Lintah lubuk duit

Harian Metro, 28 Okt 2007


Daripada penghisap darah kepada lubuk duit. Mungkin itu ungkapan paling sesuai untuk menggambarkan “transformasi” atau perubahan persepsi masyarakat negara ini kepada lintah.

Jika dulu lintah sering dijauhi kerana menghisap darah, kini ia bukan saja dicari malah diternak

Jika dulu lintah sering dijauhi dan ramai wanita geli geleman apabila melihatnya, kini spesies haiwan yang hidup melata di sawah serta paya itu bukan saja dicari, malah diternak untuk memudahkan lagi ia diperoleh.

Penternak lintah dari Kampung Jaya Gading, Kuantan, Pahang, Norazlan Abdul Rahman, 37, berkata lintah kini menjadi ternakan komersial berikutan permintaan tinggi untuk ramuan kosmetik dan perubatan.

“Kebanyakan lintah yang diternak di negara ini dieksport ke luar negara yang dikenal pasti sebagai pasaran berpotensi haiwan ini.

“Ada dua jenis lintah ternak, iaitu lintah perut hijau dan perut perang yang mendapat permintaan tinggi di pasaran apabila kedua-duanya mampu mencecah harga antara RM40 hingga RM60 satu kilogram (kg) mengikut saiz,” katanya.

Norazlan berkata, lintah semakin mendapat tempat dalam amalan perubatan moden kerana cecair yang dikeluarkan daripada kelenjar liurnya ketika haiwan itu menghisap darah didapati mampu menghalang darah daripada membeku, manakala histamin pada lintah mampu membesarkan pembuluh darah, sekali gus melancarkan peredaran darah dan oksigen.

Norazlan berkata, dia tertarik menceburi bidang ternakan lintah selepas mengetahui kelebihan dan nilai komersial haiwan itu melalui iklan kursus usahawan ternakan lintah yang disiarkan dalam akhbar.

“Bertitik-tolak dari situ, saya mengikuti kursus dua hari menjadi usahawan lintah di Kuala Lumpur yang dikendalikan syarikat berkenaan pada Februari lalu.

“Dalam kursus ini, peserta diberi pendedahan awal untuk mengusahakan ladang ternakan lintah, selain mengenal pasti masalah serta teknik penjagaan lintah,” katanya yang ditemui baru-baru ini.

Selesai kursus, Norazlan tanpa berfikir panjang melaburkan wang simpanannya kira-kira RM15,000 untuk membina empat kolam menternak lintah, membeli benih lintah dan menyediakan kelengkapan lain berkaitan bidang yang baru diceburinya.

Namun, Norazlan tidak bersendirian mengusahakan ternakan haiwan penghisap darah itu apabila dia mendapat bantuan rakannya, Mohd Zakaria Mahmud, 50, yang menyediakan tanah untuk kolam ternakan.

Ternakan lintah tidak memerlukan kolam luas seperti ikan, sebaliknya memadai dengan kolam bersaiz 20 kaki lebar dan panjang 60 kaki.

Dasar kolam pula perlu dihampar dengan plastik dan dimasukkan pasir halus untuk haiwan itu bersembunyi.

“Plastik dan pasir diletakkan dalam kolam supaya lintah tidak hilang ketika waktu menuainya yang mencapai tempoh matang ketika berusia empat bulan dan boleh mula bertelur.

“Haiwan ini bertelur dalam air dan seekor lintah boleh mempunyai kedua-dua organ jantan dan betina. Lintah induk membawa anak dari telur di dalam kantung yang terbentuk melalui lipatan permukaan bawah badannya. Kadangkala anaknya melekat di bawah badan induk,” katanya.

Menurut Norazlan, telur yang terhasil akan terlekat pada objek di dalam air seperti tunggul kayu dan tumbuhan akuatik. Oleh itu, dalam kolam ternakan, batu-bata disusun empat segi membentuk petak sebagai tempat mengumpul telur.

Bagi bekalan makanan haiwan ini yang menjadikan darah sebagai bahan makanan utama, Norazlan menyediakan kira-kira 30 hingga 40 kg belut untuk 100 kg lintah dan selepas makan darah dengan secukupnya, ia boleh hidup untuk beberapa bulan tanpa mendapatkan darah lagi.

“Lintah boleh membesar enam hingga 10 kali ganda saiz asalnya selepas menghisap darah dan induknya boleh menghasilkan 300 hingga 500 benih lintah sekali bertelur.

“Namun, bekalan benih sukar diperoleh berikutan permintaan tinggi, selain negara masih kekurangan pengusaha lintah. Tidak hairan harga benih lintah boleh mencecah sehingga RM300 satu kg,” katanya yang juga lulusan ijazah dalam Sains Kimia dari Universiti Putra Malaysia (UPM).

Selepas lebih lima bulan mengusahakan ternakan lintah, kini Norazlan boleh berpuas hati dengan hasilnya yang menunggu masa untuk dituai.

“Pada awal perancangan ternakan lintah, saya ingin mengeksportnya saja menerusi bantuan syarikat yang menganjurkan kursus berkenaan. Namun, kini saya mula meneroka peluang lebih luas apabila ingin menghasilkan sendiri minyak lintah.

“Penghasilan minyak ini dijalankan dengan kerjasama jabatan farmasi Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Saya menunggu waktu sesuai untuk mendaftar produk ini yang bermanfaat untuk sapuan pada tubuh bagi melancarkan peredaran darah,” katanya.

Norazlan berkata, mereka yang mengalami bengkak, salah urat atau sakit sendi disyor menggunakan minyak sapu itu kerana ia membantu memulihkan penyakit berkenaan.

Selesai kursus, Norazlan tanpa berfikir panjang melaburkan wang simpanannya kira-kira RM15,000 untuk membina empat kolam menternak lintah, membeli benih lintah dan menyediakan kelengkapan lain berkaitan bidang yang baru diceburinya.

Namun, Norazlan tidak bersendirian mengusahakan ternakan haiwan penghisap darah itu apabila dia mendapat bantuan rakannya, Mohd Zakaria Mahmud, 50, yang menyediakan tanah untuk kolam ternakan.

Ternakan lintah tidak memerlukan kolam luas seperti ikan, sebaliknya memadai dengan kolam bersaiz 20 kaki lebar dan panjang 60 kaki.

Dasar kolam pula perlu dihampar dengan plastik dan dimasukkan pasir halus untuk haiwan itu bersembunyi.

“Plastik dan pasir diletakkan dalam kolam supaya lintah tidak hilang ketika waktu menuainya yang mencapai tempoh matang ketika berusia empat bulan dan boleh mula bertelur.

“Haiwan ini bertelur dalam air dan seekor lintah boleh mempunyai kedua-dua organ jantan dan betina. Lintah induk membawa anak dari telur di dalam kantung yang terbentuk melalui lipatan permukaan bawah badannya. Kadangkala anaknya melekat di bawah badan induk,” katanya.

Menurut Norazlan, telur yang terhasil akan terlekat pada objek di dalam air seperti tunggul kayu dan tumbuhan akuatik. Oleh itu, dalam kolam ternakan, batu-bata disusun empat segi membentuk petak sebagai tempat mengumpul telur.

Bagi bekalan makanan haiwan ini yang menjadikan darah sebagai bahan makanan utama, Norazlan menyediakan kira-kira 30 hingga 40 kg belut untuk 100 kg lintah dan selepas makan darah dengan secukupnya, ia boleh hidup untuk beberapa bulan tanpa mendapatkan darah lagi.

