PANDUAN TERNAKAN ITIK

PENDAHULUAN

Menternak itik tidaklah begitu sukar sebagaimana menternak ayam. Itik mempunyai daya hidup yang tinggi dan tidak mudah diserang penyakit. Cara pemeliharaan dan pengurusannya mempunyai sedikit perbezaan dan lebih mudah jika dibandingkan dengan ternakan ayam.

PEMILIHAN BAKA

Baka itik merupakan faktor penting bagi menentukan pengeluaran yang baik. Anak-anak dari pengeluar atau pusat-pusat penetasan yang diakui keunggulan performannya hendaklah diperolehi.

Ciri-ciri baka itik penelur yang berkualiti ialah:-

  • mempunyai daya hidup yang tinggi
  • bebas dari kecacatan
  • penghasilan telurnya adalah baik (kira-kira antara 260 – 300 biji setahun)
  • menghasilkan telur yang berkualiti
  • berat antara 65 – 75 gm sebiji
  • kulit telur adalah keras
  • warna kuning telur kemerah-merahan
  • saiz badannya sederhana. Berat badan semasa bertelur di antara 1.3 – 1.8 kg
  • ruang antara tulang punggung (pelvic) adalah luas.

Baka-baka itik telur yang sesuai adalah kacukan Khaki Champbell dari Thailand, Taiwan dan Australia.

PERUMAHAN DAN PERALATAN

Rumah itik haruslah mempunyai ciri-ciri berikut:-

  • Peredaran udara yang sempurna. Peredaran udara yang baik dapat menolong mengeringkan kelembapan dan menghapuskan gas amonia dari najis itik
  • Saiz rumah mestilah sesuai dengan jumlah itik yang hendak dipelihara. Jangan membina rumah itik dengan terlalu sempit atau terlalu besar. Saiz yang sesuai bagi seekor itik dewasa ialah 3 – 4 kaki persegi.
  • Seelok-elok ia hendaklah didindingkan. Dinding yang sesuai ialah lebih kurang 3 kaki dari paras lantai. beberapa buah pintu perlulah dibuat menghala ke kawasan lapang. Tujuan pintu ialah bagi mempastikan semua itik-itik dapat dikurung di dalam reban pada malan hari supaya selamat dari musuh dan tidak bertelur dimerata-rata yang boleh menyebabkan telornya kotor dan hilang.
  • Rumah itik mestilah mempunyai rekabentuk yang sesuai supaya mudah penternak keluar masuk membersih, merawat dan mengumpul telur.

PERALATAN

Induk palsu antaranya:

  • Hover, Infrared, Bulb yang tinggi kuasa, Lampu minyak tanah,
  • Bekas makanan/minuman (sama seperti peralatan ayam)
  • Sarang bertelur
  • Lain-lain seperti bekas telur, baldi, sekop pembancuh makanan dan sebagainya

PEMAKANAN

Satu lagi faktor penting dalam menentukan penghasilan dan kejayaan projek ialah pemakanan. Pemakanan adalah faktor yang boleh dikawal bagi mendapatkan hasil yang memuaskan. Dari segi ekonominya pula makanan akan menentukan kos pengeluaran. Oleh itu penternak mestilah pandai menilai jenis-jenis makanan yang baik danmenjimatkan perbelanjaan di dalam mengendalikan projek.

Terdapat 2 jenis makanan yang sesuai untuk itik telur.

  • Makanan komersil
  • Makanan campuran sendiri

1.Makanan Komersil

Ialah makanan yang dikeluarkan oleh kilang pembuat makanan ternakan yang mana ianya mempunyai zat-zat keperluan mengikut umur dan jenis ternakan.

Umur


Jenis Makanan


Kandungan

Protin

Tenaga

0 – 2 minggu “Duck Starter”

20 %

2700-3000

2 – 3 minggu “Duck Starter” dicampur “Duck Grower”

4 – 16 minggu “Duck Grower”

16 %

2500 – 2800

16 minggu dan semasa bertelur “Layer”

17 %

2600 – 2900

2. Makanan Campuran Sendiri

Satu rumusan makanan yang mengandungi zat-zat keperluan dari bahan-bahan yang murah didapati dan diadun sendiri bagi penghasilan dan kesihatan yang baik.

Bahan-bahan:-

Beras hancur (temukut), dedak padi, baja ikan, baja udang, serbuk kacang soya, layer premix vitamin dan galian, batu kapur, jagung, synthetic pigment dan lain-lain .

Anggaran seekor itik memerlukan makanan seperti berikut:-

Umur

0 – 4 minggu 1.2 kg. – 1.6 kg.
5 minggu – 22 minggu 11.0 kg – 11.8 kg
22 minggu ke atas (semasa bertelur) 160 hingga 170 gm bagi tiap-tiap seekor/hari

Bagi itik telur, mengawal makan perlulah dilakukan sejak umurnya 7 minggu. Kawalan makanan boleh juga dilakukan dengan melihat berat badan itik tersebut berat yang sesuai bagi itik yang sedang bertelur ialah diantara 1.3 kg hingga 1.75 kg. (bagi itik Khaki Cambell berat maksima ialah 1.95 kg).

KESIHATAN DAN KAWALAN PENYAKIT

Itik boleh juga diserang penyakit. Kawalan haruslah dilakukan bagi mengelakkan dari terkena serangan penyakit iaitu:-

  • Menjaga kebersihan ladang setiap masa
  • Memberi makanan yang baru bermutu dan tidak berkulat
  • Memberi air bersih. Air yang mengandungi ubat ” antistress” harus diberi pada umur itik 1 – 3 hari.
  • Itik yang menunjukkan tanda sakit perlulah diasingkan untuk rawatan atau pun di takai
  • Mencuci reban dengan pembasmi kuman seperti lysol, lindoress sebelum ketibaan anak- anak itik yang baru
  • Menghubungi Jabatan Perkhidmatan Haiwan jika terdapat tanda-tanda penyakit.

KEPERLUAN CAHAYA

Cahaya adalah penting dalam penternakan itik penelur. Cahaya boleh didapati dari cahaya semulajadi iaitu matahari dan juga cahaya tambahan iaitu lampu pada malam hari.

2 sebab cahaya mustahak pada malam hari ialah:-

  • Untuk menerangi seluruh kawasan bangsal bagi mengurangkan tabiat itik yang mudah terperanjat dengan sesuatu benda asing atau bunyi di dalam suasana gelap.
  • Mempercepatkan dan menambahkan pengeluaran telur

Itik-tik telur yang berumur 20 minggu ke atas memerlukan sekurang-kurangnya 16 jam cahaya secara terus menerus. memandangkan tempoh cahaya pada waktu siang ialah lebih kurang 12 jam maka, adalah dicadangkan supaya tambahan 3 – 4 jam lagi boleh diperolehi dari cahaya lampu yang dipasang di dalam bangsal.

  • Keperluan cahaya/kuasa lampu letrik ialah sebanyak 250 watt/1000 kaki persegi.
  • Jarak di antara lantai dengan lampu letrik ialah 7 kaki
  • Jika perlu penternak boleh menggunakan suis jangka (time switch) bagi memudahkan pengurusan cahaya lampu ini.

PENGURUSAN

Pengurusan yang cekap menitikberatkan segala aspek pengurusan bagi mencapai satu tahap penghasilan yang maksima dengan kos pengeluaran yang minima. Aspek-aspek ini melibatkan pengendalian:

  • Persediaan sebelum ketibaan anak itik
  • Pemeliharaan semasa perindukan
  • Pengurusan semasa membesar
  • Pengurusan semasa bertelur

Persediaan Sebelum Ketibaan Anak Itik

  • Sediakan alat pembentung untuk induk palsu. (3 meter garispusat boleh memuatkan 500 ekor anak itik)
  • Sediakan abuk papan/jerami padi di dalam pembentung setebal 3 – 4 inci.
  • Sediakan air minum dan pasangkan alat pemanas 2 – 3 jam sebelum anak itik sampai.

Pemeliharaan Semasa Perindukan

  • Anak itik perlu diberi minum terlebih dahulu. Selepas 1/2 jam baharulah anak itik boleh diberi makan.
  • Masa perindukan adalah selama 20 – 25 hari. Pasangkan alat pemanas seperti biasa. Lihat taburan anak itik untuk menentukan tahap kepanasan yang diperlukan.
  • Beri antistress selama 3 hari.
  • Beri makanan duck starter crumble tanpa had
  • Pembentung perlu dibesarkan mengikut saiz itik dan tambah bilangan bekas makan dan minum ikut kesesuaian.
  • Pastikan alas lantai sentiasa kering dan balik-balikan.

Pengurusan Semasa Membesar

  • Keluarkan alat pemanas dan pembentung
  • Tukarkan bekas makan dan minum dengan bekas yang besar
  • Alas lantai (habuk papan) hendaklah sentiasa kering
  • Beri makanan Grower Pellet atau jika menggunakan makanan campuran pastikan mengandungi 16 % protin dan Tenaga 2500 – 2800k/cl
  • Timbang 2 – 3 ekor itik dalam satu kumpulan untuk menentukan berat .
  • Itik yang berumur 7 minggu hendaklah dikawal sukatan makanannya supaya tidak terlalu gemuk sehingga tidak boleh bertelur.

Pengurusan Itik Semasa Bertelur

Itik akan mula bertelur apabila berumur 20 – 22 minggu. Oleh itu :-

  • Beri makanan jenis Layer Pellet. Jika menggunakan makanan campuran pastikan mengandungi 2600 – 2900 k/cl.
  • Makanan ini hendaklah dimulakan pada umur itik 16 minggu atau 4 – 5 minggu sebelum bertelur.
  • Bagi makanan mengikut sukatan yang betul (150 – 170 gm sehari /ekor.
  • Lain-lain makanan tambahan seperti rumput dan sayuran elok dicampur sama
  • Bagi menentukan mutu telur bahan pewarna Synthetic Pigment boleh dicampurkan ke dalam makanan (100 gm SP + 100 kg makanan campuran sendiri)
  • Masukkan sarang bertelur (1 kotak = 5 ekor itik)
  • Kurung itik di dalam kandang setiap malam supaya tidak bertelur merata-rata
  • Pungut telur setiap pagi sebelum diberi makan
  • Semak keperluan cahaya mengikut umur itik

PENGHASILAN

Hasil-hasil yang boleh di dapati dari projek menternak itik ialah :-

Telur Itik Segar

Boleh dijual kepada pemborong atau kedai membuat kek tempatan atau orang persaorangan. Telur itik digredkan dengan mengambil kira dari segi kekuningan isi telur Ini boleh dilihat melalui pengukur warna (Kipas roche) Telur yang bermutu di pasaran ialah di antara 13.6 – 15.0.

Telur Masin

  • Telur masin adalah telur yang diawit untuk dimakan atau disimpan lama. harganya adalah lebih baik dari telur segar.
  • Cara untuk memproses telur masin boleh di dapati di bahagian penerbitan.

PENGURUSAN REKOD

Menyimpan rekod adalah sangat mustahak. Rekod catatan adalah satu daripada beberapa perkara yang mesti bagu mengujudkan satu pengurusan yang sempurna. melalui rekodlah sesuatu projek diberi penilaian samada menguntungkan atau sebaliknya. Disamping itu rekod adalah perlu bagi memberi gambaran untuk merancang masa hadapan.

Terdapat 2 jenis rekod yang diberi keutamaan

  • Rekod pemeliharaan/pengurusan
  • Rekod kewangan

Galeri Penternakan itik Muscovy
t_itik.gif
Ruang yang mencukupi bagi ternakan itik samaada didalam atau diluar reban

t_itik1.gif
Sistem keselamatan dilengkapi dengan kawasan ternakan yang berpagar.

t_ternakan.gif
Antara bangsal ternakan itik muscovy.

t_anakdikdik.gif
Benih anak itik dimasukkan secara berperingkat bagi tujuan kawalan pengeluaran dan pemasaran.
Pemasukan benih dengan 3 peringkat kemasukan tiap satu berjumlah 1,000 ekor

t_itikmesini.gif
Kemudahan, pengawasan dan penyeliaan ternakan adalah dibantu oleh kakitangan Jabatan Veterina Daerah.

t_itikpengusaha.gif
Pemasaran dan pasaran dirancang dengan kerjasama jabatan dan pemborong pihak FAMA

t_pembekalitik.gif
Pengangkutan dan pemasaran adalah sistem yang disediakan bagi menjamin kelangsungan projek.

projek-itik-kgtok-jembal.jpg
Projek Itik kg.Tok Jembal

ANALISA MARGIN KASAR
PROJEK TERNAKAN AYAM PENELUR
UNTUK SATU PUSINGAN
Bilangan ayam sepusingan 100,000 ekor
Kadar kematian sepusingan 15%
Kemasukan anak ayam dara (pullet) 100000 ekor
Bilangan ayam penelur pada minggu ke 72 85000
Purata pengeluaran telur 75%
Tempoh pengeluaran telur 52 minggu
Kadar Penggunaan makanan ayam penelur 0.108 kg/ekor/hari
Perkara Unit Harga/ Unit Kuantiti RM/Pusingan
Hasil
Jualan telur ayam biji 0.19 27,375,000.00 5,201,250.00
Jualan ayam tua ekor 3.00 85,000.00 255,000.00
Jualan tinja bag 2.50 78,000.00 195,000.00
Jumlah Hasil 5,651,250.00
Kos Berubah 1
Makanan penelur kg 1.04 3,931,200.00 4,076,654.40
Ayam dara (pullet) ekor 10.41 100,000.00 1,041,392.66
Jumlah Kos Berubah 1 5,118,047.06
Margin Kasar 1 ( Jumlah Hasil – Jumlah Kos berubah 1) 533,202.94
Kos Berubah 2
Vaksin/Ubatan/Veterinar/Vitamin (RM 0.03 /ekor) 3,000.00
Elektrik + Air (RM 0.4 / ekor) 40,000.00
Upah/Gaji ( RM 2.10 / ekor) 210,000.00
Pembaikan dan senggaraan 25,000.00
Pelbagai 10,000.00
Jumlah Kos Berubah 2 288,000.00
Margin Kasar 2 ( Margin Kasar 1- Jumlah Kos Berubah 2) 245,202.94
About these ads

358 thoughts on “PANDUAN TERNAKAN ITIK

  1. Bagaimana dengan pasaran itik telur, baka dan daging. Bagaimana dengan permintaan pelanggan. Adakah ianya mengikut musim atau sentiasa ada permintaan. Dimana saya boleh dapat baka untuk memulakan ternakan.

