya hargai. Terima kasih.

  45. Salam..sy akan bukak kedai selepas raya ni.saya ingin bertanya adakah sesiapa berminat untuk letak produk di kedai sy..lokasi di teluk air tawar, butterworth..

  46. Assalam.. Saya bru berjinak-jinak utk memulakan prniagaan kerepek pisang.. Jd sy memerlukan pembekal pisang area alor setar Kedah. Boleh hubungi sy 019 5048167

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s