“Lintah boleh membesar enam hingga 10 kali ganda saiz asalnya selepas menghisap darah dan induknya boleh menghasilkan 300 hingga 500 benih lintah sekali bertelur.

“Namun, bekalan benih sukar diperoleh berikutan permintaan tinggi, selain negara masih kekurangan pengusaha lintah. Tidak hairan harga benih lintah boleh mencecah sehingga RM300 satu kg,” katanya yang juga lulusan ijazah dalam Sains Kimia dari Universiti Putra Malaysia (UPM).

Selepas lebih lima bulan mengusahakan ternakan lintah, kini Norazlan boleh berpuas hati dengan hasilnya yang menunggu masa untuk dituai.

“Pada awal perancangan ternakan lintah, saya ingin mengeksportnya saja menerusi bantuan syarikat yang menganjurkan kursus berkenaan. Namun, kini saya mula meneroka peluang lebih luas apabila ingin menghasilkan sendiri minyak lintah.

“Penghasilan minyak ini dijalankan dengan kerjasama jabatan farmasi Universiti Islam Antarabangsa (UIA). Saya menunggu waktu sesuai untuk mendaftar produk ini yang bermanfaat untuk sapuan pada tubuh bagi melancarkan peredaran darah,” katanya.

Norazlan berkata, mereka yang mengalami bengkak, salah urat atau sakit sendi disyor menggunakan minyak sapu itu kerana ia membantu memulihkan penyakit berkenaan.

About these ads

218 thoughts on “Lintah lubuk duit

  1. saya ada mengikuti kursus ternakan lintah di KL baru2.sy ada pilihan samaada untuk mengikat kontrak dengan syarikat berkenaan atau pun menjual sendiri dipasaran terbuka.kontrak yg ditawarkan kurang menarik kerana menghadkan perolehan maksimum oleh penternak.soalan sy adalah:
    1)Bagaimanakah analisis pasaran terbuka sekarang dan juga akan dtg?
    2)Bolekah saudara cadangkan beberapa syarikat atau individu untuk membekal dan membeli lintah di pasaran terbuka.

  2. untuk makluam, saya skrg tgh mencari pasaran untuk ternakan lintah… kalo mana-mana organisasi(pembeli dari dalam negara atau luar negara) berminat untuk mendapatkan lintah bolehlah menghubungi saya.TQ
    – wan
    – emel: wanm_mh04@yahoo.com

  3. saya berminat untuk menternak lintah dari mana saya harus mendapatkan maklumat,kursus atau sebarang bantuan yg disediakan?Serta pasaran ternakan berkenaan.

    Zul

  4. saya berminat dgn pasaran lintah ini.bagaimana saya ingin memulakan ternak lintah ini dan agensi manakah yang buat kursus ternak lintah ini.

  5. Saya berminat dgn menternak lintah ni jika ia menguntungkan…ada sebuah company di selangor yg bernama ARTSOULIST SDN BHD mengadakan kursus lintah ni,boleh di percayai ker kerana kursusnya 2 hari RM1000. Brapakah modal minimum ngn keuntungan yg saya leh perolehi?

  6. 1saya berminat sangat dgn menternak lintah…sy baru je habis study diploma pengurusan perniagaan..sy mempunyai 2 biji kolam 50 kali 30 mcm mane sy harus mejalani ternakan sedangkan sy tidak lg mempunyai pendapatan tetap..adakah sy blh mendapat mane2 dana @ bantuan dr kerajaan untuk merealisasi hasrat sy ini???

  7. saya berminat dan ingin turut serta untuk mengusahakan ternakan ini. lokasi tu ada tapi saya memerlukan tunjuk ajar bagaimana caranya untuk saya mulakannya dan operasi bagi penternakkan ini.

    saya harap impian saya untuk tahun 2008 nie akan terlaksana.

  8. saya berminat dan ingin tahu bolehkah saya menternak lintah dibelakang rumah terres saya dan mcm mana dengan contract farming dengan syarikat, berapa kos untuk memulakan penternakkan, dimana nak dapat bahan – bahan dan benih.

  9. Tahniah kepada saudara Norazlan atas kejayaan beliau itu.
    tidakkah terniat dihati saudara untuk menganjurkan kursus penternakan lintah ini untuk kitaorong yang langsung tak tahu dalam bidang ni? Kalau ada… boleh lah hubunngi saya. TQ
    -kamal
    -teammache@yahoo.com.my

  10. saya berminat utk menternak lintah..tp sy tiada pengalaman..sy mencari rakan yg dah berjaya melakukan ternakan ini..if nak joint venture pun boley..sila hubungi saya secepat mungkin..MUSA 0133551538

  11. Di dalam Harian Metro ada 2 kursus ternakan lintah yg bakal diadakan di Pahang ( Yuran RM 490 ) dan juga di Kuala Lumpur
    (Yuran 500) , kedua – duanya akan berlangsung pada hari yang sama 2.2.08 . Saya pula tengah berfikir nak pergi yang mana satu !!

  12. XKN NAK DENGAR CERAMAH SAMPAI RM500. TERNAKAN LINTAH NI TIDAKLAH SERUMIT MANA KOT.. TOLONGLAH KAUM MELAYU SENDIRI.. JANGAN MELAYU MAKAN MELAYU KAUT UNTUNG ATAS ANGIN.. TIDAK BOLEH KE HANYA DI IKLANKAN SECARA LAMAN WEB CARA MENTERNAK.. CARA MENDAPAT BENIH & CARA PEMASARAN..

  13. Untuk berjaya kita kena “Dream Big” dan “Think Big”… untuk bermimpi kita kena tahu gambarannya… untuk tahu gambarannya… kita perlukan banyak petunjuk … kedua – dua peternak Lintah yang berjaya Pn Roziana dan En Norazlan telah mengikuti kursus terlebih dahulu sebelum memulakan projek mereka… mengapa kita tidak ikut sahaja jejak mereka . InsyaAllah perjalanan kita juga akan berakhir dengan kejayaan.. Bagi saya gambaran dilaman web sahaja tidak cukup…malah kalau ada masa nanti , saya nak turun padang…dan sentuh sendiri “bebola” lintah tu… hhhmmm macamana rasanya ek !!

  14. sesiapa yg berminat dengan kursus lintah….
    saya pilih kursus di KL sebab agensi yg menguruskannya adalah dari Kelantan . Anda boleh hubungi penyelaras Hj. Wan Adnan melalui 012 9211411 atau 09 765 3193,beliau akan fax atau emailkan borang peyertaan dan no. akaun Maybank untuk pembayaran yuran kursus.
    Kursus di Pahang , adalah dibawah Agromakmur Management , boleh hubungi Cik Ina 012 957 1151 atau En Andra 019 983 3995
    sebenarnya dekat kedahpun ada gak , kalau tak silap hari ni 27 Jan 08 .. yuran pun dalam RM 500 juga…
    saya ni tak der kaitan apa2 dengan agensi yg menganjurkan kursus lintah , cuma berkongsi maklumat dengan mereka yg berminat dalam bidang ini… untuk berkongsi cerita dan idea boleh hubungi saya di angkasabunga@yahoo.com… kepada pembekal bebih lintah… tunggu…. mungkin anda jadi buruan nanti :)

  15. hee..hee.. silap taip … nak taip pembekal “benih” lintah tapi tertaip “Bebih” :P
    maklumlah tengah excited nak pergi kursus lintah :)
    nak kena beli tiket bas.. tempah hotel , minta cuti dll
    apapun jumpa anda disana nanti…

  16. Saya merupakan Agen MINYAK LINTAH MUJAROB di kawasan Shah Alam/Klang.
    Pada sesiapa yang berminat boleh berhubung terus dgn saya….
    No HP:012-3338961..