    Bagaimana pasarannya untuk jangka masa panjang. Adakah wanita sesuai untuk menceburi bidang ini. Apakah risiko yang kebiasaannya perlu ditanggung oleh penternak.

  2. 1. Zana Says:
    October 8th, 2007 at 5:32 pm e

    Bagaimana dengan pasaran itik telur, baka dan daging. Bagaimana dengan permintaan pelanggan. Adakah ianya mengikut musim atau sentiasa ada permintaan. Dimana saya boleh dapat baka untuk memulakan ternakan.Bagaimana pasarannya untuk jangka masa panjang. Adakah wanita sesuai untuk menceburi bidang ini. Apakah risiko yang kebiasaannya perlu ditanggung oleh penternak.

    Pertanyaan cik Zana telah saya usulkan pada pegawai jabatan haiwan yang berkenaan…Harap sabar menunggu.

  3. reply utk Cik zana

    1. Penglibatan bumiputra dalam itik penelur amat menggalakkan jika dibanding dengan itik pedaging. Ini bukan bermakna tidak ada kaum bumiputra yang pelihara itik pedaging, tetapi hanya terdapat segelintir sahaja di pantai timur.
    Permintaan telur itik masin adalah sepanjang tahun tetapi harga pasaran adalah mengikut musim. Bulan ramadhan permintaan telur itik masin adalah lebih tinggi daripada bulan yang lain dengan itu harganya mahal sehingga RM0.80 sebiji. Kos pengeluaran telur itik masin ~RM0.25sebiji dan harga pasaran borong ~RM0.35. Pada keadaan biasa (bukan bulan ramadhan) harga pasaran ~RM0.50-0.60 sebiji.
    Bekalan Baka itik , sila hubungi Pusat Pembiakan Itik Paya Jaras, Sg. Buluh, Selangor: 03-61568105 dan 03-61568372

    2. Pasaran dan permintaan bergantung kepada kualiti telur dan harga yang ditawarkan dan juga perkhidmatan yang di beri kepada pelanggan. Ini adalah tanggungjawab seseorang pengusaha. Jika ia ingin kekal dalam bidang ini secara berterusan, ia akan mempastikan kualiti telur dan harga jualan adalah terjamin dan perkhidmatan pelanggannya memuaskan. Tidak ada halangan bagi kaum wanita untuk menceburi bidang ini, malah adalah digalakkan. Telur itik boleh dijadikan bidang industri asas tani seperti pembuatan telur masin dan kuih-muih seperti buah hulu dan lln.
    Risiko mengikut keadaan. Kalau berlaku penyakit itik, ia akan menjejaskan prestasi pengeluaran telur. Kebanyakan berlakunya penyakit adalah disebabkan pengurusan ladang yang lemah (man-made disease). Kos makanan itik adalah mahal ~RM75.00 /50kg beg. Kalau nak rumus makanan sendiri boleh, tetapi kena tahu bahan-bahan yang perlu digunakan, dimana sumber bahan tersebut dan kaedah percampurannya. Bab ini sila rujuk Bhg. Ternakan, MARDI, Serdang.

  4. reply azis..

    Harap gambar terbaru ini boleh membantu saudara. Reban itik bergantung pada budget saudara dan jenis itik yang diternak.

  5. to harizamrry
    Saya baru beberapa hari berminat dalam ternakan itik…masih byk yang ingin dipelajari, dimana kursus-kursua yang menawarkan ternakan itik penelur secara teori dan praktikal dan anggaran kos permulaan ternakan secara kecil kecilan seperti 500 ekor dan bagaimana pemasaranya…terima kasih
    fr mahani 25/10/07

  6. reply cik mahani.

    terima kasih atas soalan tersebut.Anda amatlah digalakkan menceburi bidang ini kerana pulangannya amatlah menguntungkan. Anda bolehlah berhubung dengan Pegawai Perkhidmatan Haiwan yang berhampiran untuk borang permohonan kursus ternakan itik. Kursus ini diadakan secara percuma untuk semua tak kira swasta/kerajaan. Tetapi terlebih dahulu dimaklumkan hanya yang bernasib baik sahaja akan dapat menyertainya kerana terdapat banyak permohonan…Kursus yang lepas telahpun diadakan di Jabatan Perhidmatan Haiwan Ayer Keroh, Melaka pada 16-20 April yg lepas. Jadual kursus tahunan boleh dirujuk di website http://agrolink.moa.my/jph/dvs/kursus/index-m.html

    Untuk mengusahakan perniagaan ini, anda harus mempunyai kawasan/tanah untuk reban itik. Sistem keselamatan juga amatlah penting utk mengelak binatang buas. Dalam kursus tersebut akan diajar manualnya dari A -Z. Untuk keterangan lebih lanjut, dapatkan nasihat dari Pegawai Perkhidmatan Haiwan tersebut.

    Pasaran utk telur itik adalah sepanjang tahun. Anda boleh Menghubungi pihak FAMA utk bantuan & nasihat.

    http://www.famaxchange.org/

    Hasil juga boleh diiklan kan secara terus menerusi internet di: http://www.agribazaar.com.my/

  7. to harizamrry

    hai saya ita…
    sebagai penternak baru yg baru mula merancang, saya ingin bertanya, sekiranya saya bermula dengan 100 ekor, 100 ekor untuk pengeluaran telur berapa lama? kalau makanan 1 beg 50 kg bertahan berapa laman? bagaimana dengan makanan dari peringkat anak itik hingga itik dewasa? kalau 100 ekor itik boleh menghasilkan berapa biji telur dalam 1 hari? terima kasih atas bantuan

  8. reply to cik ita:

    Itik akan mula bertelur apabila berumur 20 – 22 minggu, Oleh itu pemakan itik haruslah dijaga..pastikanitik jangan terlalu gemuk kerana ia membantutkan pengeluaran telur. Untuk 100 ekor hasilnya lebih kurang 20,000 biji bersamaan RM 12,000 setahun(berdasarkan harga borong 60 sen/biji). Selain telur, daging itik juga boleh dijual. Saya nasihatkan sentiasa berurusan dgn Jabatan Perkhidmatan Haiwan utk nasihat pada permulaan projek tersebut.

    Pastikan pencahayaan cukup utk itik yg dalam peringkat utk bertelur (minggu ke-20 ke atas)

    Utk 50kg,makanan itik dapat bertahan selama 4~5 hari utk 100 ekor.Tetapi utk peringkat pembesaran anak itik, pemberian makanan adalah tiada had. Lihat carta makanan diatas.

  9. ada tak sesiapa yang tahu di mana saya dapat membeli makanan ternakan itik terutamanya di kuantan atau kemaman atau terengganu.. terima kasih

  10. Saudara JIMMI,

    Biasanya kilang minyak sawit buat makanan itik ni. Anda boleh membeli terus dari kilang spt alamat di bawah:

    URL : http://www.ffmb.com.my

    Address : PT 45125, Batu 15½,
    Sungai Pelong
    47000 Sungai Buloh,
    Selangor, Malaysia.
    Tel: 603-6157 2289
    Fax: 603-6157 9617

    URL: http://www.cargill.com.my/

    Cargill Feed Sdn Bhd (149374-D)
    West Port
    Lot#55711, Dry Bulk Terminal,
    Jalan Mawar, West Port (Pulau Indah),
    42009 Klang, Selangor, Malaysia.
    Tel: 03-3101 1880
    Fax: 03-3101 1882

  11. Saudara Jimmi,

    Saya sudah menelefon Pusat Pembiakan Itik Paya Jaras berkenaan bekalan anak itik telur. Mereka merujuk saya kepada pembekal di Pulau Pinang. Memandangkan saya sekarang berada di Kuala Lumpur, dan kuantiti yang diperlukan hanya 100 ekor, dimana boleh saya mendapatkan bekalan itu di sekitar Lembah Kelang.

  12. assalamualaikum… saya ingin tahu mengenai itik telur.adakah itik telur mempunyai pasangan iaitu jantan dan betina untuk menghasilkan telur?terima kasih.

    • salam…
      utk soalan 2..sy bru pi khursus.. itik telur x perlu itik jantan untuk btelur.
      cuma itik jantan diperlukan utk hasilkan baka sj.kalau x ada itik jantan pon itik betina still betelur.. cuma telur x boleh menetas.x ada persenyawaan.

  13. Cik Norita,

    Dalam rekod kami, hanya terdapat satu pengilang makanan itik iaitu di Gambang Kuantan.

    Sin Heng Chan (East Cost) Sdn. Bhd.
    Kawasan Perindustrian Gambang,
    26080 Kuantan,
    Pahang
    09-5834344

  14. saya ada baca blog bicara jutawan..harga makanan itik dari duck starter hingga duck grown, harganya dalam 40 lebih? kat mana tempat yang menjual makanan tu?

  15. To En Harizamry
    Berapakah anggaran modal pokok termasuk modal semasa itik membesar sehingga itik itu bertelur bagi 500 ekor, dan bilakah kita mendapat pulangan modal selepas itik bertelur.Berapakah harga makanam itik bagi setiap 1kg?

  16. to En Harizamry
    kenapa telur itik lebih sesuai dijadikan telur masin?? Bagaimana untuk tentukan kualiti telur itik yang sesuai untuk dijadikan telur masin?

  17. saya baru mula menternak itik telur sebanyak 100 ekor bermula 1 dis lalu. alhamdulillah pembesarannya amat menggalakkan. namun begitu saya agak rimas dengan harga makanan itik yang semakin meningkat secara mendadak sekarang. harga duck grower rm38 untuk 25 kilo sekarang. so mintak nasihat en harizamry makanan alternatif yg sesuai. kat mana boleh beli dedak secara borong?

      • Saudara,saya mahu belajar dengan bagaimana hendak menternak itik telur secara skala besar..harap kita dapar share info semoga kita sama2 berjaya dalam industri ini..kalau boleh sy ingin melawat ladang ternakan saudara supaya sy dapat timba pengalaman dr saudara…

  18. saudara harizamry..saya dah cuba semak senarai pengilang makanan di bahagian agro-journal pertanian tapi tak jumpa. boleh saudara bantu

  19. Encik Subri,

    Berikut adalah senarai Pengilang-pengilang makanan ternakan di Malaysia.

    Kawasan Johor

    Gim Him Feedmill Sdn. Bhd.
    309, 6.5 Mile Jalan Skudai,
    80200 Johor Bharu
    07-2361617

    Gold Coin (M) Sdn. Bhd.
    33, Jalan Petaling,
    Larkin Industrial Estate,
    80350 Johor Bharu
    07-2371603

    Johor Bharu Flour Mill Sdn. Bhd.
    Kawasan Lembaga Pelabuhan Johor,
    81700 Pasir Gudang
    07-2512211

    Lian Tai Feedmill Sdn.Bhd.
    7.25 Mile, Jalan Kota Tinggi,
    81700 Johor Bharu
    07-3541384

    Kawasan Kuala Lumpur

    Central Feedmills Sdn. Bhd.
    11 Kawasan Perindustrian Barat,
    Jinjang New Village, Jinjang Utara,
    52000 Kuala Lumpur
    03-62562800

    Sin Hen Feedmills Sdn. Bhd.
    3563 Jalan Tun Razak, Jinjang Utara,
    52000 Kuala Lumpur
    03-62565736

    Kawasan Melaka

    Cargill (M) Sdn. Bhd.
    174 Kawasan Perusahaan Ayer Keroh,
    75450 Melaka
    06-2320633

    Charoen Pokpand Feedmills Sdn. Bhd.
    Lot 10 Miel Building,
    Senawang Industrial Estate,
    70450 Melaka
    06-6771801

    Chin Siew Few.
    7.75 Mile Paya Rumput,
    76450 Melaka
    06-2826026

    Gymtech Feedmills (Leong Hup).
    Lot 13-A, Kawasan Perindustrian Alor Gajah,
    Bukit Rambai,
    75250 Melaka
    06-3512992

    Ideal Multifeed (M) Sdn. Bhd.
    51, Jalan Pengkalan Fama,
    75100 Melaka
    06-3518303

    Sin Heng Chan (M) Bhd.
    82, Jalan Kilang,
    78000 Melaka
    06-2836595

    Sin Mah Multifeed Sdn.Bhd.
    AG 5730 Kawasan Perindustrian,
    78000 Melaka.
    06-5562445

    Kawasan Pahang

    Sin Heng Chan (East Cost) Sdn. Bhd.
    Kawasan Perindustrian Gambang,
    26080 Kuantan,
    Pahang
    09-5834344

    Kawasan Pulau Pinang

    Ang Hock Stockfeeds Mfg. Sdn Bhd.
    369 Sungei Puyu,
    13020 Butterworth
    04-3232817

    Anglo- Malayan Trading Co. Sdn. Bhd.
    8-B, Jalan Jelutong,
    11600 Penang
    04-8280378

    Cargill (M) Sdn. Bhd.
    2400 MKI Tingkat Perusahaan 2,
    Prai Industrial Estate,
    13600 Prai
    04-3208727

    Gold Coin (M) Sdn. Bhd.
    4842 Jalan Permatang Pauh,
    13400 Butterworth
    04-3237631