    Saya juga mempunyai 2 buah kolam lintah dan belut di Shah Alam…
    Sesiapa berminat boleh tpn saya…

  17. saya baru menjadi penternak lintah jadi kami akan menuai lintah dan bagai mana nak mencari agen pemasaran untk litah dan siapa yg ingin mengambil nya…
    sila hubungi o12-2462965

  18. A’kum
    Saya berminat untuk mengetahui tentang penternakan lintah ni. Berapa kos permulaan?Bolehke ternak dekat rumah teres yang mempunyai keluasan laman yang terhad. Kalau bina kolam yang sediaada bolehke ‘Polytank’?Kat mana krusus yang terdekat kat tempat saya?Kalau krusus kat KL, Atau Melaka?ada sesiapa yang tahu tolong jawab?

  19. iklan kursus lintah biasanya saya terbaca di akhbar Harian Metro , saya jarang beli akhbar cuma tumpang baca kalau ada yg membelinya sahaja… nak dijadikan rezeki… terbaca pula 3 iklan kursus lintah di tempat yg berlainan…
    InsyaAllah kalau ada lagi , saya akan kongsikan di sini….

    memang saya ada mengikuti kursus lintah pada 2 Feb yg lepas ,
    apa yg tahu satu keluasan 1 kolam sama shj seperti post di atas 20 kaki darab 50 kaki… atau 20 kaki darab 60 kaki …
    kawasan yg berhampiran dengan kawasan perumahan dan ternakan lain seperti lembu / kambing / ikan tak sesuai untuk ternakan lintah…sebab lintah sensitif dengan bau darah…. ikan pula akan memakan telur2 lintah…
    kolam juga kena ada sistem pagar luar dan pagar dalam…. pagar dalam ? untuk mengelakkan lintah dari merayap keluar dan pagar luar ? untuk mengelakkan binatang / manusia masuk kedalam kolam lar… he..he..he… :)
    kolam ? seelok2 nya yg semulajadi macam yg diceritakan dalam post kat atas tu… ada plastik ada pasir …. sedikit tanah liat……
    kos nyer pula bergantung kepada … harga pasaran semasa dan tempatan… contoh nya harga pasir , belut , benih lintah berlainan mengikut negeri….
    kos sebenar ? kalau anda arif dalam bidang pertanian dan ternakan sebenarnya ianya lebih murah lar… seperti mana yg En Norazlan kata , dia menggunakn
    RM 15 000 untuk membuka dan menguruskan 4 kolamnya kan ?
    dalam kursus yg saya sertaipun… harganya juga ditetapkan sedemikian… boleh dikatakan RM 4000 satu kolam ….. plus minus…

    saya ni bagi tau secara teori shj…. sebab saya pun tengah mencari tanah yg sesuai untuk perternakan lintah ini…. namun saya juga perlu melawat mana2 kolam yg telah bergiat aktif untuk menambahkan lagi ilmu dan kenyakinan yg ada …

  20. Saya dah pergi kursus lintah di sitiawan, murah je RM 140.00, ternakkan ni masih baru di M’sia, macam macam cara boleh bela, tak susah, tapi yg susah nak cari benih…… saya nak mulakan projek ni insyaalah dlm bulan mac 2008, risau nanti kalau dah bela tak dapat jual pulak……… sapa boleh beli dan berapa harga ye….. sapa boleh tolong saya…………… call 019-5560200

  21. Kpd bakal usahawan yg b’minat utk ternakan lintah secara kecil2an @ komersial blh b’hbg trus dgn pihak kami.Kami b’sdia utk b’kongsi maklumt dan pnglaman. Hubungi di talian 019-2323 769. Hairie

  22. saya ingin membeli benih lintah. harga boleh dirunding .sapa sapa yg nak jual boleh lah hubungi saya. hp0139276735.

  23. sham berkata,
    Januari 2, 2008 pada 2:38 am

    saya berminat dan ingin tahu bolehkah saya menternak lintah dibelakang rumah terres saya dan mcm mana dengan contract farming dengan syarikat, berapa kos untuk memulakan penternakkan, dimana nak dapat bahan – bahan dan benih.

    kepada sham,tolong berikan saya email address.nak tanye soalan sikit kaedah penternakan di rumah teres. arinberi@hotmail.com

  24. alo semua….
    saye nak tahu sbb ade orang kate,nak ternak lintah ni kene tanah yang nilai ph nyer dari 3-4ph.betul ker?tolong kami bantu kami selesaikan persoalan ini.huhhuhuh.tekqiu

  25. Salam semue.. Sy mentenak dn juga pembekal lintah.. pd sesiapa nk beli anak lintah hingga ke indok lintah blh la hubungi sy di no 012-6552996… Harga boleh runding.

  26. Saya ingin tahu bagaimana cara nak menternak lintah . kepada ingin membantu sila hubungi tel: 012-4537600

  27. cik amoi…
    kalau cik amoi tak keberatan, sudilah kiranya meng-emailkan saya contoh kertas kerja utk buat loan kat Tekun..
    Saya benar2 berharap kalau cik amoi ada sampel kertas kerja tersebut..tq.

  28. Kpd bakal usahawan yg b’minat utk ternakan lintah dan cacing secara kecil2an @ komersial blh b’hbg trus dgn pihak kami.Kami b’sdia utk b’kongsi maklumt dan pnglaman. Hubungi di talian 0192323769. Hairie

  29. saya berminat untuk mengetahui lebih lanjut cara untuk menternak lintah ini.

    harap dapat bantuan bagaimana untuk saya mulakan projek ini.

    terima kasih.

  30. Saya berminat juga dgn bisnes lintah ni. Tapi org kata apa-apa halpun kena confirm halal haramnya dulu. Pengalaman saya, lintah ni kalau kat atas darat pun boleh hidup tapi tak tahu la lama mana sbb tak pernah buat kajian, lagi satu dia pulak makan sesuatu yg tak berapa elok iaitu darah. So ada tak sape-sape pernah rujuk mana-mana ustaz tanya pasal ni. Setakat buat minyak lintah untuk sapu kat luar mungkin ok kot. Tapi ada kemungkinan ke yg buat ekstrak tu akan di makan? Tolong bantu…

    • Sebenarnya hukumnya harus bukan haram, lintah tak memudaratkan manusia…klu bekam pun hanya mencairkan darah beku dan menghisap darah kotor je…

  31. mudah je nak bela lintah ni sebenarnya..aku br je bukak 7 biji kolam kat kg air limau masjid tanah melaka.sape2 yg berminat tu datang lah tgk sendiri kat rumah aku k…

  32. iwan,

    saya berminat utk buat lawatan ke tempat ternakan lintah saudara, harap dapat beri no tel untuk saya buat temujanji.

    terima kasih..

  33. sesiapa yang ingin menjual lintah….
    keperluan 2 tan sebulan…
    penjual yang serius shj dialu-alukan…
    hubungi…
    manjer 019-9004966
    en. Shafek 013-9703592
    en. mat awi 019-3882969

  34. Salam semue.. Sy mentenak dn juga pembekal lintah.. pd sesiapa nk beli anak lintah hingga ke indok lintah blh la hubungi sy di no 012-6552996… Harga boleh runding.

  35. Kpd bakal usahawan yg b’minat utk ternakan lintah dan cacing dgn EM (Effictive Microorganism) secara kecil2an @ komersial blh b’hbg trus dgn pihak kami.Kami b’sdia utk b’kongsi maklumt dan pnglaman. Hubungi di talian 0192323769. Hairie

  36. saya ada menjual makanan protein menggemukkan dan membesarkan lintah dengan cepat, dalam masa 2 minggu lintah sudah membesar. harga rm 16.00 sekilo. call me 013-9274048

  37. 1-ANDA MEMPUNYAI TERNAKAN LINTAH? HENDAK PASARKAN? KAMI AKAN BELI DENGAN HARGA MAXIMUM RM 1.30 SEN SEEKOR MENGIKUT SAIZ.

    2-ANDA HENDAK MENTERNAK LINTAH DENGAN MUDAH? HANYA DIRUMAH SAHAJA. DENGAN MODAL HANYA RM 1,200.00 ANDA AKAN MENDAPAT TANGKI UNTUK TERNAKAN BESERTA DENGAN BENIH LINTAH BERJUMLAH 240 EKOR.

    TELEFON SEGERA UNTUK KETERANGAN LANJUT:-
    EN. MUHAMMAD BAKHTIAR@AYIE: 0173040181

  38. saya mencari lintah untuk dibeli dari penternak dalam kuantiti yang banyak ..50 kg. sila hubungi sharesh 012-5913685

  39. saya berminat hendak ceburi bidang ternak lintah. Sesiapa yg bolih bagitau berapa banyak pelaburan sekira nya hendak di komesil, dan pulangan balik modal pelaburan. Misal nya, kalau pelabur melabur RM30 ribu,m bila agak nya dia akan dapat pulangan balik.Terima kasih

  40. Sesiapa berminat untuk membeli lintah pada harga dan jumlah pukal boleh segera memberitahu saya di talian- 012-2690778. pada 22hb jun stok akan berada di shah alam. Sebanyak 500 kg di sediakan. Sila telefon segera untuk mengetahui lebih lanjut. Harga dijual pada rm180.00 per kg. Pesanan di tutup pada 18 hb Jun. sesiapa berminat sila berikan deposit sebanyak 50% dan baki diselesaikan selepas menerima stok. Call untuk keterangan lanjut.

  41. Atas permintaan beberapa pihak kursus lintah di muar pada 5/7/2008 akan ditunda pada 13/7/2008.harap maaf. Kursus Ternakan Lintah anjuran Mahligai Kemuning Enterprise akan diadakan di Hotel Muar Johor (kolam tanah,kolam simen dan polytank. Tarikh : 13/7/2008 Masa : 9.30am – 4.00pm Tempat : Hotel muar johor Tarikh :20/7/2008 Tempat : Jerantut pahang Tarikh :27/7/2008 Tempat :kuala lumpur yuran :RM 350.00 Kontrak 3-5 tahun Harga Belian Balik : rm 100 ke RM 300. Tempat adalah terhad.30 – 40 peserta sekali kursus .makan disediakan Hubungi :Hamidi – 012 2518121 ,Mohamad 016 2971259 untuk tempahan dan pertanyaan Tempahan deposit tempahan : rm50.00 bank in kepada : MOHAMAD NASIR BIN DERAMAN NO AKAUN :MAYBANK – 1140 7564 4007.

  42. KAMI MEMBELI LINTAH DENGAN HARGA YANG MENARIK…..
    WE BUY LEECH WITH GOOD PRICE…..
    1) KURANG DARI 5 KG= RM100
    [LESS THAN 5 KG = RM100]
    2) LEBIH DARI 5 KG = RM 120
    [MORE THAN 5 KG = RM120]
    3) LEBIH DARI 15 KILO = RM 150
    [MORE THAN 15 KG = RM150]
    SAIZ, TAK PENTING, SEMUA KAMI BELI……
    HUBUNGI KAMI DI
    [PLEASE CALL US AT]
    019-7301328 (MAN)
    012-7806123 (WAN)

    kami ada jual induk, boleh di runding harganya…

  43. kepada penternak baru dan lama yang ingin mencari induk lintah dan belut dengan harga berpatutan terutama di sekitar KL dan Selangor, sila hubungi kami.. Faizal(0173749997) @ Naim(0192192975) @ emeil kan ke halim_wrc@yahoo.com

  44. Assalammualaikum,

    25 JULY 2008

    Harga lintah terkini:

    Saiz: Straw Vitagen, Harga: Atas 50K = Rm0.45, Bawah 50K = Rm0.50

    Saiz: Straw Teh Ais, Harga: Atas 50K = Rm0.80, Bawah 50K = Rm0.85

    Kepada saudara2 yang berminat boleh hubungi saya Zul – 014-9015400

    Penghantaran percuma jika pesanan melebihi 50K.

    Terima Kasih.

  45. saya nak jadi usahawan penternak lintah.saya di johor. siapa yang perlu saya hubungi?tolong saya untuk memberi maklumat.

  46. KAMI ADA MENJUAL LINTAH TIDAK MENGIRA SIZE.HARGA YANG DITAWARKAN OLEH PIHAK KAMI ADALAH RM 1.30/EKOR (INDUK)…
    PEMBELIAN MELEBIHI 1000 EKOR HARGA BOLEH DIRUNDING..
    KHIDMAT NASIHAT DIBERIKAN SECARA PERCUMA
    UNTUK PERTANYAAN LANJUT HUBUNGI EN KHAIRUL 0122517293

  47. 1. KURSUS PENTERNAKAN & PEMPROSESAN PRODUK LINTAH
    TEMPAT : KUMBAR AGRO TRAINING CENTRE, TELUK KUMBAR, PULAU
    PINANG
    MASA : 9 PAGI – 5 PETANG
    TARIKH : 7 SEPTEMBER 2008
    YURAN : RM400
    TERHAD UNTUK 30 ORANG SAHAJA!!!!!!!!!!!!!!
    FAEDAH UNTUK PESERTA :
    1)Peluang Pinjaman Bersama Pihak TEKUN dan MARA.
    2)Sijil,Surat Sokongan,Nota kursus.
    3)Praktikal Pemprosesan Produk Dari Lintah (Bonus!!!!)
    4)CONTRACT FARMING
    5)Pakej Pelaburan Menarik Juga Di Sediakan (Terulung Di Malaysia)
    UNTUK MAKLUMAT LANJUT,SILA HUBUNGI:
    1) SYAHRUL (017-4667426)
    2) SAYUTI (017-4007048)

  48. saya nak jual induk untuk tahun 2009..
    harga boleh dirunding

    kt kolam saya ada jentik2, cam mane nak atasi..
    tolong saya

  49. kami ada stok lintah bersaiz 150 ekor/kg sebanyak 200kg. sesiapa berminat boleh hubungi kami:
    nizam: 0134309170
    usmarn:0124246643
    harga negotiable

  50. KOLAM BYK JENTIK2 BUBUH LA IKAN GUPPY BUAT BIOLOGICAL CTRL.
    KAMI ADA LINTAH ASLI DARI SUNGAI.SESUAI BUAT INDUK. SAIZ IBU JARI TANGAN, JARI TELUNJUK DAN JARI KELINGKING. STOK ADA DLM200KG. CONTACT US: NIZAM 0134309170. USMARN:0124246643

  51. SALAM RAMADHAN SEMUA…..
    SAYA ADA MENJUAL LINTAH INDUK RM 1.40 DAN BENIH RM 0.60….
    BOLEH MENGHANTAR SEKALI DI KAWASAN JOHOR….
    APA2 HAL CALL SAYA 017-7236232
    SELAMAT BERPUASA….