    Leong Huat Farming Sdn. Bhd.
    1306 MK 4, Jalan Tasek,
    Kg Valdor.
    14200 Sg. Bakap
    04-5824590

    Liang Teik Trading Co Sdn. Bhd.
    1466 MK 15, Valdor Village,
    14200 Sg. Bakap
    04-5824422

    Soon Soon Oil Mills Sdn. Bhd.
    948 Bukit Tengah,
    14000 Bukit Mertajam
    04-3908197

    Teoh Huat Feedmill Sdn. Bhd.
    3246 Jalan Besar,
    14300 Nibong Tebal
    04-5831422

    Tong Giap Feedmills Sdn. Bhd.
    3245-6, Main Road,
    14300 Nibong Tebal
    04-5934098

    Pin Wee Feedmills Sdn.Bhd.
    972-973 , Jalan Permatang Pauh,
    13500 Permatang Pauh
    04-3901116

    Zue Guan Feedmills Sdn. Bhd.
    1598 Jalan Bukit Tambun,
    14100 Simpang Ampat
    04-5887458

    Kawasan Perak

    Dindings Soya & Multifeed Sdn Bhd.
    Jalan David Sung, Batu Undan,
    32200 Lumut
    03-2619055

    Nam Yong Huat Chop.
    1 Lorong Pasar, Jalan Timor 1,
    31900 Kampar
    05-5461091

    Kawasan Selangor

    Cargill Feed Sdn Bhd.
    Lot No. 55711, Dry Bulk Terminal,
    Jalan Mawar, Pulau Indah (West Port),
    42009 Kelang
    03-31011880

    Federal Flour Mills Bhd.
    Lot 2832, Batu 15 ½,
    Sg Pelong,
    47000 Sg Buloh
    03–61565888

    Feedmill Malaysia Sdn. Bhd.
    3 Jalan Semangat ,
    46100 Petaling Jaya
    03–79566477

    Gold Coin (M) Sdn. Bhd.
    Jalan Parang, Pelabuhan Utara,
    42000 Port Klang
    03-31766180

    KFC Integrated Poultry Industry Sdn. Bhd.
    Jalan Parang, Pelabuhan Utara,
    42007 Pelabuhan Kelang
    03-31766951, 03-31766952, 03-31766953

    Yee Lee Feed Mill Sdn. Bhd.
    4 Road 241, Section 51-A,
    46100 Petaling Jaya
    03-78764509

    Kawasan Sabah

    Desa Cargill.
    Lot 52, Lorong Sebor ,
    Jalan Kolombong, Off Jalan Tuaran,
    88849 Kota Kinabalu
    088-428996, 088-421376

    Fedflour Trading (Sabah) Sdn. Bhd.
    P.O. Box 14327,
    88849 Kota Kinabalu
    088-426310, 088-429640, 088-429641

    Sabah Flour & Feedmill Sdn. Bhd.
    Pulau Enroe, Ranca-Ranca Industrial,
    P.O. Box 382,
    87008 Labuan
    087-412211

    Kawasan Sarawak

    Gold Coin (Sarawak) Sdn. Bhd.
    Kawasan Perindustrial Bintawa Pending,
    1149 Jalan Tenaga,
    93450 Kuching
    082-333996

    Heng Feng Industrial Sdn. Bhd.
    Lot 1333 Section 66,
    Jalan Mesawa Industrial Estate,
    93450 Kuching
    082-480560

    Kuching Feedmill Sdn. Bhd.
    37 Upper China Street ,
    Kawasan Perindustrian Pending
    082-336093

    Redflour Trading (Sarawak) Sdn. Bhd.
    Lot 974 Pending Industrial Estate,
    93450 Kuching
    082-482751

    Sarawak Fodder Co. Sdn. Bhd.
    127 Pandungan Road,
    Kawasan Perindustrial Pending,
    P.O Box 286,
    93704 Kuching
    082-333287

    Tong Kwong Feedmills Co. Sdn. Bhd.
    Batu 2.5, Jalan Pending,
    93450 Kuching
    082-332685

  20. ASSS…saya syam dari sabah…
    saya berminat untuk projek ternakan itik telur..tapi
    di manakah ejen penjual baka itik ini d negeri sabah..
    tq…

  21. assalamualaikum..

    Berapakah harga standart itik daging hidup dan daing mentah di pasaran sekaran ?

    bagaimana hendak memasarkan itik daging…

  22. harizamrry

    saya ada try call pengilang makanan itik di kawasan selangor.. ada 1 2 pengilang yang en harizamrry beri, menyatakan yang mereka tidak menjual makanan itik & ada sesetengahnya hanya mengambil kontrak yang banyak dari pihak kerajaan..

  23. to harizamrry:
    kalau di dungun hanya menyediakan latihan untuk penternakan ayam… ini bermakna tak akan adalah latihan untuk penternakan itik telur yea?

  24. assalamualaikum..

    saya ingin bertanya mengenai dimana nak dapat kan baka anak itik dan harga seekor anak itik. Saya nak membuat projek penternakan itik ini di Kuala Terengganu secara kecilan dahulu.Saya nak bermula dengan 100 ekor ,dimana saya nak dapatkan bekalan baka itik ini di kawasan Terengganu,sekian terima kasih.

  25. w’salam…

    En Hatta, di kuala terengganu dekat wakaf beruas ada jual anak itik…cabang tiga trading.(kedai cina jual makanan haiwan).harga pada hujung tahun lepas saya beli harga rm4.50 seekor..baka dari thailand…kena order kalau nak banyak…tq

    • salam…
      saya pernah membeli dan membela 100 ekor itik pada awal 2009 hingga sekarang….malangnya kesemua itik saya adalah itik jantan…soklan saya, (1) macam mana nak tahu anak itik itu jantan ke betina supaya saya tidak tertipu sekali lagi. (2) adakah telur itik yang terdapat di pasar dapat dieram dan menetas?nenek saya dlu pernah membela itik kg yg dieram oleh ibu ayam…tq

  26. salam…

    saya dari terengganu…saya amat berminat dengan pertenakan itik ini..reban dah saya siapkan… cuma saya nak tahu, dimana tempat yang paling mudah dan cepat yang boleh saya dapatkan anak itik dan makanan…. terima kasih…wassalam.

    • saudari duk di area mane kt terengganu..sy berhajat nk melawat tapak ladang ternakan itik anda..sy baru nk belajar bela itik nie..tp,tiada pengalaman..

  27. assalamualaikum..

    saya nak tanya selain mardi adakah jabatan-jabatan lain yang boleh membantu dari segi khidmat nasihat untuk ternakan itik. Di kuantan dimana boleh saya dapatkan anak itik

  28. Saya ingin mengetahui adakah kaedah lain yang boleh meningkatkan pengeluran telur itik selain dari cahaya lampu di waktu malam.

    Sekian. Terima Kasih

  29. a’kum…
    apa perkembangan untuk minta diadakan kursus penternakan itik di dungun?
    tolong maklumkan perkembangannya yea…terima kasih

  30. Assalamualaikum Harizamrry & Semua forumer,
    Ada sesiapa boleh beritahu jika itik ada masalah tidak bertelur(musim meluruh), apakah yang harus dilakukan?Dan selalunya masalah ini berlanjutan sehingga berapa bulan?

  31. pn noreliza bela itik aper..

    Dah try bagi makanan itik ketika betelur…

    makanan nya lain skit..

    ada jual kat kedai binatang selalunya…

    itu jer yang dapat bantu.

  32. fikirt,
    Saya bela itik penelur khaki campbell.Masalahnya itik saya ni kurang bertelur kalau musim hujan.Bapa saudara saya cakap ni disebabkan musim meluruh.Saya memang bagi makan itik ketika bertelur…layer.

  33. say ada beberapa soalan, saya telah memelihara itik sebanyak 150 ekor hasil nya ok lah.. tapi sejak kebelakangan ni telur kecil berbeza dari biasa . Dan utk itik sejumlah ini bgmana kah cara pemakanan yg sesuai akhir sekali adakah ubat atau makanan utk telur mejadi besar.

  34. Apa khabar semua.
    Saya ada melawat sebuag ladang ternakan itik penelur di Kelantan baru-baru ni. Jumlah itik yang dibela ialah 4000 ekor.Semasa 2 hari lawatan di situ, saya agak terkejut kerana telur yang dihasilkan hanyalah lebih kurang 2000 biji sehari. Bermakna 50% sahaja.Dan makanan yang diperlukan ialah 20 beg seberat 25kg.Mengikut pekerja ladang tersebut, harga 1 beg ialah RM39.Jadi bila dikira, ladang ini sebenarnya mengalami kerugian kerana makanan yang mahal dan itik yang tidak produktif.

    Ini membuatkan saya terfikir kembali samada untuk meneruskan niat saya menjadi penternak itik atau sebaliknya.

    Diharap harizamrry dapat comment.

    Saya juga nak tahu berapa harga borong telur itik segar dan telur masin sekarang ini?

    Terima kasih.

    • makanan
      rm39 x 20beg = rm780

      telur
      2000biji x rm0.60 = rm1200

      jadi: rm1200 – rm780 = rm420..masih ada untung kan :D

      makanan yang diberikan adalah:
      25kg x 20beg = 500kg

      500kg / 4000ekor = 125gram

      itik telur sepatutnya diberi makan 160 – 170gram..sbb ni kot itik jd malas nak bertelur..hehe

      purata itik bertelur :
      260 – 300 biji setiap tahun

      (260/365)*100 = 71%

      (300/365)*100 = 82%

      maknanye, klau di ikutkan itik bg 4000 ekor dapat menghasilkan
      2840 – 3280biji / hari

    • Saudara..
      saya berhajat nk melawat ladang ternakan itik saudara.saudara tinggal di kelantan asal dari area mana?saya pn asal dr kelantan..sy nk timba pengalaman dr saudara..

  35. Assalamualaikum..
    »
    » Bekalan anak itik diperolehi dari luar negeri seperti Perak, Penang, Johor.
    – Di Terengganu – Kedai juaalan burung dan makanan ayam telah mengimport anak itik berkenaan.Harga saya x tahu.
    – Jabatan juga berikan perkhidmatan tolong beli dari Negeri Perak. Harga anak itik penelur umor sehari RM 3.00 seekor. Jika berminat boleh hubungi Unit Unggas Negeri atau JPH Daerah yang berdekatan.
    – Sumber anak itik yang jabatan tolong beli ialah dari Negeri Perak iaitu Teoh Choon Leng, No. 21, Taman Assam Kumbang Jaya, 34000 Taiping, Perak. Tel: 05-8067787.

    Sekian, terima kasih.

  36. Saya ingin membeli benih anak itik penelur jenis khaki champbell/indian runner. Saya beroperasi di kelantan. Boleh saya tahu dimanakah saya boleh mendapatkan benih itu dan berapakah harga terkini..kepada yang berminat sila hubungi saya di nombor ini…. 0123227511

  37. Norita,

    Kursus tersebut kurang mendapat sambutan kerana ramai yg iingin menghadiri kursus ternakan itik…Di Dungun hanya diadakan kursus ternakan ayam..Lagipun jumlah permohonan tidak mencukupi untuk diadakan disana.

    Pegawai di Terengganu mengesyorkan saya agar berhubung dengan pegawai di Melaka utk ternakan itik. Sekiranya masih lagi berminat dengan kursus tersebut, bolehlah menghantar borang permohonan ke Jabatan Perkhidmtan Haiwan terbabit setelah mendapat sokongan dan tandatangan dari Pegawai Jabatan perkhidmatan haiwan berhampiran tempat anda.

  38. En. Syam Roger,

    Saya nasihatkan encik supaya berhubung dengan Pegawai Perkhidmatan Haiwan Negeri Sabah…setahu saya JPH ada memberi bantuan untuk urusan pembelian baka itik…

  39. Salam
    saya ada terbak kambing baka boer fullblood di kuala selangor. nak tambah lagi dengan itik teluk di rawang, apa pun terima kasih tuan blog atas maklumat yg bergitu barmanfaat pada semua.
    semoga apa jua yg kita usahakan diiringi doa dan usaha..pasti berjaya..

    p/s : Pada sesiapa yang tau kat mana buleh dapat anak itik dgn harga berpatutan dalam kuantiti yg banyak sila maklum pada saya secepat mungkin.tq

    Ikrami,
    Brother boer 017 232 5676

  40. Salam.saya dari dungun, seorang lepasan graduan ipt.sy ni kurang berminat utk bekerja makan gaji..sy lebih berminat dalam bidang usahawantani ni especially dlm bidang penternakan itik ni.masalah saya skrg, sy x tau mcm mana nak mulakan bidang ni.boleh x en harizamrry bagitau?pasal pinjaman mcm mana yer?harap sgt2 yer….

  41. saya dr kota bharu kelantan…saya nk bertanya…adakah itik telur sesuai jika di beri makanan sampingan sprti ubi kayu sebagai makanan sampingan selain dedak???boleh tolong kongsikan dgn saya alamat atau ladang teknakan itik telur di kelantan kerana saya berhasrat utk melawat ladang itik…

    • Sesiapa nak beli makanan ternakan di sekitar semenanjung malaysia boleh hubungi saya di talian 019-9399505.terima kasih

  42. Saudara Harizamrry, saya memiliki tanah dua ekar di Pendang, Kedah dan tanah bersempadanan dengan sawah padi. Adakah ternakan itik akan memberi masalah kepada petani sawah kiranya kawasan tidak dipagar. Saya pernah dengar penternak melepaskan itik mereka di sawah sebagai alternatif membenarkan itik mencari makanan sendiri. Komen saudara..

  43. Pingback: Panduan Ternakan Itik Telur, usahawan telur masin, cari duit tambahan

  44. Salam……

    Saya Ada menternak itik pedaging sebanyak 2500 ekor dan jangka masa keluaran pada pertengahan bulan sembilan, kepada sesiapa yang berminat untuk membeli itik boleh menghubungi saya 0126644769 Melaka.