  52. sy nk beli lintah…harga induk bawah rm1/ekor…
    hubungi sy rahman 0179377331…
    ym: skynet_313
    …selamat berpuasa n beribadah…

  53. mcm best je ternak lintah ni, susah pon rs nya x..tp sy ad kemusykilan…adakah peluang pasarannya tinggi? berdaya maju ke ternakan ni? ad x sapa2 yang boleh terangkan…mn taw lepas ni sy ble maju setapak…

  54. mcm best je ternak lintah ni, susah pon rs nya x..tp sy ad kemusykilan…adakah peluang pasarannya tinggi? berdaya maju ke ternakan ni? ad x sapa2 yang boleh terangkan…mn taw lepas ni sy ble maju setapak…

  55. sy berpendapat skrg ni byk syarikat yg menganjurkan kursus ternakan lintah..caj nya juga terlalu tinggi..ada cecah RM1000..mereka ini hanya mahu ambil untung dari kursus tersebut bukan nya hasil ternakan..teknik yg diajarkan tidak menjadi..lintah pula x mahu biak..mereka juga merahsiakan pemborong lintah yg sebenarnya..harap sape2 yg ada info pasal pemborong & teknik membela, tlg war-war kan..

    …bantulah sesama bangsa…amir6840@yahoo.com

  56. saya ada membekalkan lintah induk…harga RM1.50 tapi kalau 1500ekor keatas harga boleh runding…(diterima di seluruh malaysia) call redzuan- 017-9629170

  57. sy mint sgt nk join kursus lintah ni….tp xjumpe lg sumber yg btl…ad yg smp RM1000….so sy hrp sape2 yg terbaca msg nie tlg la inform sy ek….klu ble kursus dkt area shah alam or lembah klang la ek…0126267794

  58. Kpd smua pntrnak lintah yang berada di negeri perak dan bedekatan dgn perak, sy nk bli lintah matang dgn hrga RM 70-80/kg..tp brgntung pd jnis lintah..minima 50 kg..sms 017-5580418

  59. askum..
    sy seorang pelajar yang masih menuntut di sebuah insitusi tiggi..
    sy berminat sangat ingin menternak lintah..
    persoalannya sy tidak mempunyai asa tentang penternakan lintah..
    apa yang harus sy lakukan??

  60. sesiapa yang ingin membeli induk lintah dan berminat untuk melihat cara menternak lintah boleh datang keladang saya di Slim River 013 2492609

  61. saya baru nak memulakan ternak lintah nie..bole cadangkan kursus cara menternak lintah kepada saya…sekitar daerah johor bahru

    TQ…

  62. salam…
    kpd bkal pnternak lintah bhgn utara…
    sy ada bkalkan lntah utk anda…

    lintah induk – RM 1.30/ekor
    baja lintah – RM 10/kg + pos laju
    mnyak lintah mujarob(30ml) – RM 30.00

    untuk tempahan sila hubungi AZAM – 012-4411586

  63. KURSUS TERNAKAN LINTAH

    INGIN MENAMBAH PENDAPATAN SECARA LANGSUNG ATAU SAMBILAN?
    MENGAPA TUNGGU LAGI……
    KHIDMAT NASIHAT BERTERUSAN DAN KE TAPAK PENTERNAKAN.
    HARGA INDUK BERPATUTAN BAGI 30 PESERTA PERTAMA
    PEMBERIAN SIJIL DAN MAKAN KEPADA PESERTA2.
    lokasi : NO 10 & 11,TKT 3,BLOK B,PLATINUM WALK,
    TAMAN DANAU KOTA,KUALA LUMPUR
    TARIKH : 9/11/2008 dan 16/11/2008
    MASA : 9.30AM ~ 4.30 PM
    HUBUBGI : HAMIDI 012 2518121 , NASIR 016 2971259
    BOOKING RM 50.00
    AKAUN : MOHAMAD NASIR BIN DERAMAN
    MAYBANK (1140 7564 4007)

    BAYARAN : RM 400.00

  64. Saya boleh membekalkan Induk Lintah
    Coklat dan Hijau berumur 4bln ke atas dgn harga RM1.30/ekor. Penghantaran ke seluruh semenanjung.
    013-4034464
    Saya juga boleh membeli balik lintah drpada penternak yg beli induk dr saya,sekiranya bekalan saya tidak mencukupi utk pengilang, dgn Harga RM80/kg.
    0134034464

  65. Saya ada bekalan lintah untuk dijual.

    benih lintah : 40 sen
    straw vitagen : 55 sen
    sedang batang rokok : 75 sen
    Induk : 95 sen

    Hubungi saya di 0139328371-Ismail

  66. BERTEMPAT DI JOHOR BAHRU DAN INGIN JADI SEBAHAGIAN DRI KELUARGA MFAM ENTERPRISE??? SILA LAWATI WEBSITE KAMI LINTAHBIZ.NING.COM BG YG BERMINAT BERKEMAMPUAN TP TIADA MASA DAN TEMPAT KAMI ADA JALAN PENYELESAIAN.SEMOGA KITA DPT MEMBANGUN BERSAMA.MATLAMAT KAMI MEMBANTU PADA YG MEMERLU.HUBUNGI SAYA DI TALIAN 017-7508478 UNTUK KETERANGAN LANJUT..

  67. Saya ada membekalkan induk lintah dan benih lintah.

    Induk RM1.00-RM1.20
    Benih RM0.30-RM0.60

    Khidmat selepas belian di beri percuma
    Hubungi Dan 019-6680815(Selangor,Perak&Pahang)

  68. assalammualaikum…

    sy baru buka projek lintah di belakang rumah..
    kuantiti dalam 20 tong poly tanks..
    sesiape yg berminat boleh la datang kerumah sy untuk tengok..

    lokasi rumah sy area nilai n9..
    email kan pada sy untuk tetap tarikh dan mase untuk datang..
    azreen.azmy@gmail.com

  69. Saya berhasrat untuk menjalankan projek ternak lintah secara komersil dalam bentuk usahasama (contract farming) dengan sebuah syarikat.

    Masalahnya saya perlukan sebuah syarikat pemborong untuk membeli hasil lintah saya secara pukal sebagai back-up plan sekiranya terjadi apa-apa kepada syarikat pembekal saya.

    hubungi saya: hafiz_bhassan@yahoo.com

  70. saya dah 5 bulan ternak.dah ada hasil.bayak tul lintah.tapi tak tau mana nak jual.dah pening dah ni.modal dah abis banyak.nak jual tak tau kat sapa. lokasi kolam di taiping perak..sapa2 pembeli lintah hubungi 019-4061015 tak kisahla nak beli per ekor atau kilo.yang penting aku dapat jual.

    • Salam.

      Masih ada lintah untuk dijual? sy minat nak beli dengan harga RM50/kg.

      kalau semua OK. sy akan kesemua lintah2 saudara.

      • SAYA ADA STOK LINTAH MONOPOS.HARGA RM60.00/KG
        SEKIRANYA BERMINAT UTK BELI, SILA BERI NO TEL
        ANDA.

  71. Assalammuálaikum sahabat2 sekalian.

    Adapun ternakan lintah ini nampaknya teramatlah bagus jika kita tahu cara serta kaedahnya yang btul di samping kajian pasaran. InsyaAllah, jika kita saling bantu membantu antara satu sama lain industri ini akan memberikan pulangan yang memberangsangkan.