    * BERHATI-HATI JIKA BERURUSAN DENGAN SYARIKAT ORANGE DUCK ENTERPRISE……

  45. Sy pemilik kilang baja foliar di Puchong. Ingin bertanya jika saudara berminat utk menjadi agen pemasaran. Harap dapat emel saya. Terimakasih

  46. salam, sy dah mula mengusahakan projek itik telur dgn 315 ekor, masalahnya itik tidak bertelur pada musim hujan, mcm mana cara mengatasi. t.kasih.

  47. saya ingin mendapatkan maklumat lebih lanjut tentang penternakan itik terutamanya bagi kawasan sawah padi. Sekiranya boleh mendapatkan bantuan dimanakah saya perlu ajukan masalah ini.

  48. salam..sya graduan lepasan ijazah..saya berminat untuk menjalankan penternakan itik.saya sedang mencari info untuk menjalankan penternakan itik nie..bagi memulakan penternakan kecil2lan di kawasan batu pahat, johor…dimanakah sya boleh mendapatkan baka itik & makanan?berapa luas tanah yg sya perlukan?berapa modal yg diperlukan?kawasan yg sesuai?

    harap dapat bantu sya..terima kasih

  49. saya seorang pelajar universiti ingin mengadakan lawatan sambil belajar ke tempat-tempat yang sedang maju berteraskan keusahawanan. ini bertujuan dapat menyemai semangat keusahawanan berteraskan perniagaan dalam diri ahli kelab usahawankami..bolehkah saudara membantu kami menyenaraikan alamat yang dapat membantu kami bagi mengadakan lawatan sambil beljar ini di kawasan johor sahaja??

  50. salam.. ingin bertanya utk memulakan projek ternakan itik telur 100 ekor, berapa anggaran kos nya dari pembinaan reban, pembelian anak hingga pemakanannya? berapa lak keuntungan nya sekian.

  51. Salam,
    Terlebih dahulu aku ingin mengucapkan sekalung tahniah buat kau diatas kewujudan WEB kau nie.
    Untuk pengetahuan kau dan kawan-kawan yang lain, aku pun baru mula hendak menternak itik telur nie. Sekarang nie adalah beberapa ekor untuk “TRY RUN”.Doakan aku berjaya, jadi sesiapa yang tinggal area Melaka boleh lah kontak aku, 0132808687. Boleh juga kita bertukar-tukar pandangan, tak der pun email aku “tuah9364@yahoo.com”.
    Wasalam.
    Lebah

  52. Assalamualaikum,
    Saya berminat untuk membela itik telur. Kalau saya ingin bela ituk sebanyak 500 ekor .Berapakah peruntukan yang perlu saya adakan daripada membina reban hingga penjagaannya.Diamana kah dapat saya mendapat kursus yang hampir dengan tempat tinggal saya di Kuala berang Terengganu.

  53. itik-itik daging saya telah besar dan ada 100 ekor dan mungkin boleh dijual dalam tempoh seminggu lagi. Masalah saya dah buat tinjauan di Pasar-pasar sekitar Johor Bahru tiada orang melayu jual itik. Bagaimana boleh saya boleh pasarkan itik daging saya dan berapa harganya dijual musim perayaan atau musim biasa?

  54. Salam..boleh tak dapatkan saya senarai penternak itik-itik penelur…saya ingin dapatkan bekalan telur itik dengan kuantiti yang banyak…tolong hubungi saya..019 6747 150

  55. salam..saye berminat nak bela itik telur,tp tiada pengalaman..bleh bg senarai alamat penternak di kelantan..bleh buat lawatan..dimana nak dapat kursus ternak itik ni..

  56. saya ,norazaman adalah pengusaha baru dalam industeri ini dan dah sebulan menternak 600 ekor itik telur di kedah ,boleh hubunggi saya untuk perkongsian maklumat di talian 019 7710101 ,moga sama2 kita berjaya melansungkan kehidupan dengan usaha yang dilakukan walam

  57. Saudara saya baru je bersara, so minat juga nak ternak itik telor tlg bagi info mana nak beli anak itik & harga nya berapa? SMS pun boleh, nak cepat ni tapak dah ada. 0133971748 Hj Basran

  58. Saya ada berminat nak ternak itik, Antara itik penelur dan Itik pedaging mana satu mudah di ternak? Ada tempat yang boleh saya tengok kalau boleh di kawasan yang ternak untuk komersial.
    Saya berminat nak hadiri kursus. Ada tarikh terdekat?

    Permintaan tempatan tidak begitu tinggi bagi itik pedaging tapi saya percaya untuk export ke negara Singapura, Taiwan dan Hongkong agak baik?

    Oleh itu potensi nya besar cuma kita kena study cam mana nak export Kalau ada peraih tempatan mungkin harga nya di ambil rendah?

    Apa kata saudara?

  59. Saya sgt berminat untuk menternak itik, saya ingin tahu alamat Jabatan Perkhidmatan Haiwan di Kelantan. Berapa harga seekor anak itik telur? Ape name itik telur secara spesifik? Bole bg alamat pembekal anak itik? Saya da tengok jadual pemakanan, berapa harga untuk Starter, Grower & Layer.
    Bhn² utk buat makanan sendiri, mesti campurkan semua bahan yg saudara listkan ker? x bole 1 pn yg x masuk ea?

  60. Salam sy berminat nk menternak itik..
    Tp bimbang pulak pasarannye..
    Blh x saudara saudari terangkn serba sedikit mengenai pasarannye dlm malaysia nie..?

  61. Saya asyraf berkecimpung dlm bidang penternakan itik hampir 3 bulan. Menternak dalam 600 ekor itik telur di kelantan. Sesiapa yg inginkan perkongsian maklumat atau ingin dptkan bekalan2 itik dan makanan itik telur,kambing dan kuda boleh hubungi sy di talian 019-907 8228 @ 017-432 7228.

  62. saya baru memelihara 300 ekor itik menelur.saya nak tanya berapa lama seekor itik boleh menghasilkan telur sepanjang hayat seekor itik.

  63. saya ada menternak 96 ekor itik telur di Melaka. Dianggarkan itik akan mula bertelur bulan depan. Maybe dalam bulan Disember. 2,3 ekor itik baru mula belajar bertelur.

    Sesiapa yang ingin bekalan telur itik boleh call saya 012-6270613 atau email di ayu_ijah@yahoo.com (Tapi kene tengok perkembangan proses bertelur itik bulan depan dahulu)

  64. Gambar tok jembal tu macam pernah tgk, jalan lagi ke ladang tuh?

    Nasihat saya… jgn guna gold coin. guna mesh penang. Keduanya, senarai pembekal yang diberi, cuba la dpt kredit kalau bole, kot dapat cakap kat aku. Dulu kami pun beli dari penternak yang ada 70,000 ekor khaki campbell, lagi murah kalau beli direct distributor… sebab diorang ada MOQ. Masa tu kami bela 3,000 ekor. Now, harga dah sekali ganda… dulu RM50.50, sekarang RM 90-98…. cuba la calculate kalau ada untung ke tak. Itu pun kalau penjagaan sempurna and itik bertelur pada kadar 85-95%.

    Dengar ada org ganu Melayu kita masuk sekali 5,000 ekor khaki campbell… saya tak tau la apa cite sekarang tapi i can bet dia akan jual semula itik dalam masa 4-6 bulan, iaitu sebelum itik bertelur secara consisten.

    Bagi yang buat makanan campur… kalau duk Ganu ok la kot, byk bahan mentah yg murah (kalau pandai carik). Dan dah ada pun produk Melayu (telur asin jeruk) yang masuk Sabasun. Bangga gak tgk.

    Jangka hayat penelur? biasa kalau yg besar-besaran 2 tahun bertelur pastu jual pencen, mula stabil bertelur 4-6 bulan. Jangan langsung bagi natang ni stress… sok gi nya telur ok, lusa turun… nak bagi naik balik susah lambat.

    untuk makanan lak, layer… untuk 1,000 eko dalam 2.5-3 guni. Roughly la. Bagi sekali pagi. Kalu 2,000 ekor, bukak 3 guni pagi, 3 guni ptg. Kalau guna kolam, tutup sblm kul 7, tak pasal2 telur byk dlm kolam.

    Berkenaan produk, kalau pantai timur lebey ke telur masin jeruk. Teur hitam biasa pantai barat. Harga… tgk sendiri la. Kira sendiri. Pasaraya akan jual dlm 60-70 sen sebijik… maksudnya harga ladang mungkin 35-55 sen… ikut grade dan budi bicara tauke ladang.

    Produk selain dari tu… kuning telur yg dah keras (dijeruk)… ni bermusim skit… untuk kek perayaan Cina. Harga… pepandai la nego.

    Untuk sesiapa yg minat nak wat khaki cambell… nasihat saya… cari tanah yang naturally BERPASIR… tapi tak dekat sangat dengan LAUT. Ada sebab saya nasihat camni. Pasir… supaya telur cantik dari segi pemakanan itik, diorang mmg makan skit pasir. Kedua bersih, senang kutip, tak kotor. Lecah2 leceh wooo. Takkan kita org Melayu jual telur kotor… nak bersihkan lagi… swt. Bekas lombong = canteeeeek!!!

    Selain tu, baik terlibat secara langsung. Jgn harap upah org je. Tauke Taiping nasihat camtu, ada sekali… pekerja dia tak suntik itik2… beribu mati. Bila tanya pekerja dia kata dah… so baik moniter dan terlibat secara langsung.

    Pengalaman dgn Veterinar??? Huh, masa check… ada ke pegawai veterinar tu tanya kite;”Itik ni sihat kan?”… nampak sgt tak tau menda… tgk buku je la tu. By the way, kebanyakan jabatan vet amik anak itik dari tauke yg sama. Base kat Perak. Muscovi ngan Khaki campbell. Incubator dia… huh… last time tgk ada 8 butir bawah gudang… besar2 yg leh muat beribu telur tuk eram.

  65. Lupe nak cakap, kat atastu tade sebut pasal injek. Kena injek…ot tak siap la. Ada mesin dia, kot tak mampu beli cuba pinjam veterinar atau mana2 tauke yang baik hati.

    sebelum masuk itik… cam biasa, sembur la anti hama dsb. bia 2-3 minggu.

    Design bekas air… baik guna atau set yg automaik je. Kalau guna kolam, pastikan design tak membebankan kerja.

    hmm… saya tak tau penternak lain… tapi rate ladang lama telur adalah 85-95% atau 345-365/tahun seekor. Itupun kalau jaga betul2 la. Jaga main2, hasil main2 la.

    Penyakit lak, paling commom = lumpuh. asingkan, wat ala2 ICU unit. Bia sampai sembuh, kalau tidak sembelih wat sup.

    Telur masin, macam2 campuran ada. nak best, test sendiri sampai perfect. Takya la susah2 wat sarang, itik bukan cam ayam le.

  66. kepada yg berkenaan:

    sy benar2 berminat dlm penternakan itik telor. sy byk buat research dri internet. skrg sy tinggal dikawasan pasir gudang..
    boleh kah sy mendapatkan pihak2 yang terdekat untuk membeli anak atau induk dan kalau boleh sy mahu melawat tapak2 penternakan itik yang berdekatan…

    sy berharap sekiranya ada rakan2 yg boleh mmbantu..
    nas:0167632615/ 0129413248.

  67. saya ingin thu,ada diantara kwn2 yg thu dmana ada pternak itik mjual telur itik mentah..arael k.terengganu,sya ada mternak itik telur,masalah skrg sya kkuranggan stok,pmntaan trlalu byak..sham 019-4059140

    • masih perlukan telur itik mentah , saya di Kg Sunai Karang Pantai, Jln Kuantan -cherating hubungi saya 012-9466798 Ida

  68. banyak betul maklumat yang saya dapat,tak rugi maklumat/pengetahuan dikongsi bersama.
    bagi pendapat saya, kita perlulah peka dgn keperluan itik samada itik penelur atau daging. itik penelur sesuai dikawasan yang berpasir dan tak boleh gemuk nanti tak dak hasil (telur) berbanding itik pedaging tak kira apa jenis tanah yang penting temboloknya penuh, cukup 3@4 bulan boleh potong/jual.