    Bagaimana progress rakan-rakan sekalian tentang ternakan ini selepas minyak naik? Apa efek pada harga? Masih still dgn harga biasa? Kita kongsikan bersama. ;-)

  72. Saya ada menjual baja organik pada harga RM7.00 per/kg dan induk lintah bergantung pada saiz.

    siapa2 berminat boleh hubungi saya 016-4749491

  73. Menjual/membekal lintah

    -induk RM 1.50
    -sedang RM 0.90
    -benih RM 0.60

    Pembelian KG boleh diuruskan

    harga boleh dirunding untuk qty banyak
    penghantaran diuruskan (seluruh Malaysia)

    tel : 013-4377300/017-4104749

  74. Menjual/membekal lintah

    -induk RM 1.50
    -sedang RM 0.90
    -benih RM 0.60
    -baja organik pada harga RM5.00 per/kg

    Pembelian KG boleh diuruskan

    harga boleh dirunding untuk qty banyak
    penghantaran diuruskan (seluruh Malaysia)

    tel : 013-4377300/017-4104749

  75. SAYA ADA MENJUAL DAN MEMBEKAL LINTAH
    INDUK RM 1.40 LBIH DARI 1K
    SEDANG RM 0.85
    BENIH RM 0.50

    HARGA DI ATS UNTUK PEMBELIAN LBIH DARI 1K\BOLEH RUNDING LAGI

    PENGHANTARAN DISEDIAKAN

    SAPE2 YANG BERMINAT BOLEH HUBUNGI SAYA

    PHONE NO
    0129899542

  76. kepada warga JB yg baru /berminat nak bermula utk ternak lintah, sila hubungi saya 013-7057005/email (nurulwhy@yahoo.com).Saya sedia utk membantu anda.Dgn kos yg rendah anda bole mulakan utk menternak.

  77. TAWARAN HEBAT UNTUK BAKAL PENTERNAK YANG BERMINAT DAN TIDAK MEMPUNYAI

    *POLYTANK
    -Siap net
    -span
    -paip overflow n outlet
    -jaring belut
    -tanah & baja(letak air n tumbuhan dh blh ternak)
    -pakej tank + lintah juga disediakan

    *LINTAH
    -benih
    -sedang
    -induk

    Berminat hubungi
    013-6979700 / 017-6891603(Brono)
    Abdulyazid_brono@yahoo.com
    (Harga blh dirunding khidmat nasihat percuma)

  78. KHAS UNTUK WARGA PANTAI TIMUR (KELANTAN,TRG & PHG):

    KURSUS PENTERNAKAN LINTAH

    Sesiapa berminat untuk penternakan lintah dengan kos yang paling minima?
    Kami juga membekal lintah pelbagai saiz.

    Berminat hubingi
    0125269693
    cheley_c@yahoo.com

  79. Saya dgn menternak lintah..dlm quantity yg banyak,sedang mencari pembeli lintah yg consistent klu blh sign contract..cadang nak tambahkan penternakan lintah dgn quantity yg banyak..

  80. JUALAN LINTAH BESAR-BESARAN !!!!!

    TAWARAN ISTIMEWA !!!!

    menjual lintah (induk).

    1 kg : rm120
    500 kg : rm60,000
    1 tan : rm120,000
    3tan : RM350,000
    5 tan rm580,000
    (Harga masih boleh dirunding)

    * Pembelian 500 kg ke atas penghantaran akan kami diuruskan.
    * Pembelian 500 kg ke bwh di uruskan oleh pembeli itu sendiri.

    (untuk pembelian, hantar sahaja mesej ke no 019-4581963. dan kami akan menelefon anda semula)

  81. JUALAN LINTAH BESAR-BESARAN!!!!

    LINTAH INDUK

    1000kg = Rm 155,000
    3000kg = Rm 150,000/tan
    5000kg = rm 145,000/tan

    Saiz Jumbo ( dua jari )

    1000kg = Rm 110, 000
    3000kg = Rm 105, 000/ tan
    5000kg = Rm 100, 000/ tan

    *PENGHANTARAN PERCUMA
    *Harga masih boleh dirunding

    019-4581963

  82. Kami Dari Kz Biotech Agrofarm & Rakan2 Niaga Menawarkan Harga Lintah Hirudinaria Manillensis Segar & Produk Yang Berpatutan:-

    1.Batang Mancis 40sen-55sen (Min. 3ribu ekor)

    2.Straw Vitagen 50sen-65sen (Min. 3ribu ekor)

    3.Straw Minuman 70sen-85sen (Min. 3ribu ekor)

    4. Batang Rokok 90sen-rm1.30 (Min. 3ribu ekor)

    5.Saiz Campuran Induk rm1 – rm1.70 (Min.3ribu ekor)by kg Rm285 (Kuantiti 230ekor/Minimum 250kg).

    6.Induk Hijau rm1.50-rm1.80 (Min. 3ribu ekor)

    *Atas 5,000 – 20,000 Harga Boleh
    DiRunding/Penghantaran Percuma.

    7.Lintah Jumbo Saiz 2Jari sekor 0.85-0.90sen (Minimum Order 10,000ekor)( product ).

    8.Lintah Jumbo Ibu Jari Kaki ( product ) P/Kg rm75(Order atas 350kg)55-65ekor.

    9.Produk Permakanan Lintah Kz BioAgrotech (1kg)rm20 (Minimum 10kg-20kg)Packing Botol Solid Bukan Plastik Biasa, Best Quality.Atas 50kg rm15

    *Kos Penghantaran Mengikut Tempat.

    10.Minyak Lintah rm25

    11.Bum Lintah rm15

    * Kami Juga Ada Menawarkan Kontrak Farming.

    Berminat Sila Hubungi Kami(Booking):-

    Kz Biotech Agrofarm & Rakan2 Niaga
    Sg.Siput(U),Manong,Jelapang,Ma lim Nawar,Perak.
    Kuala Ketil, Kedah.

    H/P : 016-4431036
    Email: KzbiotechAgrofarm@Ymail.Com
    KzbiotechAgrofarm@gmail.Com

  83. saya berminat untuk menceburi perusahaan lintah ini.tapi saya ingin mengetahui lebih lanjut tentang pasaran utama lintah ini…..Antara negara yang kebiasaan mengimport lintah dan apakah product lain selain minyak lintah yang dapat dihasilkan melalui lintah ini ?????

  84. Kami membekalkan pelbagai saiz lintah mengikut permintaan anda.

    (1.) Anak Benih / Saiz Batang Mancis : 35 sen seekor.
    (2.) Saiz Straw Vitagen : 55 sen seekor
    (3.) Saiz Straw Minuman : 75 sen seekor.
    (4.) Saiz Batang Rokok : 85 sen seekor.
    (5.) Induk : 95 sen seekor.
    (6.) Induk Campuran : RM150/KG
    (7.) Lintah Monopos : RM75/KG
    (8.) Lintah Kering : RM400/KG
    (9.) Serbuk Lintah : RM650/KG

    jika minat, hantarkan email ke dynascope.my@gmail.com dan kami akan call you.