  69. Salam… Sy nk mtk hikmat nasihat skit pd kwn2 sume.. Sy dh mule ternak skit itik petelur & pedaging.. Tp masalahnye sy masih lg samar2 ttg pasarannye.. blh x kwn kongsikn dgn sy dimne harus sy pasarkn telur & daging2 itik sy.. Sy kini menternak di N.sembilan.. Tp klau ade tmpat utk jual d selangor & melaka pn sy sanggup anta.. Klau & sudi bantu bley x tuan/puan hbgi sy 012-6552996 (sms pn bley)

  70. assalamualaikum
    saya merupakan pelajar thn akhir di ump
    igt nk besarkan bela itik ayah saya.tp makanan itik x leh bla mhl sgt.sy berada dikuantan dan ingin berkongsi maklumat dengan pembela itik sekitar ini. saya ingat nak tambah bilangn anak itik.kat mana saya boleh dapatkan bekelan anak itik di area pahang.apa beza itik pedaging dengan itik penelur?
    amin-014 8394083

  71. HALL0……….ADA SAPE-SAPE NAK BELI ITIK SAYA 500 EKOR JENIS PEKING DAN BOLEH JUAL SEKARANG,DAH CUKUP UMUR 3 BULAN LEBIH,SAYA DAH LETIH….. BAGI MAKAN KAT ITIK-ITIK SAYA NI….INGATKAN NAK BESARKAN LAGI PROJEK SAYA NI, TAPI KEADAAN NAK CARI PASARAN SUSAH LA…….LEPAS NI INGAT NAK GULUNG TIKARLA………..KALAU TAKDE JUGA ORANG BELI SAYA INGAT NAK SEMBELIH DAN BUAT GULAI LA….BAWA KAT SURAU MAKAN RAMAI-RAMAI DGN ORANG KAMPUNG DAN SEMBAHYANG HAJAT MINTA DOA KAT TUHAN,…AMIN…….HALIM-0195402644 MELAKA.(Nota: kepada sesedara yang nak buat bisnes kena cari orang yang nak beli dulu la…..kalau tak letih dibuatnya,,,,,,,,,,

    • salam en halim…nak jual langsam ke atau kira sekor2..memang susah ke nak cari pasaran..ni semua buat saya risau pasal saya bru nak memulakn ternakan itik ni secara kecil2an dlu.. semasa menjalani krusus dulu tak ada ke cara2 nak mengatasi masalah ni yg berikan? munat sya dah mendalam sgt skrg ni..cuma tggu modal je lg .no phone sya 019-3675035

  72. salam……………

    saya ingin menjual itik jenis penelur,sbb nk jual tapak kandang itik nk buat bangunan..itik brusia 4-5 bulan(tgh sedap telur leni )..hanya tinggal 200 lebih lg..areal marang…..019-4059140

  73. Good days!

    Saya ingin mencari orang yang supply plastic bag/jumbo bag 50 kgs yang bersih dan terpakai.
    Plastic bag untuk makanan haiwan, baja, gula pun boleh. lebih kurang 30 ribu helai sebulan, tapi ada berapa pun i nak.

    • syarikat saya ada membekalkan jumbo bag pelbagai saiz.jika ada sebarang pertanyaan mengenai jumbobag boleh hantarkan email kepada saya atau hubungi saya di 013-9344469.

  74. Saya dah wat R n D selama setahun. sekarang saya nak memperbesarkan lagi projek itu. bleh tak sape-sape bagi format surat rasmi untuk mintak bantuan?

  75. carigold.com punya maklumat tak berguna sgt. nampak benar takde pengalaman sape2 yg post situ.

    saya nasihatkan jangan bergantung sangat pada maklumat yang dapat dari internet, baik jumpa and cari peladang/usahawan yang betul2 buat.

    satu lagi kalau ada mangkuk2 ayun yang offer menjual itik penelur yang kononnya dah matang bertelur (4-6 bulan)… nasihat saya JANGAN la jadi sengal dan beli. ada beberapa sebab;

    1. owner tak mampu maintain sebab kos terlalu tinggi (kemungkinan besar itik kurang optimum), system ladang tak betul, KURANG hasil telur sebab SALAH pengurusan ataupun tak reti buat feed sendiri/makanan campur.

    2. itik khaki campbell ni, kalau sedang bertelur dan tiba2 ditransport ke lokasi lain akan mengalami stress… telur menjunam atau hampir takkan ada telur. saya bagi contoh la ye… katakan pindahkan 1000 ekor khaki campbell umur 5-6 bulan yang hasilnya di ladang asal purata sehari 750-850 biji (itupun kalau jaga betul)… kena pindah ke ladang lain (itupun kalau cara pindah betul)… hasil sehari dua lepas pindah akan jadi KOSONG atau sedikit. Nak naikkan balik jadi corak produksi telur asal makan masa berbulan (itupun kalau caranya betul). itik baka ni amat2 sensitif dan tak boleh stress.

    saya nak beritahu disini… TIADA pengeluar anak itik penelur atau muscovi bumiputera. Yang ada cuma towkey2 di area2 taiping dan sekitar perak. even Jabatan Haiwan & Veterinar amik dari diorang.

    selain itu kena pastikan tau cara vaccination, kena tahu bila masa sesuai penukaran dari starter-grower-layer, dan kena kenal pasti serta merta kalau ada yg sakit. kalau setakat lumpuh, asingkan je.

    kalau ada menda nak tanya pasal itik penelur khaki campbell, email saya di lxn_deria@yahoo.com. saya akan cuba jawab berdasarkan pengalaman. kalau nak tanya pegawai veterinar, tanya la. pengalaman saya bila diorang datang check ladang… pegawai veterinar tanya kitorang balik itik ni sihat ke tak. kelakar betul.

  76. saya tinggal dikawasan daerah kinta perak, ibu saya berminat untuk menternak itik telur secara kecilan, bolehkah saya dapatkan alamat yang menjual benih anak itik telur dikawasan daerah saya, dan harga bagi seekor benih anak itik

  77. Saudara, anda berminat untuk menternak itek secara besar besaran dekat di Sarawak? Rakankonsi tempatan boleh dapat tanah dan banyak insentif lain yang di beri kerajaan tempatan. Pembeli dapat di cari sebelum projek di mulakan. Malah ada ready buyer; Sebahgian dari projek projek lain saperti aquaculture, ternakn udang ayam, belut, ikan kelik dll. Boleh bincang ya.

  78. Saya ada lk 130 ekor mule duck matang, untuk dijual, sila hubungi saya, hj. shaari 019-9816264 di Kok Lanas, Kelantan

  79. saya ni minat sekali tuk menternak itik pedaging dan saya tinggal di kawasan dekat laut (pesisir. bagaimana cara menternak itik pedaging yang baik, mohon petunjuk terima kasih. dari mukhlis

  80. hanim says
    saya ada membela itik sebanyak 50 ekor ,21 telah mati kerana itik itu mencatok kawan2nya hingga berdarah .tempat yang di catuk adalah bahagian ponggong.Sampai berdarah ,apa saya nak buat.Itik yang saya bela itik muskowi(itik serati)tolong lah bantu saya

  81. assalamualaikum
    sebenanya dah lama ikut web ni, cuma tak pernah bersuara saja.
    selepas sebulan dok kaji pasa itik telur ni, emmm, sebenarnya tak semudah yang disangka. macam senior2 yang lain cakap la, pemakanan itik tu pentig utk pastikan depa tu bertelur. kalau tak dak telur, tak dak lah duitnya. makanan lak, kalau nak harapkan yang kormesial 100% – huh tokey lak tak bertelur.
    so nasihatnya, pada sapa2 yang nak mulakan projek ternakan itik telur ni, make sure you ada formula makanan sendiri. yang campuran dedak la, jagung la, sagu la, dll. campuran ni lak bukannya bleh pakai main campur je. peratus protin kasar dia mestilah +- 18%, baru la ngam utk itik bertelur.
    cakap bunyi mcm hebat dok, tapi tu la, jenuh dok wat campuran sendiiri, tak jadik2 gak ni.
    ada saper2 bleh tolong tak. lagi bagus, kalau belh tlg jual terus.. kitorang beli la murah2. janji x semahal dedak layer goldkoin punya 25kg = RM45. ayalaaaa..

    apa2 pun tq kepada empunya blog.
    keep up the good work

    wadi
    019-9145 919

    • salam perkenalan, tentang nak jimat kos bagila makan umbut pisang hutan pagi,pungut sayur yg x guna kat pasar tok petang,esoknya bagi nasi +jagung buat menu gitu2.saya bela mascovy 100 + khaki 35ekor, main2 je tapi hasil nya agak lumayan sebab customer cina. belum besar dah telipon. pasaran tu penting mesti ramah dan muka tebal nak minta kelapa atau sayur kat pasar tu.

  82. assalamualaikum
    aq da berkecimpung dalam penternakan itik telur nie da 2tahun mula2 nak berjaya memang la sakit sampai nak ganti seluar pun payah.kalau korang nak mulakan projek penternakan itik telur nie perlu la kira kos dari A-Z kalau tak alamat botak la kepala korang duk pikirkan kos makan.aq sarankan kalau korang nak mulakan projek nie kena la bela melebihi 1000ekor klau x kos makan pun korang tak dapat tampung n kne la full time sebab itik telur nie sensitive dengan gangguan.aq nak tanya sape2 kat sini ade ramuan untuk menyedapkan lagi telur asin????????????????????????

    faizal
    012-9792738

    • kalo nak buat telur masin cara saye,cume rebuskan air garam dan sejukkan…kemudian apabila air garam dah tak panas,masukkan je telur itik,dan direndam selama 18 hari..sebelum masukkan telur kene tulis tarikh kt telur gune marker pen..untuk tandakan dah brp lame direndam.

  83. Assalamualaikum…saya ingin menjual itik daging.bagi sesiapa yang tinggal di negeri melaka yang ingin membeli itik daging bole lah contack saya.itik daging berumur dlm lingkungan 4bulan.sume dah besar.016-6697981

  84. salam..sekarang saya sedang mengusahakan untuk menternak ayam kampung. cuma saya ingin tahu bagaimana hendak mencari mesen penetasan telur?? dan adakah kosnya terlalu tinggi? kerana saya sudah membela ayam kampung akan tetapi semua telurnya tidak menjadi..

    • awak tggl kt ner?di kg sy ader org menjual mesin eram telur…dlm area rm300 utk yg kecil..yg besar pn ader jgk,tp tak pasti hrgnye…

  85. ada sesiapa nak beli makanan ternakan (Ayam,Kambing,Lembu,Ikan,Puyuh,Itik)terus dari kilang dengan harga berpatutan,sila hubungi saya di talian 019-9399505 (Sekitar Semenanjung Malaysia)

  86. askum
    saya berminat dgn ternakan itik telo ni..
    sekarg saya dah mule dgn 7ekor..dan telah bertelur 3bijik..
    so saya nak tau cam ner saya nak mulakan dgn membesarkan trnakan saya..
    dan ade sesiapa yg boleh membantu dlm pinjaman pertanian tuk itik

  87. saya baru nak rangka plan tuk wat projek penternakan itik telur…
    so skunk saya sedang cari maklumat ttg itik, pembekal itik, pembekal makanan itik,.. saya tinggal di kemaman terengganu..
    ader sesiapa boleh bantu saya x??
    emel saya muhanisah_edy@yahoo.com

  88. salam semua..
    saya ada itik daging yang dah 3 bulan..
    ada 200 ekor.. saya sedang mencari pembeli yang berminat.. saya dok kat alor setar,kedah.
    zulfa – 0195071997

  89. saya bru nak memulakan ternakan itik telur. kawasan bahau n semblian.kawasan sawah padi..
    dimanakah sya boleh mendptkan binih baka anak itik telur?rm ? sekor
    permulaan dlm 500 ekor..berapakah keluasan tanah yg dperlukan..
    sya harap bantuan dr en amatlah diperlukan..tq

      • En. Bob kenapa nombor encik sudah tak dapat dihubungi lagi. Tukar no lain ke? Boleh encik call saya di talian 012-7762060 / 0127329644
        /0164357503. Encik pernah datang ke kawasan ternakan itik saya di macap. Terima kasih

  90. salam semua….bolehkah sesiapa beri panduan untuk saya mendapatkan anak itik telur dengan yg berpatutan..

    sila hubungi saya atau sms je..019-3675035. terima kasih.

  91. tolong le bantu….
    ayah saya ada bela 800 itik khaki campbell..asal bela 100 ekor..time tu suka2 bela..bila tambah sampai jadi 800 ekor..makanan pun bertambah..bertelur tu tak tentu..pernah 350 biji..time lain pulak 20 biji…bila turun susah nak naik balik..bab pengalaman bela itik memamang zero. satu lagi masalah..macamana nak hilangkan bau tahi itik di reban tu..ada ke penawarnya utuk disembur..itik2 ni kena bagi antibiotik tak..kalau kena ,antibiotik jenis apa…tolong ya bagi jawpannya..terimakasih banyak-banyak

  92. Assalamualaikum………..
    saya nak cari itik telur, baka khaki campbell, lingkungan umur 3-5 bulan. harap boleh bantu saya. 012-5846143 -paknen penang-

  93. KAMI MEMBEKAL ANAK ITIK KHAKI CAMPBELL DAN ANAK AYAM KAMPUNG.
    ANAK ITIIK – RM4.50/EKOR
    ANAK AYAM KG – RM2.50/EKOR
    LOKASI DI N9.

    TEMPAHAN DALAM JUMLAH BESAR DIALU-ALUKAN.
    BERMINAT HUBUNGI
    017-3021542
    017-6101956

  94. KAMI MEMBEKAL ANAK ITIK KHAKI CAMPBELL DAN ANAK AYAM KAMPUNG.
    ANAK ITIIK – RM4.50/EKOR
    ANAK AYAM KG – RM2.50/EKOR
    LOKASI DI N9.

    MEMBELI BALIK TELUR ITIK – RM 0.30/BIJI GRED A

    TEMPAHAN DALAM JUMLAH BESAR DIALU-ALUKAN.
    BERMINAT HUBUNGI
    017-3021542
    017-6101956

  95. rbfram enterprise.
    membekal itik telur&daging,ayam kampung,kambing jnis farel&boer,dan alat2 perternakan dll…

    lokasi:wp labuan,kota kinabalu sabah.
    cntct no:018-3933720
    Email:rblfarm@gmail.com

  96. To Aida, yang saya tau utk hilangkan bau busuk taik itik di reban just taburkan gula merah serata mgkin. klu ada petua baru nnt saya bagitau ok.

  97. saya mempunyai itik telur jenis peking sebanyak 500 ekor… dan berat sekarang sudah 3 kg.. dan akan bertelur pada bila2 masa… saya ingin mejual kesemua itik saya.. sy ingin mejual itik ini kerana faktor tapak saya sekarang akan di ambil alih oleh felda dan saya tidak mempunyai tapak yang baru wat masa sekarang… oleh itu sy ingin menjual kesemua itik saya itu … jika sesiapa berminat sila hubungi saya di talian 013-3020913 (ajai)

    …. jika tuan harizamrry ada senarai pemborong atau pembeli itik boleh bagi pada saya… sy mmg terdesak utk menjual itik2 tersebut.. utk perpindahan memerlukan modal yg besar oleh itu sy ambil jln mudah dengan menjual kesemua itik tersebut… bantuan encik smua sy ucapkan terima kasih..

  98. to aida, jgn biarkan itik mandi atau bermain air terlalu lama, ia akn menjejaskan kesihatn itik dan menyukarkan pengeluaran telur,hanya sediakn tempat minum yang kecil dimana itik hanya dapat menghulurkan kepala dan paruhnya utk minum air, jika itik ada masalah kesihatn berilah ia vitamin Nopstress/stresspack cara penggunaan rujuk veterinar terdekat.

  99. saudari Hanim,
    Itik Serati atau dikenali juga dengan nama itik Muscovy memang mempunyai sifat suka mmematuk kawan sendiri, so itik Muscovy perlulah dipotong sedikit hujung paruhnya semasa berusia lebih kurang seminggu.. ini untuk mengelakkan berlakunya kecederaan pada kawan yang dipatuk.

  100. Pak saya ada pertanyaan sementara saya ada 2 ekor itim untuk dipelihara tapi bagaimana cara untuk memelihara yang baik??? mohon penjelasan

  101. Assalamualaikum

    Saya ingin mendapat bekalan anak itek sebanyak 300o ekor itek khaki campbell. Mana boleh dapat bekalan.

    Saya ada tanak 10 ekar di pekan nenas. Kalau boleh tolong, sila emailkan pd saya. Wassalam

    Zuhaimy

    • salam en.zuhaimy,

      saya ade bekalan anak itik telor gred A.seekor saya jual RM4.20 siap hantar,jika berminat boleh call saya untuk tempahan atau maklumat lanjut 012-7496049 [bob]

    • Anda boleh mendapatkan itek dari pembekal di Johor harganya tidak lebih dari RM3.50 untuk Khaki Campbell.

      Saya adalah perunding ternakan itek A-Z. Dari reban hingga pemakanan dan pemeliharaan. Teknoloji alam semulajadi yang terkini, tanpa bau tanpa lalat. Makanan menjamin akan bertelur itek anda pada minggu ke 17.

  102. Kepada semua kwn2 klu boleh tglkan no tel. supaya mudah di hubungi bagi membantu menyelesaikan masalah anda, terima kasih.

    zuhaimy
    mohd daud

  103. salam..

    ada x supplier anak itik/induk daging utk dijual.Sya tnggal di kuantan.Jika ada yg berminat utk mnjual silalah hubungi sya di 0174979587.

    • salam en.warie,

      saya ada bekalan anak itik pedaging atau itik penelor
      1.itik daging jenis peking/serati/muscovy : RM3.80/ekor
      2.itik telor : RM4.20/ekor
      maklumat lanjut call saya 012-7496049 [bob]

  104. Kami membekalkan anak ayam pedaging RM0.50 (lima puluh sen seekor). Sila hubungi Green Poultry Enterprise, Banggol Berangan, Labu Besar, Kulim, Kedah. Hp : 019-4042928 (Asri), 017-4708096, 017-4567049 (Md Daud)

  105. salam semua penternak itik apa kabar
    saya skrg dalam progress nk besarkan
    itik telur saya
    antara masalah saya ialah
    x tau camana nk mnyediakan telur masin style tanah liat dan arang itu.
    saya juga ingin mencari sesiapa yg ingin menjual itik nya yg sedang bertelur kepada saya area pahang ini.
    n makanan dia juga saya ingin mencari bekalan yang murah.
    sesiapa yang ingin berkongsi ilmu dengan saya
    ni no saya 014 8394083 kuantan

  106. kepada sesiapa yg nk beli anak itik khaki champbell di kawasan Nilai N9 bolehla hubungi Danina Agrotech di talian 012-9170802.

  107. Saya dari Lahad Datu Sabah nak tau kalau ada panduan untuk memproses makanan itik penelur terutama Baja ” LAYER ” sbab susah nak dapat kalau adapun harga mahal sekitar RM96.00/50kg..

    • saya baru berjinak-jinak untuk menternak ini.. di mana saya boleh dapatkah bekalan baka itik telur di sabah dalam 500 ekor..hubungi saya di talian 0168192748

  108. salam pada smua penternak & bakal penternak jaya. Skiranya anda ingin brkongsi atau ingin belajar menternak ,silalah ke ladang kami di raub pahang atau layarilah koleksi unggas lia sari atau http://www.unggasaliasari.com ..Banyak pekara yg anda bolih dapat & pelajari. Banyak benda yg anda akan sedari di segi pemasaran . Seruan saya agar anda berjumpa dulu dgn penternak lama atau yg dah gagal atau yg berjaya sebelum membuat keputusab utk menternak baik ikan ,ayam atau itik. Ladang saya mengajar secara percuma atau jumpa saya di KL bila2 masa saya berada di KL. HP SAYA 0122269119 /0192299119 Razak. Ladang kami pernah di siarkan d MHI TV 3 & Utusan Malaysia.

  109. Suka saya mengingatkan kawan2 agar berhati2. Bila beli itik penelur pastikan yg betina sahaja kecuali anda nak menjual benih. Anak benih jantan sebenarnya cuma RM 1.00 & betina 2.50 – 3.50 atau MAKSIMA 4.50. Bagi pedaging kalau boleh jangan silap memilih . Ramai yg tidak tahu yakni itik peking bermuncung kuning ,d bela 60 hari sahaja . kalau usia melebihi itu akan d reject. Pengeluar dari penang $ perak menjual pada rm 6.00 -7.00 sekilo siap proses yang d pasakan d KL SIAP BUNGKUS BEKU. Mampukah anda utk menjadikan itik anda 3kg dalam masa 50 hari .

  110. saya nk jual itik telur, umo 9 bulan, baru betelur dlm 3 bulan.. lokasi keratong
    ada 750 ekor semuanya.. transport sendiri..
    alasan jual: saya bekerja di KL dan selalu outstation..
    org yg jaga pon bekerja juga…so xleh full time nk jaga… kalau berminat sila email di jce7021@yahoo.com or call/sms 012-9838007

  111. Hi… salam
    saya dan suami baru bercadang nak mula bela itik telor ni.. Memandangkan keadaan keje sekarang terok, so kami ambil keputusan nak bela itik ni.. Tapi kami nak kena belajar dari bawah.. Both of us 0 knowledge about this. Diaman cara yang terbaik untuk kami dapatkan nasihat serta panduan ?
    Tq

  112. salam kenal
    saya sekarang punya minat beternak itik. iapi ya memulai dari anakan. untuk membeli anakan itik petelur didaerah jawa tengah dimana ? kebetulan rumahku demak.
    terumakasih

  113. Salam menarik topik nie byk ilmu pengetahuan yg boleh dikongsi.Maaf nak tanya saya ada jumpa topik yg sama dlm internet adakah ia di copypastkan? muskil betul la dunia blog sekarang nie.

  114. Askum saya Ida dari Kuantan. Mula menternak itik telur pada Feb 2009 bersama seorang kawan, kini itik saya berjumlah 170 ekor. Umur 8 bulan sudah mula bertelur. Hasil 110 biji sehari. Sedang mencari sesiapa yang ingin membeli telur itik mentah. berat purata sebiji telur 65gram, harga RM0.50 / biji. Lokasi Kampung Sungai Karang Pantai, 26100 Kuantan Tel 012-9466798 Ida

    • Pada hari ini harga telur itik menurun. Gred A hanya 48 sen. Gred B 39 sen. Tetapi harga telurakan naik menjelang minggu kedua Ramadhan.

      Jika pelihara itik elok belajar membuat telur masin yang berkualiti. Untuk makluman anda, telur masin yang enak dimakan berusia 12 hari. Yang kita biasa makan di restoran tu mungkn 3-4 hari atau seminggu.

      Kepada yang berminat untuk memulakan usha ternak itik telur cara komersial, saya adalah perunding komersial A-Z, dari penyediaan reban, bekalan anak itik sehingga pemakanan.

      Kami lebih menekankan kaedah pemeliharaan secara alami, menekankan kepada kebersiahan reban dan persekitaran yang tidak berbau dengan aplikasi probiotics.

      Bagi yang mempunyai tanah atau kebun sawit seluas 1-2 ekar sudah sesuai untuk memelihara sejumlah 5 ribu ekor. Kos pemeliharaan bagi 5 ribu ekor sehingga bertelor boleh mencecah sehingga RM150 ribu.

      Bagaimanapun, pelaburan akan cepat mendapat pulangan.

      • maknanya di kawasan kelapa sawit boleh juga ternak sebab ada soalan di atas tadi

        terima kasih

  115. tadi saya sembang dgn tokeh ladang itik telur d bkt tinggi pahang. Dia ada 3960 betina & 40 jantan itik khaki cambell & stiap pagi mengutip 3200-3500 atau 80% kadar bertelur dgn rm 850 pelet sehari.pelet rumusan ah chong trus dtg dari kilang & x dijual d pasaran.Itik nya d enjet anti biotik & x diberi mkanan lain.Dia juga berminat membeli 0.50 sen setiap biji telur itik anda. mesejkan jika anda bminat ..www.unggasliasari.com ..

  116. Assalamualaikum & salam ramadhan smua……
    saya paknen dari penang ingin menjual itik penelur:
    jenis : khaki campbell
    umur : 7 bulan
    kuantiti : 1000 ekor
    harga : RM 13.00/ekor

    Kepada yang berminat sila hubungi saya di : 0125846143 / 0134886491

  117. sy nak tanya pasaran ank itik serati brape ringit 1 ekor dari umo 1 hari hinga ke 1 mingu.dan nak tanya kat mana kita nak dapat bekalan anak itik serati.sy nak dalam likugan 1000 ekor.

    • boleh dapatkan kursus secara percuma. saudara cum a perlu pergi ke jabatan veterina daerah saudara untuk mendaftar bagi mendapatkan kursus tersebut

  118. Syok dengar org yg berjaya tu ye.. Yg kurang berjaya tu mungkin boleh cuba lagi ..
    Sy pun berminat juga dlm bab ini ..
    Ingat nak cuba dgn itik daging klu ada rezeki la insyallah..

    • Salam Fendi.
      Salah seorang rakan dalam rangkaian ternak itik telor kami di Kuala Selangor ingin mengurangkan sejumlah 3000 itik Khaki Campbell dari jumlah semua 8000. Seribu sudah dijual, ada dua ribu lagi. Itik sudah mula belajar bertelur. Harga antara RM 17 hingga 18 seekor. Kos ternak seekor itik penelor sehingga bertelor ialah RM20-22, tidak termasuk tak tidor malam.

      Rangkaian kami memelihara itik tanpa antibiotik injection – secara alami dan semulajadi. Kaedah pemeliharaan adalah sepenuhnya berteknologi mikro-organik berfaedah (effective microorganisms – EM. Tanpa bau, tanpa lalat, telur tidak hanyir dan enak dibuat telur masin dan dimakan fresh.

      Benchmark baru peneluran itik yang kami cipta ialah 100 hari dengan kualiti yang hampir sempurna. Jika anda berminat sila hubungi pada email : pisangmas@hotmail.com, untuk temujanji lawatan ke reban-reban milik rangkaian kami.

      Rangkaian kami juga adalah penasihat program ternak itik negeri selangor. Kami juga mengeluarkan animal feed supplement yang memberi kadar sihat itik yang tinggi dan kadar kematian kurang dari 15 ekor setiap seribu anak itik DOD.(day old ducklings

      Kursus dan latihan boleh diberikan atas permintaan. Ini kerana kami meletakkan syarat yang tegas kepada mereka yang mahu menerjuni usaha ternak itik secara organik dan memelihara alam semulajadi dengan teknologi EM. Gagal adalah perkataan yang kami enggan dengar.

      Rangkaian kami terdiri dari peternak yang berasal dari pelbagai latar belakang. Diantara kami ada mantan komputer specialist, ada bekas kontraktor, ada bekas wartawan, ada bekas pensyarah, ada yang punya MBA dan lain-lain.

      Seorang dari rakan kami adalah IP – Insiniur pertanian berkelayakan dari sebuah institusi Pertanian di Bali Indonesia. Beliau pandai mengolah EM yang dijamin halal dan guna tanpa ragu.

      Sebuah galeri itik akan diusahakan oleh seorang Professor yang menjadi rakan baru rangkaian kami. Terima kasih.

  119. kat mna bleh dpt bekalan anak itik penelur?
    sy dri perlis.. nak bela itik2 ni kat perlis jgk.. kawasan paya.
    berapa rm anak skarang nie? tolong sapa2 yg tau bgi info k.. TQ

  120. pada 2 okt, aku telah start bela itik telor sebanyak 150 eko n 100 eko itik daging…harap2 aku berjaya…itik daging aku nk jual waktu raya cina nanti,,,

  121. Saya, nak tahu di Johor ada berapa banyak peniaga yang menjual itik di pasaran dan ada berapa banyak perternak itik yang sah dan berdaftar dengan SSM.

  122. Assalamualaikum. Saya ingin menternak itik telur. bagaimana untuk saya dapatkan peruntukan kerajaan untuk benih itik dan makanan serta tunjuk ajar. reban untuk itik telah saya sediakan.saya berasal dari p.pinang.

    • salam… mula-mula saudara kena mulakan ternakan. maknanya reban & itik mestilah telah ada atau pun sedang diternak. kemudian saudara boleh hubungi jabatan veterina negeri. dari situ saudara boleh minta bantuan & boleh minta agar pegawai dari jabatann veterina daerah supaya turun ke tmpat saudara untuk melihat sendiri ternakan saudara. saudara juga boleh mendapatkan khidmat nasihat secara percuma dari pegawai berkenaan. antara bantuan yang boleh disalurkan ialah dari segi peralatan ternakan seperti bekas air, bekas makanan, pagar & kos untuk membesarkan lagi reban..