  85. saya telah menternak lintah tetapi saya tidak tahu cara untuk pemasarannya jika ada yang berminat untuk membeli boleh hubungi saya (UDA) di no.0134446161 lokasi ternakan lintah saya di rancangan belia khas, air panas gerik, perak. harga induk rm 1.50 benih rm 1.00 ( harga boleh dirunding lagi )

  86. promosi penghabisan!!!!

    lintah size straw vitegen RM 0.65 sen hanya untuk pembelian 5ribu ke atas sahaja……

    belut : RM12 sekilo……

    benih belut ( +- 15ekor/kilo ) : RM16 sekilo….

    hubungi 0195116403 sekarang sebelum stok abis….

  87. salam….pak itam perlukan lintah dari jenis ROYAL PARK sebanyak 5 tan sebulan….sesiapa yang ada menternak lintak jenis ini sila hubungi pak itam secepat mungkin….016-9862581 @ 0129882581…
    KADAR SEGERA!!!!!…..

    terima kasih

  88. saya ingin menjual lintah ..boleh sesiapa beritahu dimana nak beli lintah individu atau pun syarikat,,,hubungi emai-l saya…dari sarawak

  89. Saya ingin membeli lintah sebesar straw minuman sebanyak 500 kg atau lebih setiap bulan selama lebih kurang 2 tahun. Sesiapa yang berminat untuk menjual lintah sila hubungi saya.
    013-2614405 (Armi)..SEGERA

  90. Saya ada menjual lintah saiz batang rokok $.90 dan juga lintah monopos.Sesiapa berminat hubungi 0197812948.

  91. salam semua,
    kami dari Bel Emas Sdn. Bhd. berminat untuk membeli lintah kering.
    Kami ingin membuka tawaran kepada pembekal yang berminat untuk membekalkan lintah kering sehingga 10 tan sebulan kepada syarikat kami bagi tujuan eksport.
    Anda boleh tinggalkan no phone anda di sini beserta dengan harga sekilo dan kemampuan untuk membekalkan secara berterusan dan kami akan menghubungi and semula untuk perundingan.

    tq.

  92. ingin menternak biawak…saya ada stok 1 tan sebulan…hubungi saya jika berminat…kalau tak minat…tak payah hubungilahhh kakakkakakakaka..

  93. kami bersedia membekalkan lintah dengan harga rm130 sekilo pada kuantiti yang besar dan secara tetap seperti mingguan atau bulanan melebihi 500 kg..
    call 017-4007048 untuk keterangan lanjut.

  94. untuk Ratu Lintah,kami bersedia membekalkan lintah kering sebanyak 3 tan sebulan pada harga rm380 sekilo..call 017-4007048 untuk keterangan lanjut..
    tq..

  95. salam…kehadapan pembeli2 melayu jgn lah nak tipu owg jer keje..dah lah pembelit..menipu jer keje..harap2 saper yang menipu tu hentikanlah sebelum allah tarik balik semua tu…tak kan lah melayu nak mkan melayu..mcm tu lah adat melayu meniaga..bila nak maju.sepatutnya same2 tolong owg melayu..neh tidak makin menindas adalah

  96. Assalamualaikum,
    Borderless Marketing Enterprise (BME) juga adalah pembekal lintah menopaus hidup & kering. Pembelian boleh dibuat dgn cara collect sendiri lintah atau dihantar ke tempat anda.
    Any inquiry boleh hantar pada bm_sb@streamyx.com and we will revert with our best possible quotation.

    Regards,
    Ayu

  97. stok lintah untuk dijual @ RM135/kg. Cash on delivery! berminat boleh call saya 012-4246643
    Location: Kedah

  98. Salam/// Kalo korang nk ternah lintah syabas suy ucapkan tp kalo yg baru nk gi kursus ni ada nasihat skit..Hati2 dgn sykt ni—>>MAHLIGAI KEMUNING ENTERPRISE.!!!!
    Dorang ni bg janji sumenye sedap2. tawarkan contract farming konon tp bila dah ada hasil dorang xkan amik hasil korang.percayalah!!!!!.dah ramai yg terkene.. macam2 dorang bg alasan..lintah dah banyak la.. xcaye lintah tu peserta yg bela.. mcm2 lg..bila deal dlm tepon sume ok tp bila sampai masa xangkat tepon la..outstation la.. bz la.. dorang ni amik untung semata2 dr duit kursus korang jer.bukan tau sgt pasal lintah pun..dorang ni sebenarnya lintah darat!!!!!!!!!!

  99. salam.saya ada menjual lintah di puchong.berminat boleh menghubungi 019-3514135 or 012-3640311 faizal.harga boleh di runding

  100. saya ada menjual lintah untuk bekam ataupun induk lintah. sesiapa yang berminat boleh menghubungi saya di nombor 0193514135 atau 0123640311

  101. saya ada bekalan lintah pelbagai saiz dan harga (dari 20sen-rm 1.50) area kajang.berminat sila hubungi saya,dr adzril 0123134431

  102. salam…
    kami ingin menawarkan kepada semua yang berminat untuk mengedarkan produk keluaran kami iaitu sabun pati lintah,sabun pati lintah+manjakani,balm lintah dan juga minyak lintah..kami memerlukan pengedar untuk negeri Johor,Kelantan,Terengganu,Pahang dan Negeri Sembilan..
    Harga istimewa akan diberikan kepada pihak pengedar dan barang akan di hantar terus kepada anda dengan segera selepas tempahan..
    Untuk keterangan lanjut,sila hubungi :

    1) Norita (017-2367233)
    2) Sayuti (017-4007048)

  103. stok lintah untuk dijual @ RM90/kg. Cash on delivery! berminat boleh call saya 013-4377300
    Location: Kedah

  104. Akum…

    Saya sangat berminat dalam ternakan lintah. Saya juga mempunyai modal yg cukup untuk itu. Tetapi yang menjadi masalah bagi saya ialah tentang pasarannya, siapa pembeli? itu yang menjadi tandatanya bagi saya

  105. tanah beserta kolam batu untuk dijual
    luas tanah – 230 kaki X 50 kaki
    kolam – 12 kolam X 10kaki X 5 kaki
    4 kolam X 10kaki X 10 kaki
    1 pondok pekerja (konkrit)
    sesuai untuk bela ikan atau lintah
    harga = RM50K (boleh runding)
    call 0134377300
    atas kolam ada shading
    kawasan kolam berpagar zink

    • Salam.

      Untuk maklumat pasaran lintah agak menurun sedikit. Tetapi masih OK jika peternak berani mengikut pasaran semasa. Buat masa ini pasaran adalah diantara 60-70/kg. Jika peternak dapat jual dalam RM100/kg ke atas TAHNIAH.

      Peternak di Malaysia ini TIDAK berani ambil risiko. maksudnya apabila pembeli hendah membeli secara pukal harga/kg. Peternak enggan menjual dengan beranggapan mereka sudah rugi.
      TETAPI harus diingatkan bahawa adakah terdapat pembeli yg sanggup membeli dgn kuantiti yang banyak dengan harga/ekor, contohnya 100,000 atau 500,000 adakah mereka sanggup? sudah tentu tidak.

      Masalah ini semua berpunca dari peternak itu sendiri…”Nak Kaya Cepat”

  106. Saya tidak ada tanah, tapi mempunyai ruang kecik & mempunyai 3 aquarium 4″ & 1 aquarium 3″ . complete dgn pasir & water filter

    Boleh kah utk memulakan penternakan lintah?
    apa yg perlu saya tahu? dan bagaimana hendak memasarkan nya?