  123. salam sekalian
    saya dari rompin pahang
    saya ada berapa soalan yang dapat dikongsi kepada semua.

    1. telur masin guna tanah liat tu, tanah liat yang jenis camana ye.
    2. saya sekarang guna balang plastik, n kos balang tggi. kat mana ye nk dapat harga borong
    3. ladang itik saya ada lalat dan tebuan, apa yg patut saya lakukan.ada cara yng berkesan tak nak membasminya.
    4 .saya tengah mencari pemborong/ pasaran telur mentah dan telur masin area pahang,johor,
    5.saya sekarang dalam proses nak kembangkan bilangan itik saya.ada x org nk jual itik telur yg baru balaja bertelur.

    harap kalian dapat membantu

    sesiapa yang sudi berkawan dan tambah networking n juga ilmu

    amin rompin 0148394083
    ym= 0148394083

    • Amin,

      Itik baru belajar bertelur ibarat durian buang busuk.
      Tentang lalat dan tebuan berkait rapat akan kebersihan reban. Apa unsur yang menarik minat tebuan datang? Mungkin ada telur yangbusuk atau pecah. Bau tinja itik juga perlu diambil kira. Tinja perlu diurus dengan baik dan boleh mendatangkan pendapatan sampingan.

      Reban-reban rangkaian kami di Kuala Selangor menggunakan EM – effective mikroorganisms untuk mengawal bau dan pada masa sama memproses tinja untuk kegunaan tanaman.

      Tanah liat – gunakan tanah merah. garam dan campuran air yang stabil supaya telur enak dan tahan lama.

  124. salam,saya baru hendak menternak itik telur ni.ada sesapa yang boleh membekal atau memberi alamat & contact pembekal baka itik kaki campbell kawasan utara terutama pulau pinang.Jumlah baka itik kaki Campbell yang hendak di ternak sebanyak 4000ekor.-0125540634 ajip/0124775954 bad

  125. salam,ingin bertanya…selain makanan komersil yg akan digunakan.adakah bahan-bahan seperti ikan baja,hampas soya ,kulit roti,hampas kelapa sesuai di gunakan sbg campuran bg mengurangkan kos makanan disamping mengekalkan pengeluaran telurnya kelak?Ini disebabkan ianya bahan yg mudah saya perolehi dikawasan sekitar tempat ternak kami.Ingin tahu cara2 membuat makanan campuran?

    • Wah Ajip. 4000 ekor untuk pemula adalah jumlah yang amat besar. Jika 1000 ekor, pelihara secara semi intensif akan menelan kos makanan RM 4000 sebulan mulai buklan kedua dan seterusnya. Nasihat saya mula kecil, tetapi mampu memberi hasil yang berkualiti tingi. Ingat, emas jika di bakar tidak berubah warnanya. Oleh itu, barang baik akan sentiasa dicari orang.

      Setelah berpengalaman satu pusingan, nah, tambahlah seberapa yang mampu asalkan terurus.

  126. Sdra/Sdri,

    Sila senaraikan penjual-penjual anak itik di negeri Melaka kerana saya ingin beli sebanyak 50 ekor itik telor/daging

  127. saya baru ingin memulakan projek itik telur. saya ingin tahu jenis itik telur yang baik diantara khaki cambell atau pun muscovy. saya juga berharap sangat agar pihak tuan dapat memberikan saya beberapa contoh atau rekaan reban itik telur. untuk permulaan saya ingin ternak sebanyak 300 ekor.

    • Kol Razak 012 2269119 019 2299119
      sdia membantu menjayakan anda.

      Kami mengajar secara percuma.
      Kami juga membekal anak itik penelur dan pedaging d samping membantu menjualkan itik matang dan telur.

  128. salam.saya ingin menjual itik telur yang berusia 8-9 bln.sedang bertelur.boleh menghubungi saya dengan segara ditalian 019-9410881 nik.sementara masih ada.harga boleh dirunding.

  129. Assalamualaikum,
    Saya berminat untuk menternak itik, So tanah yang ada saya dah pun buat reban dan kolam juga kelengkapan untuk bela itik. So saya nak minta pandangan antara itik moskovy dan itik peking yang mana sesuai untuk dibela buat masa sekarag. Pada pengetahuan saya itik peking sering dieksport ke s’pura jadi boleh berikan sebarang petunjuk untuk kearah itu.

    Terima kasih.

  130. Belajar menternak secara percuma . Kol 0122269119 / 0192299119 Razak. http://www.unggasliasari.com .
    Razak 0122269119 0192299119 .
    Ladang di Raub Pahang . Pejabat d KL.

    Ladang kami juga membekalkan :
    anak itik penelur khaki campbell gred A : rm 3.75
    anak itik pedaging rm 3.75
    (dalam tempuh 14 minggu – jantan 3.5 / 4 kg kg & betina 2.5 /2.7kg d jamin.

    Kami membantu menjualkan itik matang dan telur .

    • salam en. razak;

      sekrg ni masih aktif dlm usha ternak itik ke. Sya dari kuantan, nk tahu selok belok ternak itik Muscovy, (anak itik, baka, pemakann & pasaran)..

  131. salam en saya memerluan benih itik serati(induk) bagai mana cara penghantaran atau ada cadangan penternak yang berdekatan di tempat saya di perak!!!

  132. saya berada di Tawau, Sabah berminat dalam perusahaan penternakan itik telur,tetapi saya tidak tahu dimanakah sumber bekalan baka anak itik yang baik dan berkualiti serta sumber makanan sekiranya saya mengusahakan penternakan ini…tolong bantu saya dapatkan alamat @ no telefon pembekal ini….or contect saya japar(0168235052)

  133. hi saya zakri dari shah alam berminat hendak memulakan perniagaan itik telur di rembau, masalah saya hanyalah dari segi hendak membuat kertas kerja utk memulakan penternakan ini. kepada sesiapa yg ingin menjual itik yg sudah berusia 4 bulan pon boleh menghubungi saya kerana saya bercadang ingin memulakan dengan 1000 ekor itik yg sudah ingin bertelur. saya berharap kepada sesiapa dapat berkongsi pengalaman dengan saya boleh menghubungi saya 013 3632407 atau pon boleh emailkan saya contoh kertas kerja anda di zakri.uthe@gmail.com

  134. assalamulaikum… saya yani dari penang. saya amat berminat untuk membuka ladang itik. saya nak tahu berapa ekor anak itik yang saya perlukan untuk permulaan dan dari mana saya boleh mendapat bekalan anak itik?

  135. Belajar menternak secara percuma . Kol 0122269119 / 0192299119 Razak. http://www.unggasliasari.com .
    Ladang di Raub Pahang . Pejabat d KL.

    Ladang kami juga membekalkan :
    anak itik penelur khaki campbell gred A : rm 3.75
    anak itik pedaging rm 3.7

    Kami membantu menjualkan itik matang dan telur .Boleh jumpa saya di KL bagi sessi penerangan dan belajar ..percuma..tapi belilah anak benih itik kami kalau boleh.

    • hello en razak,adakah itik tidak bertelur jaka sy bagi makanan yang panas?.atau sebb faktor lain.sy ader bg jagung+keladi,sy masak biar sebati kemudian sy bg makan.adakah faktor makanan panas atau sbb makanan 2 x boleh buat itik 2 bertelor.saya pelik jugak.seminggu sebelum 2 itik2 sy bertelur ok aje.tp skg langsung x dak.boleh tolong bg sebb x.

  136. itik baka khaki campbell untuk dijual. Lokasi di Parit Perawas, Sg Rambai, Melaka.
    – Betina 130-140 ekor, jantan 5 ekor
    – itik sedang bertelur besar
    – Harga boleh dirunding.. Penghantaran sendiri
    – berminat hubungi
    E-One : 012-3397784
    Ayu : 012-6270613

    • lee,
      u kat area mane? anne kat kuantan la. ingat nak beli jugak anak itik dalam 50 ekor lagi.
      tak leh beli byk2 bcos dlm proses mengenali tabiat ik2 tu. lagi pun modal kecik je…

  137. salam semua, saya baru nak mencuba ternak itik telur, mcm mana nak dptkan ank-ank itu tu ye? saya kat wakaf che yeh k.bharu, dah puas cari kwsn 2 tp xde pun jual anak itik

  138. hai gang, leh kongsi tak cam ne nak buat makanan campuran sendiri… nak kena masak ke…
    pas tu bahan ape yang tabur tak bagi bau busuk kat reban tu.

    • aku ader jugak cube campur nakanan dulu..tp langsung x boleh bg hasil.skg aku bg 5kg makanan telor,5kilo jagung.nampak mcm ader hasil jugak,tp x byk ler dlm 50% jer.ader org bgtau kt aku.bg 75% makanan telor tambah 25 makanan lain, tp aku x try lg.kalau ader rumus baru bgtau sy yak.ader masa add sy dl ym ek.itikperple@yahoo.com

  139. tq jimi for U’r reply. ingat nak try jugak awak punye resipi.
    byk ke itik awak…
    1st anne try 20 ekor than tinggal 7 ekor je. lepas 2 bln tambah 50 ekor. ok la tak de yang mati. ingat sebulan lagi nak tam bah lagi 50 ekor. tapi makanan mahal jugak 1 kg rm1.90
    awak tau ke bahan ape yang tak nak bg bau busuk berak itik tu…?

    • yang 2 sy x tahu, sy pung ader masalah dgn bau nie,dh ler bela dekat rumah.bg kita ok ler bau 2 sbb kita punye..sy risau rumah sebelah jer yg bising nanti.sy ader bela 100 tp tinggal 84 ajer.skn nie tengah study makanan untuk dia.susah juga nk buat.kadang2 2 naik boring jugak.

  140. Salam, Saya dah buat keputusan untuk bela itik moskovy, sekarang itik saya dah pun besar tapi saya cuma bela 1000 ekor sahaja. dah dekat 3 bulan itik saya dan saya rasa dah sampai masa untuk itik dijual. jadi kepada sesiapa yang berminat untuk membeli itik moskovy bolehlah hubungi saya di talian 012-7469022 or 012-7329644 and 012-7762060 . lokasi kami bertempat di macap johor.

  141. salam pada yg otai2 dan yg novice..sy bru nk bela jer tpi mcm2 yg kena pikir ler..terutama pasaran sbb kalu melayu yg punya market memang susah nak jaln..paham2 jer la ekonomi kita sapa pegang..nasib ada orang macam EN.RAZAK..boleh kita ngadu nasib..bukan senang nk jumpa.. bagi krusus free dan sanggup beli lak dgn kita..ok la tu.. baru ada semangat nak ternak..kalu tenguk kt blog ..mcm ramai yg kecewa bila ternak..bila nk pasarkan mmg susah.. ada saja alasan..semua nk murah..ini mcm bole tutup kedai beb..apa2 pun teruskan semangat juang kengkawan smua…INSHAALAH…

  142. telor itik x laku,skg nie ader dekat 400 bijik kt rumah aku..ader org nk beli x.aku kat dearah bachok kelantan
    aku jual rm40 seratus bijik.aper2 kol aku 0192785452

  143. saya baru berumur 13.saya baru sahaja menternak itik dlm 6ekor saja.saya ingin tahu mcm mana nak tau jenis jantina,adakah itik betina berjalan mendahului jantan????dan paruh itik betina semasa kecil berwarna kuning???saya ingin menjadi penternak itik….sila beri tunjuk ajar kepada kanak2 seperti saya…saya amat minat dlm bidang ini….=)adakah ramai kanak2 seperti saya minat dlm bidang ini???

  144. salam..che erin..dah lego ker itek2 u tu…harap2 gitu ler..untk che anne..tahi mmg..ler berbau..yg penting kebersehan ladang ternak..saliran yg baik bole menolong kurangkan bau….nak hilang bau mmg susah ler..aper2 pun all the best pada u all..semangat yg penting never give up..tq

  145. Salam Saya ingin menceburi dalam bidang penternakan itik. bagaimana caranya utk sy memulakannya…. di tanah yg hanya seluas suku ekar aje…. boleh ke
    terima kasih
    regards,

  146. saya br mau mulakan projek ternakan itik ne,saya mau tau utk 100 ekor itik brapa ka kos makanan yg perlu sy sediakan sehingga itik tersebut smpi mgeluarkan hasil [telur]

  147. saya nk tanya..ada x sesiapa yang tahu pasal kursus penternakan itik telur..saya nk join tp xtau kat mana nk dapat info pasal kursus tu….klu blh real kelantan,pahang,kl dan selangor..

  148. Saya sudah mendaftar utk kursus ternakan itik telur di jabatan veterinar klang, tapi sampai sekarang belum dipanggil..ada sesiapa yg tahu penganjur kursus yg lain tak?

  149. kami bekal anak itik telur (khaki campbell)dan anak itik daging.

    kami membekal dedak itik .

    kami juga mengumpul balik telur dengan harga yg tinggi.
    012-4346891

  150. salam…saya dari pasir puteh,kelantan…saya ada pelihara itik telur baka kacukan dari khaki champhell u.k dan indonesia…(african duck)..saya nak kongsi pengalaman saya…sehingga hari ini dah masuk 4 bulan umurnya…masih x bertelur lagi..40 ekor mati…skang tinggal 560 ekor…stakat nie 6 ekor dan dikenalpasti jantan…yg lain betina……saya start pelihara tanpa kursus ape2 pun…main redah jer….stakat nie dah bnyk ilmu saya dapt hasil dari amali peliharaan itik nie…anak itik saya beli rm6.50 seekor…setakat nie totally dah mencecah rm12k modal…..saper2 nak berkongsi pengalaman atau ape2 jer yg boleh saya tolong..saya tolong….saya x reti jugak…kita bertukar2 pendapatlah….helo jer….0129561492

  151. saya teringin jg nak buat projek ternakan itik ni. Tapi start kecil – kecilan je. Mdl pun ciput so start skt2 dlu. Boleh x sapa2 bagitau agak2 mdl brapa klu nak ternak dlm 200 ekor anak itik. Skali dgn bangsal dia la.

  152. salam,kami ada bekal dedak padi untuk itik rm0.65 sen sekilo,1 tan rm650 harga termasuk penghantaran anuar 0134928343

  153. Salam,

    Kepada semua geng forum tentang itik telur… saya nie baru sangat bela itik telur nie. ada la 100 ekor dah belajar bertelur dalam 40 biji/hari… nak minta jawapan dari pengalaman geng forum yang tau:

    1. ramuan makan dedak layer dan sekam padi. Nisbah 1:10. Sekali bancuh ada la dalam kuantiti 15~20kg. Makan 2x sehari… boleh guna ke? Kalau jimat 1x sehari agak-agak ok tak…. dedak mahal laa.

    2. saya bagi itik makan nasi campuran lebihan/buangan dari kantin (1x/hari… basuh dulu).. tapi ada kawan cakap, itik telor kalau bagi makan nasi ini akan berhenti bertelor. Betul ke? Ada mane-mane geng dah alami perkara ini, minta la kongsi pengalaman tu.. modal dah banyak keluar, ingat nak jimat kos….tapi kalau betul tak telor, bungkus laa plak nanti.

    Minta tolong sangat.
    TK

  154. salam
    saya amin dari rompin phg ingin menjual kesemua itik telur saya sebanyak 100 ekor rm9 seekor kerana saya dapat pekerjaan di kl.itik khaki campbell berusia 1thn lebih.hubungi saya 014 8394083

  155. Salam penternak.
    Kami ngajar mternak itik daging & telur secara percuma d KL dan skiranya anda berminat melakukan latihan prkatikal kami juga menyediakan d ladang kami d Raub Pahang & Ulu Langat Selangor. Ramai juga penuntut UPM yg tlah dtg mbuat latihan d ladang kami.
    Kami juga menjual itik matang & anak benih.
    Khaki campbell Betina RM 3.80
    Khaki Campbell Jantan RM 1.50
    Muscovy / Serati RM 3.80
    Penternak yg membeli anak benih dari kami akan kami beli semula hasil ternakannya.
    http://www.unggasliasari.com
    0392004828 0392835268
    Murni 0122904826 Razak 0122269119

    • sy berumor 20 thn. sy bdk bru dlm menjalankan penternakan itik. sekarang sy mempunyai 182 itik serati dan 80 ekor itik telor. x termasok yg mati. sekarang keyakinan dan semngat sy sudh ilang kerane melihat itik sy mti tiap2 hari. ape yg perlu sy lakukan.

  156. Salam semua, saya baru saja belajar menternak itik sebanyak 100 ekor, hajat nak jugak join mena- mana kursus tentang ternak itik ni, tapi tak de masa, so saya belajar sambil memelihara. sekarang umur itik saya 7 bulan dan hampir setiap hari saya kutip telur lebih kurang dalam 70 biji ke 80 biji, orang kata agak lumayan juga.Dari apa yang saya tahu, itik ni jika diberi makan dedak yang dibeli 100% akan mengurangkan pengeluaran telur, mungkin disebabkan kandungan lemak pada makanan komersial tersebut (dari apa yang saya perhatikan lah….)jstru itu saya telah membuat fomular makanan saya sendiri iaitu untuk 100 ekor :

    UNTUK SEKALI MAKAN :
    – 3kg beras hancur/ dedak padi
    – 1kg jagung
    – 1 kg ubi kayu/ ikan baja
    – 1 kg batang keladi (kadang2)
    * kesemua bahan tersebut dimasak sehingga btul2
    masak, kemudian kesemua yang tersebut diatas dicampur dengan 3kg dedak komersial.Dedak di campur sebaik saja makanan tersebut sejuk dan sedia untuk di hidangkan.

  157. cik harizzamry,

    sya baru memulakan ternakan itik daging dan telor 500 daging 200 telor. pertengahan bulan ini saya akan masukkan stok baru kira2 1000 ekor. cuma pertanyaan saya adalah dimana saya boleh dptkan harga terbaik utk anak itik muscovy dan dedak?? dan juga yg paling penting saya masih lg mencari pasaran utk itik muscovy saya. mohon kerjasama dan terima ksh atas bantuan anda. salam….

  158. saya sarankan anda semua minta nasihat dr en razak lia sari marketing. sblum saya memulakan ternakan ini saya telah beberapa kali mendapatkan khidmat nasihat beliau dan setakat ini saya rasakan beliau is the best person yg boleh tolong anda. dan utk pengetahuan anda semua benih dan pasaran juga saya rujuk kpd beliau dan terbukti hasilnya baik. so luangkan masa bersama beliau dan terima kasih saya ucapkan kpd en razak dan murni atas bantuan kalian.

  159. slm..saya ingin dapatkan tinja(tahi) ayam kampung & tahi ayam telur dalam kuantiti 130 ton ke atas sebulan..jika ayam pedaging tidak mahu..satu lagi di mana saya boleh daptkn pembekal bag plstic 50kg & jumbo bag(1ton) samaada yg tepakai mahupun yg baru.sapa2 yang bleh supply dlm kuatiti trsebut boleh la emailkan detail atau terus beri sebut harga pada syarikat saya: Bumi Hijau Constructions & Plantations ,1506,1st Floor,Taman Arowana,Jalan Permatang Pauh,13500 Butterworth,Penang.

    sekian,terima kasih..

    eydan.

  160. salam…tlng bntu sye…sye bermint untk menjalankan aktiviti menternak itik ini…tapi sye msh tiada asas utk buat..klu ad pluang kursus tlng bg tau sye….

  161. Terima kasih untuk maklumat anda semua..banyak membantu. baru nak berkecimpung dalam perusahaan perladangan ni. walaupun jauh tukar bidang, tp bahagia dengan kerja sekarang ni.. :-)

  162. salam….saya ingin tahu adakah disarawak ada penternakan itik ini dijalankan….
    dan kalau boleh saya nak tau dimana kerana saya ingin mengetahui lebih lanjut mengenai penternakan itik ini

    TQ

  163. Salam,

    Maaf ingin bertanya sedikit. Saudara kenal saya?. kalau pernah berkursus dengan JPV sekitar tahun 2000-2007 saya salah seorang fasilitator. Nama tu macam saya teringat salah seorang peserta kursus.
    T. Kasih

  164. Salam penternak.
    Kami ngajar mternak itik daging & telur secara percuma d KL dan skiranya anda berminat melakukan latihan prkatikal kami juga menyediakan d ladang kami d Raub Pahang & Ulu Langat Selangor. Ramai juga penuntut UPM yg tlah dtg mbuat latihan d ladang kami.
    Kami juga menjual itik matang & anak benih.
    Khaki campbell Betina RM 3.80
    Khaki Campbell Jantan RM 1.50
    Muscovy / Serati RM 3.80
    Penternak yg membeli anak benih dari kami akan kami beli semula hasil ternakannya.
    http://www.unggasliasari.com
    0392004828 0392835268
    Murni 0122904826 Razak 0122269119

  165. itik saya berumur setahun 6 bulan tetapi dah tak bertelur walaupun diberi makan dedak telur….apa puncanya?

  166. LADANG ITIK TELUR UNTUK DIJUAL SEGERA:-

    KUANTITI: 600 EKOR (11 BULAN)
    KELUASAN: 2 EKAR
    TANAH: SEWA (KONTRAK 5 TAHUN)
    PEKERJA: 1 ORANG
    KEMUDAHAN: ELEKTRIK DAN AIR TERSEDIA
    MAKANAN: DIHANTAR TERUS KE LADANG
    LOKASI: SUNGAI BULOH

    JIKA BERMINAT, SILA HUBUNGI SAYA PARIDAH (0176797023) DENGAN KADAR SEGERA.

  167. saya dan saudara saya bercadang menternak itik telur. rumah reban dan kawasan seluas 50 kaki x 200 kaki telah dipagarkan dan tapak tersebut telah ditanam dengan pokok kelapa sawit yang kini telah berusi 3 tahun dengan ukuran tinggi pokok melebehi 10 kaki. kami berdua telah bertanya di beberapa ladang ternak di kawasan seberang perai untuk mendapatkan anak itik telur dan kebanyakan nya memaklumkan harga adalh rm 3.00 / ekor. sebagai permulaan kami bercadang untuk menternak 150 ekor dan selepas 2 bulan kawasan dan reban akan diperluaskan sekali ganda lagi secara berperingkat. pohon bantu maklumat untuk mendapatkan bekalan anak itik telur.

  168. Salam semua penternak itik.saya berasal dari sabah baru berjinak-jinak ingin menternak itik itik..ada sesiapa boleh bantu saya untuk dapatkan maklumat penjual benih itik penelor khaki champbell di sabah..sila hubungi saya di no 0168192748 (yanz)

  169. Salam
    kami mempunyai…
    itik telur untuk dijual
    usia 8bulan
    kuantiti 2400ekor
    kuantiti telur ..sekitar 1700biji sehari
    harga keseluruhan : Rm12000.00
    tempat: Penang

  170. Salam
    kami mempunyai…
    itik telur untuk dijual
    usia 8bulan
    kuantiti 2400ekor
    kuantiti telur ..sekitar 1700biji sehari
    harga keseluruhan : Rm12000.00
    tempat: Penang
    0125540634/0124775954

  171. Kami mempunyai ITIK TELUR untuk dijual

    Usia 7bulan kuantiti 500ekor boleh bertelur

    370 hingga 450 sehari Harga seekor ialah

    RM 12.00

    HUBUNGI: 017-6909330/010-4039498/013-2207206

  172. Kami mempunyai(itik bertelur)Usia 7bulan
    Sudah bermula bertelur 500ekor itik untuk dijual RM10.00seekor

    HUBUNGI:017-6909330
    :010-4039498
    N.S. :013-2207206

  173. saya ade menjual beras untuk campuran makanan itik telur…..kalau ber minat sila hubungi saye pok de 0133396990

  174. SALAM…CUMA NAK TANYE….saya ade ternak itik…kemudian itik saya jadi lembek kaki.tak bergerak..dari 60 ekor tinggal beberape belas sahaja.jadi nak tau cara nak elek dan basmi

    • aku ada juga bela itik telor 60 ekor. itik aku xde pulak kene mcm sakit tu. alhamdulillah semuanya sihat2 belaka. bulan ni dijangka bertelor.
      lokasi kuala pilah.

  175. sy baru belajar membela itik penelur…tetapi sy tidak tahu macam mana nak membezakan jenis khaki campbell dengan jenis yg lain…lagi satu jantan betinanya…dua perkara ni slalu ditipu penjual…

  176. Saya ingin mendapat kn nasihat terlebih dahulu sebelum mulanya menternak itik dan ayam kanpung. Munkin pihak mardi dapat menolong memberi sedikit sebanyak mengajar untuk menternak ayam dan itik. Sekian…

  177. Assalamualaikum, saya ada memelihara itik pedaging jenis ‘peking’ di Pasir Puteh, Kelantan. Stok disediakan setiap dua minggu sebanyak 400 ekor. sesiapa berminat menjadi pemborong, sila hubungi 0179690096/0199736726 (zakaria). harga dalam lingkungan RM8 – RM10.

  178. Stok itik pedaging jenis ‘peking’. hubungi 0179690096/0199736726. pemborong luar kelantan amat dialu-alukan.

  179. ryan darussalam
    Assalamualaikum……ada siapa yg jual itik di negeri sabah….saya mahu membeli jumlah 3000 ekor yg umurnya 6 bln…..2000 ekor yg umurnya 4-5 bln, dan 1500ekor yg umurnya baru semingu atau 1bln .

  180. salam… saya ad memelihara itik penelur secara kecil-kecilan, tapi saya menghadapi situasi kewangan untuk membeli makanan. ada sesiapa tahu dimana saya boleh mendapatkan support dari segi pemakanan dan alat-alatan? dan saya juga mencari pembeli telur2 saya. sila hubungi saya 0134364274 untuk keterangan lanjut.

  181. Salam semua, sy mencari pembekal itik daging area Selangor. Sy berniaga di PJ. sgt mengharap bantuan dr semua… buntu mencari pembekal.. Terima Kasih. No tel : 017-6493721 / 012-3279543.

  182. Assalamualaikum dan Salam sejahtera,
    Kami ingin menjual kesemua sekali itik dengan harga murah dan berpatutan.Peluang terbuka untuk sesiapa yang berminat samada untuk kenduri kendara,majlis doa selamat,makanan harian atau untuk menjana pendapatan. Sekiranya berminat untuk membeli,sila hubungi kami/mak saya di talian 03-3122511/016-9921245 atau terus pergi ke rumah saya di alamat 208,felda sungai retang,jerantut.

  183. assalam… sesiapa ada kertas kerja penternakan itik telor dan daging (muscovy). Mohon poskan disini atau call/wsapp saya (shawal 0193862449).

    Saya amat memerlukan contoh tu.

  184. sya ada menyedia itik daging,
    berumur 3 bulan ke atas
    berat seekor 2 kilo hingga 5 kilo seekor
    rm10.00 sekilo (itik hidup)
    rm15.00 sekilo (itik diproses)
    2 hari selepas tempahan penghantaran akan dibuat
    “deposit” diperlukan sebelum penghantaran
    percuma penghataran sekitar lembah klang untuk tempahan 5 ekor ke atas
    boleh hubungi : Lan 0132124237

  185. Salam….premis saya dibanting baru ada menjual benih itik telor…itik peking dan itik kg..anak ayam gajah..ayam kg kacuk ayam penang…puyuh pun ada…harga serendah rm2.50 seekor…berminat hubungi fendi atau shina 019-2323167 or sms to 013-3923667 atau terus datang kekedai kami..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s