    • denagn ruang 4″ tu,awak boleh menternak lintah dengan jumlah 500ekor.untuk maklumat lanjut,hubungi saya.tawaran contract farming juga saya akan bekalkan jika awak membeli pakej penternakan lintsh.017-512 4628

  107. KEPADA YG BARU NAK TERNAK LINTAH. BATAL KAN NIAT ANDA. BUKAN AKU NAK MENGHASUT, TAPI KENYATAANNYA TERNAK LINTAH NI INDAH KHABAR DARI RUPA. KURSUS HABIS BERIBU…BILA TERNAK, BANYAK LINTAH MATI. MAKANAN LINTAH PUN SUSAH, BELUT, KELI HARGA MAHAL. PERKENAL BAJA ORGANIK. AKU TRY,TAK MENJADI JUGAK. PROMOSI BAJA ORGANIK TU MACAM MACAM..SEMUA OK. BILA CUBA HAMPEH !AKU DAH LALUI SEMUA TU. LAST LAST AKU DAH BOSAN. AKU NAK JUAL LINTAH. KAU TAU APA JADI, PASARAN DIA JATUH MERUDUM..HARGA MURAH PULAK. DAH LAA TU, NAK JUAL PUN TAKDAK ORANG NAK.NAK GORENG KE GULAI KE..MENATANG TU TAKLEH MAKAN. KORANG NAK PAKAI PENGALAMAN AKU NI, PAKAI LAH.TAPI KALAU NAK TERUS TERNAK LINTAH GAK. SILAKAN…AKU TAK HALANG, CUMA AKU ROYAK PENGALAMAN AKU JAH.

  108. Saya nak beli. Tak kira saiz janji dah matang, lintah jumbo/monopous pun di terima.
    Kuantiti… tak kira lagi banyak lagi bagus!!

    Harga Tawaran RM60/kg. Ada berani?

    **T&S

  109. tanah beserta kolam batu untuk dijual
    luas tanah – 230 kaki X 50 kaki
    kolam – 12 kolam X 10kaki X 5 kaki
    4 kolam X 10kaki X 10 kaki
    1 pondok pekerja (konkrit)
    sesuai untuk bela ikan atau lintah
    harga = RM50K (boleh runding)
    call 0134377300
    atas kolam ada shading
    kawasan kolam berpagar zink

  110. 500kg stok lintah kering sedia untuk di jual.

    Harga boleh di rundingkan.Belian dalam kuantiti
    banyak di alukan.

    Berminat bleh hubungi email:ida@kgcompo.com.my

  111. APA DAH JADI DGN PASARAN LINTAH SEKARANG INI?.
    ADA PERMINTAAN LAGI KA?

    HARGA PROMOSI UNTUK LINTAH KERING – RM220.00/KGS ATAU BOLEH DI RUNDING LAGI.

    BERMINAT BOLEH EMAILKAN KPD SAYA

  112. sesiapa dari kl,selangor,perak yang ingin menjual induk lintah kepada saya,saya akan beli dari harga RM0.40-RM0.50.sesiapa yang ingin jual induk lintah anda dengan syarat saiznya batang rokok saya akan beli.hubungi saya 017-512 4628.

  113. syer nk sngt cburi bdang nie…
    lau leh syer nk mntk tnjuk ajar…
    sblom dapat cri modal..plzzz..
    0142274425
    ni no syer…dok banting selngor..

    • boleh beli benih dgn saya..harga amat berpatutan..bila nak? stok dah sedia ada. hubungi saya segera…013-7612144

  114. bapa saya ada ternak lintah. 900 induk, 450 benih saiz mancis. dh 7 bulan bela n lintah tu dah beranak. so skrg nk jual lah. tp tak tau lah dh berapa byk ternakan skrg.tak kisah lah nak beli by ekor/kilo.janji terjual…sila hubungi md fadzil (janggut), taiping 014-2544561

  115. saya dah mula ternak lintah setahun yang lalu..lintah pun dah besar2..tapi buyer yang sepatut nya beli lintah saya nie dah meninggal dunia..jadi sampai sekarang lintah saya tak terjual..ada tak siapa2 yang berminat nak beli..lebih kurang 50 kolam yang ada..tolong!!!!! hubungi saya di no ni….
    0137612144/ 0197361506

    • Salam dan selamat sejehtera.

      kepada peternak2 lintah

      mcm sy bg tau yg lain2 spt di atas call no ni… 019.611.804. mula2 sy agak was2 di sebab kan lintah yg dijual kpd pihak ni tanpa menerima deposit. tetapi Alhamdulillah sy menerima bayaran setelah semua proses selesai.

      Selamat mencuba.

  116. Saya berminat ingin menternak lintah tetapi tidak mempunyai pengetahuan yang luas mengenai bidang ini. dan saya ada terdengar mengenai penternakan lintah yang dilakukan oleh pekerja lain kita cuma dikehendaki mengikuti kursus (kursus apa saya xberapa nak taw) kemudian membuat pinjaman dengan mara untuk memulakan projek dan menyediakan tapak. tetapi segala urusan menternak dilakukan oleh orang lain yang digajikan dan pendapatan akan diterima setiap bulan. dimana pendapatan tersebut ditolak duit pinjaman dengan mara, gaji pekerja, makanan dan lain2. itu yang saya dengan kalau ada sesiapa yang boleh menolong saya terima kasih.

    • kepada bie,jika anda ingin mengetahui kaedah menternak lintah yang berkesan hubungilah saya melalui e-mail sheshephoenix@yahoo.com ….jgn tertipu dan jangan terjebak sama dengan rakan2 penternak kita yang gagal.hati2 juga dengan tipu helah dari pelbagai pihak.jangan terlalu kabur mata.belajar dan menilai dahulu.saya sedia membantu anda..

  117. Welcome to ORCHID HOME Medical Supply Co.. Thank you for allowing me a brief moment to introduce our company We Are a Medical Equipments Supplying Co which is more than 25 year old we have more than 900 small and large network of vendors & distributor network across India. we devote a large amount of our time searching and importing QUALITY products from across the world that will improve the quality of life. we are proud to offer our 25 years of service to our customers in wide range of medical products,

    To assist us in our continuous search for QUALITY products. We are looking for Wholesale / Reseller information on your Product. We do not sell our products through web. we sell it through our own distribution network only.

    Requirement : Leech Oil Products
    1- Masculine Erection Oil and Cream
    2- Anti aging Lotion
    3- Breast Cream
    ________________________________________
    Order will be in quantity of more than 1,00,000 Pieces EACH Bottle
    ______________________________________
    ORCHID HOME
    Dana Chambers, 2nd floor,
    Masab Tank, Hyderabad 500028
    INDIA

    Best Regards
    For ORCHID HOME
    Shafi

    • To Shafi,

      I got Requirement product that you needs and we are reseller/ distributor:

      Leech Oil Products
      1- Masculine Erection Oil and Cream
      2- Anti aging Lotion
      3- Breast Cream

      before go more further, please give your valid emails and company webpages to my emails : invention.ie@gmail.com

  118. saya ingin memulakan penternakan lintah…ingin tahu bagaimana permulaan yg harus saya buat..berapa modalnya?
    sila hubungi saya secepat mungkin..0139066899
    kerjasama anda amat dihargai

  119. Hello

    This is Dr Mathew from Kelana Jaya. I am interested to know more of this oil. Kindly contact me at the earliest. You may call me at 019-3789109

    Thanks

    Dr Mathew

  120. saya berminat untuk usaha lintah kebetulan saya juga usaha lele dan sya ingn menanyakan bagaimana caranya saya dapat memperoleh bi2t lintah .kebetulan untuk lahan saya sudah siapkan ,08999203037

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s